Dit weekend eindelijk eens tijd gemaakt om lekker aan de bertone te prutsen:
Ruitenwisser mechaniek + motor gehaald bij Rik (bedankt nog!). Alles goed gangbaar gemaakt, asjes van de wissers uit de bussen getikt, opgeschuurd en in het kopervet. Als je het armpje op de motor 180 graden verkeerd zet gaan de ruitenwissers naar beneden ipv omhoog... Ik heb nog even overwogen om het op te lossen door de ruitenwissers recht naar boven op de ruit te zetten (DTM wissers avant la lettre...) maar dat zag er toch echt niet uit. Dus de boel weer ff los, armpje omdraaien en werken. Het veegbereik is nu goed, de wissers komen keurig horizontaal te liggen alleen raken ze elkaar nog heel licht. Zou dat ook kunnen komen door de positie van het armpje op de motor? Moet ik me nog ff in verdiepen.
Ik heb afgelopen week de v-snaar geruild, nu een 800mm ipv 850mm. En jawel, ik moet dus de 825mm variant hebben want deze was weer tekort
Verder ook de bovenste draagarm links voorzien van een powerflex bus voor de bevestiging van de castorstang. Van Rik kreeg ik de tip om het busje er met een lijmklem in te draaien, werkte perfect! Dat scheelde een hoop gevloek. Het blijft wel een flink gevecht om de vork van de stang er weer goed overheen te krijgen, en dan de gaten precies goed zodat je de bout er weer in kan tikken. Uiteraard heb ik dit gevecht gewonnen maar het ging weer niet vanzelf.
Achterremmen even afgemaakt, met nieuwe pennen en veertjes. Dat zit nu ook weer helemaal naar m'n zin.
Ik heb ook een ander mechaniek meegenomen voor het linker zijraam. Deze ratelde af en toe door, toen ik hem demonteerde zag ik dat er een tandje was afgebroken van de (kunststof) tandwielen. Het andere mechaniek heeft stalen tandwielen dus dat is alvast een verbetering. Voor het demonteren nog één keer goed gekeken hoe die kabel nou precies door de deur loopt, en toen zat hij er ook zo weer in. Rik had het even uitgetekend voor me hoe de kabel hoort te lopen maar die tekening lag thuis Mgoed, zonder ging ook prima, even netjes afgesteld en dat werkt allemaal weer perfect. Geeft veel voldoening zo'n klusje.
De afwatering van de parafan is weer open maar nog niet perfect. In het schutbord zit een soort trechter, de wasmachineslang voor de afwatering wordt hier in gestoken. Dat kan natuurlijk nooit echt goed dicht worden, dat lukt alleen als je de slang er overheen kan schuiven. Ik heb het nu provisorisch dicht proberen te krijgen met flink veel vloeibare pakking, ik ben benieuwd hoe dicht hij nu is. Ik weet ook niet of de constructie helemaal origineel is, het lijkt of iemand aan het hobbyen is geweest met polyester ofzo. Dus dat gaat nog een keer grondig opgelost worden maar dan moet het dashboard eruit. Misschien pop ik er wel een afvoer van een wasbak aan of zoiets, het moet echt goed opgelost worden want van nat tapijt wordt de bodem niet echt beter. Ik heb ook nog een een rubberen doorvoer voor de ontwaseming van de voorruit vervangen door alu afzuigkapbuis. Het rubber bestond voor het grootste deel uit gaten en was dus niet echt functioneel meer.
Dus lekker bezig geweest. Morgen gaat 'ie weer naar de garage voor de apk, alles wat eraan mankeerde is gefixt dus als het goed is binnenkort voor 2 jaar apk