Prachtige Togi, zeg
Originele kleur?
Euh... OK, ik roep dan steeds dat ik geen kleur- en stickervarianten verzamel, waarom doe ik dit dan weer wél?
De Alfetta 2000 van Progetto K is sowieso al geen makkelijk te vinden model, en dat geldt helemaal voor de 2.0 Turbo Diesel uitvoering. Pardon? Een turbo diesel naast een benzine uitvoering in miniatuur? Is er dan verschil? Jawel, een héél kleintje:
De TD werd onder de naam Pego op de markt gebracht, in tegenstelling tot de gewone 2000 van Progetto. Ondertussen staat er wel gewoon Progetto K op de bodem en op het doosje. Het betreft een gelimiteerde oplage; 300 stuks. Per kleur, en met acht kleuren kom je op 2.400 1:43 teedeetjes. De zeldzaamheid valt dus eigenlijk wel mee, al zie je ze vrijwel nooit. Deze vond ik op eBay (Dld) voor een heel billijk prijsje.
De body blijkt gewoon van zamac*) te zijn en niet van resin wat altijd beweerd wordt (Fer: aanpassen in je database
)
Er is (buiten de kentekens) nóg een verschil met de benzinevariant op het model: de wielen. Daar klopt echter geen 'moer' van, want dat zijn vijfgats velgen van de 75. Pego/Progetto had dat kennelijk zelf ook 'in de gaten' want er is een setje correcte wielen meegeleverd. Verder valt op dat de zwarte lak enorm veel beter is dan de rode 'cellulitis'huid van m'n 2000.
Het lichte interieur contrasteert prachtig met het zwart. Doet het goed in de vitrine (ik kan m'n zwarte Spark SZ met zwart interieur bijna nooit terugvinden
) maar is van dichtbij bezien veel te plastic.
Waarom deze aankoop? Ik vind het model o.a. zo begeerlijk omdat het zo gezocht is. En terwijl ik soms een beetje Progetto-moe word van alle Giulia GT(a)(m)- en Romeo-klonen vind ik het creëren van een 'nieuw' model door eigenlijk alleen maar een iets andere decal ook wel weer humor hebben. En juist dat soort emoties zijn voor mij belangrijk bij het verzamelen.
*) De buren zien mij waarschijnlijk als een zonderling die zijn modellen staat te zoenen , maar met je temperatuurgevoelige lippen voel je meteen of het metaal (koud) of kunststof is)