Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 13:33

Even wat opgezocht:

B/E-oplegger
De B/E-opleggercombinatie is populair. En niet alleen in Nederland, ook op buitenlandse beurzen ziet men de combinatie steeds meer tentoongesteld worden. De B/E-combinatie maakt handig gebruik van de mogelijkheden die de wetgeving biedt. Die wetgeving is overigens een mengeling van voorschriften uit het Voertuigreglement en het Reglement Rijbewijzen.

Voor grens met betrekking tot de maximum massa van dit soort combinaties geldt er een of/of regeling. De maximum massa van de combinatie mag niet meer bedragen dan vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorvoertuig. Of de maximum massa wordt bepaald door de maximum massa trekkend voertuig + de maximum massa aanhangwagen. Dit kan resulteren in combinaties met een erg hoge maximum massa. Als voorbeeld noemen we de recent door FOCWA-lid Bunk uit Barendrecht gebouwde combinatie. Het betreft hier een Isuzu motorwagen met een ledig gewicht van 2.400 kg en een maximum te trekken massa van de oplegger van 7.300 kg. Hetgeen resulteert in een maximum massa combinatie van 9.700 kg! En dat alles met een B/E-rijbewijs!

Afmetingen
Qua afmetingen zijn er dezelfde mogelijkheden als bij trekker/opleggercombinaties in de hoogste gewichtsklasse, namelijk 16,50 meter als maximaal toegestane combinatielengte, maximum hoogte van 4,0 meter en maximum breedte van 2,55 meter (2,60 meter voor koelvoertuigen).

Chauffeursdiploma
Een ander punt is het chauffeursdiploma. Tot 7.500 kg maximum massa combinatie is dit niet vereist, dergelijke combinaties kunnen met een B/E-rijbewijs zonder chauffeursdiploma worden gereden. Bij hogere maximum massa combinatie is er wel een chauffeursdiploma nodig. Het chauffeursdiploma is zuiver een theoretische aanvulling op rijbewijs B, B/E, C of C/E. Het examen bestaat uit drie maal een half uur theorievragen over verkeer, techniek en administratie en bevat dus geen rijvaardigheidstests. In een aantal situaties is een chauffeursdiploma niet vereist. Deze situaties zijn elders op de site te vinden.

Vrijstelling tachograaf
Voor eigen vervoer binnen Nederland met voertuigen of combinaties met een totaal gewicht tot 7.500 kg is geen tachograaf verplicht. Chauffeurs moeten dan wel kunnen aantonen dat zij minder dan twaalf uur per week met zo’n voertuig rijden. Elders op de website is meer informatie opgenomen over de tachograaf.


En als aanvulling:

B-rijbewijs
De bezitter van een B-rijbewijs is bevoegd om een bedrijfsauto te besturen, waarbij de toegestane maximum massa van dit (trekkend) voertuig niet meer mag bedragen dan 3.500 kg. Wel mag dit worden vermeerderd met het gewicht van een aanhangwagen, die inclusief lading niet meer mag wegen dan 750 kg, wat resulteert in een toegestane maximum massa van de combinatie van 4.250. Als de toegestane maximum massa van de aanhangwagen méér bedraagt dan 750 kg dan is dit toegestaan mits:
a. de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan het ledig gewicht van het motorvoertuig en
b. de toegestane maximum massa combinatie niet meer bedraagt dan 3.500 kg.

Uit: FOCWA-magazine Carrosserie

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 13:46

Worden dan best prijzige dingetjes, die BE opleggers....

Denk dat je een GOEDE Patrol / Disco / oid + ambulance voor rond de 5000 kunt aanschaffen en die zitten dan beide op een punt dat ze in waarde niet echt meer dalen... Wel een investering natuurlijk.... maar wel een waar je een groot deel van terugkrijgt mocht je weer tot verkoop besluiten.

Gebaseerd op de gegevens van de Disco (begin een beetje een zeur te worden over dat ding... maar dat is voor mij een heel concreet voorbeeld waar ik alle gegevens van heb...) zijn een chauffeursdiploma en tachograaf niet nodig en kun je royaal je gang gaan met trailers en hun belading, laadruimte plenty en zo nodig zelfs slaapruimte en ook buiten de racerij te gebruiken als "gewone" auto...

Het is dat ik niet race.... maar het zou voor mij DE oplossing van het transportprobleem zijn....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:29


Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:31

Heb je iig ruimte voor 4 T-Cars 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:34

Worden dan best prijzige dingetjes, die BE opleggers....

Denk dat je een GOEDE Patrol / Disco / oid + ambulance voor rond de 5000 kunt aanschaffen en die zitten dan beide op een punt dat ze in waarde niet echt meer dalen... Wel een investering natuurlijk.... maar wel een waar je een groot deel van terugkrijgt mocht je weer tot verkoop besluiten.

Gebaseerd op de gegevens van de Disco (begin een beetje een zeur te worden over dat ding... maar dat is voor mij een heel concreet voorbeeld waar ik alle gegevens van heb...) zijn een chauffeursdiploma en tachograaf niet nodig en kun je royaal je gang gaan met trailers en hun belading, laadruimte plenty en zo nodig zelfs slaapruimte en ook buiten de racerij te gebruiken als "gewone" auto...

Het is dat ik niet race.... maar het zou voor mij DE oplossing van het transportprobleem zijn....

idd lekker met de LARO 8) afgelopen weekend de defender (90) TD5 op grijs kenteken meegenomen: ruimte zat voor zooi/gereedschap/slicks achterin en mag zat trekken. Als je een 110 zou nemen op grijs kun je ook nog makkelijk achterin slapen :wink:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:35

KOOPJE! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:37

Wel 5! en hij loopt 180kmu bij 5000rpm!

8) stoer!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Autoambulance

wo sep 03, 2008 15:51

Wel 5! en hij loopt 180kmu bij 5000rpm!

8) stoer!
Toerenbegrenzer eraf... loopt ie 252 bij 7000 rpm.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Autoambulance

do sep 04, 2008 09:15

Worden dan best prijzige dingetjes, die BE opleggers....

Denk dat je een GOEDE Patrol / Disco / oid + ambulance voor rond de 5000 kunt aanschaffen en die zitten dan beide op een punt dat ze in waarde niet echt meer dalen... Wel een investering natuurlijk.... maar wel een waar je een groot deel van terugkrijgt mocht je weer tot verkoop besluiten.

Gebaseerd op de gegevens van de Disco (begin een beetje een zeur te worden over dat ding... maar dat is voor mij een heel concreet voorbeeld waar ik alle gegevens van heb...) zijn een chauffeursdiploma en tachograaf niet nodig en kun je royaal je gang gaan met trailers en hun belading, laadruimte plenty en zo nodig zelfs slaapruimte en ook buiten de racerij te gebruiken als "gewone" auto...

Het is dat ik niet race.... maar het zou voor mij DE oplossing van het transportprobleem zijn....
Zaag, vergeet niet dat het merendeel hier niet bij de KvK ingeschreven staat. Dan wordt het rijden van een Disco oid toch nog een dure hobby. Of je moet een belastingvrij ding nemen natuurlijk :wink:
Shut up and ride!

Roeltje 164

RE: Autoambulance

do sep 04, 2008 10:11

Dit is géén B-E oplegger maar de nieuwe eigenaar is chauffeur dus geen probleem.
De oude van Munsterhuis voor nog geen 500 pleuri's...

Afbeelding

De bak heeft vooraan een hydro cyl waardoor je de bak kunt kantelen, niets ligt zo laag bij de grond dat hij niet op deze bak kan.

Bak maten 5 meter lang 180 breed en laad vermogen op kenteken van 1800 KG totale lengte trailer 6,45meter , lier elektrisch 9 ton trekkracht rollend horizontaal.

Afbeelding

de aanhanger heeft wat schade niet erg, 2 nieuwe torsie assen en het is letterlijk weer gaan met de (Ba)anhanger.

Al met al een mooie voor de op te richten Alfa 164workshop :wink:

Kan in de toekomst ook gehuurd worden aan bekenden van het forum.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Autoambulance

vr sep 05, 2008 13:56

Zaag, vergeet niet dat het merendeel hier niet bij de KvK ingeschreven staat. Dan wordt het rijden van een Disco oid toch nog een dure hobby. Of je moet een belastingvrij ding nemen natuurlijk :wink:
Klopt... maar raceactiviteiten zijn wel in een eenvoudige ondernemingsvorm onder te brengen... eenmanszaak binvoorbeeld... Brengt wel verplichtingen met zich mee (administratie en zo) maar ook voordelen zoals grijs kenteken kunnen rijden (Tip: hou die grijs kenteken auto buiten de zaak... maar dus privebezit... de belastingdienst geeft dan op basis van je sofinummer toestemming voor "grijze" belasting ipv "gele" en je voorkomt zo dat je bijtelling voor privegebruik krijgt...) maar het staat ook professioneler naar sponsors toe...

Verwacht er verder geen echte belastingvoordelen van...

Belastingvrije trekker zoeken kan natuurlijk ook... er staat een belastingvrije Patrol op MP, een paar Landrovers (Defenders... slome bakken!) en zo zullen er nog wel meer te vinden zijn....

Ik ken gelukkig ook niet alle perikelen en heb ook niet de wijsheid in pacht maar probeer een beetje mee te zoeken naar goede oplossingen.

Suggestie:
Range Rover, belastingvrij op LPG:
Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/185781443
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: Autoambulance

vr sep 05, 2008 14:37

Een oude RR voor 5K? = vragen om problemen.. Adverteerder geeft al aan de carr en int slecht zijn. Reken op fors verbruik met ambu erachter. (1op 4 max).En die oude rover V8's zijn nou ook niet bepaald rap te noemen :wink: En wil je sleutelen aan een racer of aan je way of transport?
Als je dan toch voor WB vrij kiest, zoek dan naar een "yotota" land cruiser 6 cil diesel. schaars maar onverwoestbaar.

Wij hebben redelijk want land rovers versleten en de Defender 300TDI is ons het best bevallen. Sterk en probleemloos blok en verder een totaal idiot proof way of transport . De TD5 blokken zijn ook erg fijn maar, zijn wat onderhoud/storingsgevoeliger.

Overigens is een Disco type 1 of 2 TDI ook een prima optie. Wel duurder in de WB, maar beter/comfortabeler in dagelijks gebruik dan een defender.

Die tip van een eensmanszaak voor je "raceteam" misschien het verder uitzoeken waard?!!
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Autoambulance

vr sep 05, 2008 16:36

Staat al een '71 er chevy suburban in de schuur :whistle:

Zaag, vergeet niet dat het merendeel hier niet bij de KvK ingeschreven staat. Dan wordt het rijden van een Disco oid toch nog een dure hobby. Of je moet een belastingvrij ding nemen natuurlijk :wink:
Klopt... maar raceactiviteiten zijn wel in een eenvoudige ondernemingsvorm onder te brengen... eenmanszaak binvoorbeeld... Brengt wel verplichtingen met zich mee (administratie en zo) maar ook voordelen zoals grijs kenteken kunnen rijden (Tip: hou die grijs kenteken auto buiten de zaak... maar dus privebezit... de belastingdienst geeft dan op basis van je sofinummer toestemming voor "grijze" belasting ipv "gele" en je voorkomt zo dat je bijtelling voor privegebruik krijgt...) maar het staat ook professioneler naar sponsors toe...

Verwacht er verder geen echte belastingvoordelen van...

Belastingvrije trekker zoeken kan natuurlijk ook... er staat een belastingvrije Patrol op MP, een paar Landrovers (Defenders... slome bakken!) en zo zullen er nog wel meer te vinden zijn....

Ik ken gelukkig ook niet alle perikelen en heb ook niet de wijsheid in pacht maar probeer een beetje mee te zoeken naar goede oplossingen.

Suggestie:
Range Rover, belastingvrij op LPG:
Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/185781443
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6973
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Autoambulance

vr sep 05, 2008 18:33

Mijn broertje heeft een LandRover series 2 uit 67 of zo. was een 2.25 Diesel maar ligt nu een 4 liter diesel uit een Toyota landcruiser in (motoren ombouwen zit in het bloed denk ik? :? ) Kan ja alles achter hangen wat je wilt en hij trekt het weg en door de Toyota motor kun je de hele wereld rondrijden zonder problemen. :)

Hou de racers lekker straatlegaal! Leuk om in het weekend je even uit te leven. :wink: Bovendien worden circuit binnenkort toch verboden door de boomknuffelaars. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Autoambulance

vr sep 05, 2008 19:10

Die tip van een eensmanszaak voor je "raceteam" misschien het verder uitzoeken waard?!!
Weet je wat jij zou moeten doen? :lol: :lol: :lol:

Ik ga ze maandag wel eens bellen... ook hoe dat zit met de belastingdienst aangezien er weinig inkomsten te verwachten zijn.... wel grotendeels uitgaven.... Eens uitzoeken wat dan de mogelijkheden zijn met de BTW o.a.

Ook nog een leuke...

De trekhaak!

Moet dus wel een gekeurde zijn!

Ik was aan het zoeken naar Landcruisers naar aanleiding van al het bovenstaande dus bladeren op MP en daar vond ik deze... een baggerbak natuurlijk maar ging even om het idee...

Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/186541571

Dacht... eens even de gegevens bij de RDW natrekken....

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.140 kg
Laadvermogen 590 kg
Toegestane maximum massa voertuig 2.730 kg
Massa rijklaar 2.240 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 700 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 1.770 kg
- middenas geremd 1.770 kg

Autonoom geremd? Is dat met luchtremmen? Middenas? :shock: :shock:

Waarom maar 1770 kg terwijl er achter de Disco gewoon bij geremd 3500 KG staat?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Racen - Algemeen”