Even wat opgezocht:
B/E-oplegger
De B/E-opleggercombinatie is populair. En niet alleen in Nederland, ook op buitenlandse beurzen ziet men de combinatie steeds meer tentoongesteld worden. De B/E-combinatie maakt handig gebruik van de mogelijkheden die de wetgeving biedt. Die wetgeving is overigens een mengeling van voorschriften uit het Voertuigreglement en het Reglement Rijbewijzen.
Voor grens met betrekking tot de maximum massa van dit soort combinaties geldt er een of/of regeling. De maximum massa van de combinatie mag niet meer bedragen dan vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorvoertuig. Of de maximum massa wordt bepaald door de maximum massa trekkend voertuig + de maximum massa aanhangwagen. Dit kan resulteren in combinaties met een erg hoge maximum massa. Als voorbeeld noemen we de recent door FOCWA-lid Bunk uit Barendrecht gebouwde combinatie. Het betreft hier een Isuzu motorwagen met een ledig gewicht van 2.400 kg en een maximum te trekken massa van de oplegger van 7.300 kg. Hetgeen resulteert in een maximum massa combinatie van 9.700 kg! En dat alles met een B/E-rijbewijs!
Afmetingen
Qua afmetingen zijn er dezelfde mogelijkheden als bij trekker/opleggercombinaties in de hoogste gewichtsklasse, namelijk 16,50 meter als maximaal toegestane combinatielengte, maximum hoogte van 4,0 meter en maximum breedte van 2,55 meter (2,60 meter voor koelvoertuigen).
Chauffeursdiploma
Een ander punt is het chauffeursdiploma. Tot 7.500 kg maximum massa combinatie is dit niet vereist, dergelijke combinaties kunnen met een B/E-rijbewijs zonder chauffeursdiploma worden gereden. Bij hogere maximum massa combinatie is er wel een chauffeursdiploma nodig. Het chauffeursdiploma is zuiver een theoretische aanvulling op rijbewijs B, B/E, C of C/E. Het examen bestaat uit drie maal een half uur theorievragen over verkeer, techniek en administratie en bevat dus geen rijvaardigheidstests. In een aantal situaties is een chauffeursdiploma niet vereist. Deze situaties zijn elders op de site te vinden.
Vrijstelling tachograaf
Voor eigen vervoer binnen Nederland met voertuigen of combinaties met een totaal gewicht tot 7.500 kg is geen tachograaf verplicht. Chauffeurs moeten dan wel kunnen aantonen dat zij minder dan twaalf uur per week met zo’n voertuig rijden. Elders op de website is meer informatie opgenomen over de tachograaf.
En als aanvulling:
B-rijbewijs
De bezitter van een B-rijbewijs is bevoegd om een bedrijfsauto te besturen, waarbij de toegestane maximum massa van dit (trekkend) voertuig niet meer mag bedragen dan 3.500 kg. Wel mag dit worden vermeerderd met het gewicht van een aanhangwagen, die inclusief lading niet meer mag wegen dan 750 kg, wat resulteert in een toegestane maximum massa van de combinatie van 4.250. Als de toegestane maximum massa van de aanhangwagen méér bedraagt dan 750 kg dan is dit toegestaan mits:
a. de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan het ledig gewicht van het motorvoertuig en
b. de toegestane maximum massa combinatie niet meer bedraagt dan 3.500 kg.
Uit: FOCWA-magazine Carrosserie