Ik heb de Giulietta in 2000 gekocht bij Aaldering in Brummen. Een originele Nederlandse auto, op kenteken gezet op 27 juni 1986, dus een van de laatste in Nederland.
De auto werd toen gebruikt als tweede auto (naast mijn 156) maar na enkele jaren werd het ontbreken van stuurbekrachtiging voor mijn toenmalige echtgenote een bezwaar en toen kwam er een 75 Indy voor in de plaats. In eerste instantie heb ik de Giulietta nog bewaard in een stalling maar na een maand of negen toch verkocht. Maar toch, altijd spijt van gehad. Toen ik de auto weer te koop zag staan op Marktplaats, heb ik niet lang getwijfeld en haar weer terug gekocht. Ik was ondertussen gescheiden en ik dacht dat ik wel tijd zou hebben voor de restauratie ...
Dat is nu zo'n 2 1/2 jaar geleden. Zoals dat vaker gaat, kwam de restauratie er maar niet van. Dus maar weer te koop gezet, maar in eerste instantie was niemand geinteresseerd. Toen er uiteindelijk wel een gegadigde was, ging ik na lange tijd eerst weer eens kijken hoe de auto erbij stond en sloeg de vonk weer opnieuw over.
De Giulietta staat nu gestald in een kas bij mij in de buurt, zie de foto.

Vandaag heb ik de GB velgen onder de auto vandaan gehaald en vervangen door de standaard velgen met een paar oude banden. De GB velgen kan ik dan op mijn gemak opknappen en tzt van nieuwe banden voorzien. Wat moet er verder aan gebeuren?
Het nodige las- en spuitwerk: in ieder geval binnenscherm rechtsvoor, kriksteun en bodemplaat linksvoor, wielkuip linksachter, achtertussenpaneel en de rand waar het kofferdekselrubber op zit. En natuurlijk wat er verder nog onverwacht opdoemt. Het uitwendige plaatwerk is vrij goed, de zwarte sierlijsten rondom de portierruiten zijn natuurlijk slecht maar die heb ik vrijwel compleet nieuw dan wel gerestaureerd. Een nieuw achtertussenpaneel heb ik al jaren liggen, destijds heb ik dat via Santoro in Scheveningen kunnen vinden.
Ik ga de auto zelf strippen, voor het laswerk heb ik iemand gevonden. Een goed kofferdeksel heb ik ook, in de juiste kleur dus dat hoeft alleen overgezet te worden.
Als het plaatwerk klaar is natuurlijk het nodige werk aan de techniek. De Giulietta staat al een aantal jaren stil maar is in principe goed lopend weggezet. Remmen en motor weer gangbaar maken, koppakking hou ik rekening mee, uitlaat, banden zoals gezegd, accu. Alle standaard dingen. Ongetwijfeld komen er dingen waar ik nu niet aan denk, het valt immers altijd tegen. Ik heb gelukkig een voorraadje onderdelen, zo'n twee jaar geleden heb ik exact dezelfde Giulietta gesloopt.
Ik heb er geen haast mee, ik heb ook nog geen einddatum voor mezelf. Ik hoop dat het las- en spuitwerk volgend voorjaar klaar is en dan maak ik de verdere planning. De rest van het wagenpark (164, spider en 147) vraagt af en toe ook een investering.
Ik zal van tijd tot tijd verslag doen van de vorderingen en wat foto's plaatsen of om advies vragen.