Eén ding is wel duidelijk over die kleuren en dat is dat het allemaal nogal onduidelijk is.
Het argument van Alfavaganza dat het DeA-blauw te smurfs is om de modellen 'aantrekkelijker' te maken lijkt me heel plausibel.
DeAgostini wil namelijk vooral één ding: heel veel modellen verkopen. En onder minder kritische verzamelaars en vooral veel kinderen (politieauto modellen zijn stoer!) zit meer afzetpotentie dan onder een groepje kniesoren zoals ik.
Van de Berlina Polizia (en waarschijnlijk ook de Carabinieri) is er voor zover bekend geen enkel fotografisch bewijs van het bestaan, noch heeft er een politiemedewerker ooit aangegeven dat hij een dergelijke auto kende. Hetzelfde geldt voor de zwarte Giulietta Sprint met zwaailicht (1:43 Bang en 1:18 Manone van maar liefst €180!). Waarschijnlijk pure fantasie.
Het kan natuurlijk zijn er ooit een demo heeft bestaan, in het verleden of recentelijk. De Alfasud Sprint Politie heeft bestaan, ook al was dat voor een week of iets langer, als stunt/demo van de Nederlandse Alfa importeur. Of het model van Leonardo Meinardi (Delta Models) dan binnen je verzameling past hangt er van af hoe je 'echt' definieert.
Ik ontving een tijd geleden foto's van een blauwe polizia Giulia Promiscua. Iemand is in Italië bezig dat ding op te bouwen. Ik heb nog nooit foto 'van toen' van zo'n auto gezien. Misschien is de 1:1 auto een historische neppert, maar worden de Progetto K modellen daardoor 'echt'?
Of de Polizia kleur 'verboden' is weet ik niet. Misschien wel op auto's in Italië. Ik heb horen zeggen dat de kleurcode 'geheim' is, geen idee of dat echt zo is, maar alles valt na te maken, desnoods met trial and error.
Waarom de ene Guardia di Finanza donkerblauw is en de andere grijs met gele biezen weten ze in Italië zelf ook niet.
Ik raakte op het forum Alfasport.net onlangs verstrikt in de verschillende gehanteerde termen. "in divisa", "in dotazione", "servizio".... Euh... ze hebben er zelf ook de nodige moeite mee.
Ik krijg de indruk dat "blu ministeriale" niet altijd hetzelfde is als het "blu" van de "auto blu".
Alle verschillende korpsen (staat, provincie, gemeente, 'locale') maken het er niet overzichtelijker op, zeker met de onderverdeling in squadra, reparto, etc.
Kortom, Italiaanser kan het niet