Zo... bijna een maand verder en zo waar weer met de groene sjuul bezig geweest...
Het hing allemaal op een inlaatspruitstukpakking...
Had op advies van een onderdelenboer de pakking voor de 101/750 Giulietta serie besteld maar wat schetst de verbazing... die past dus wel op de Nordjes met twee dubbele carburateurs.... maar voor de versie met enkele carburateur heb je dus de pakking nodig die over het algemeen geleverd wordt voor dubbele carburateur... kunt U het nog volgen?
Enfin... pakking besteld... nieuwe V-Snaar gehaald, nieuwe bougies... en Ome Taas die per gestroomlijnde tweewielige duitser deze kant op kwam...
Terwijl Ome Taas verder ging met het afbouwen van het nieuwe blokje kweet ik mij van de taak om de motorruimte er wat fatsoenlijker uit te laten zien...
Zoals reeds verteld heeft deze auto in zijn 40 jarig bestaan bijzonder weinig kilometers gemaakt en als gevolg daarvan waren zo'n beetje alle pakkingen en keerringen in het blokje redelijk lekt geraakt.
Dit had uiteraard ook z'n gevolgen voor de netheid van de motorruimte
Dus heeft Zaagmans zichzelf maar aan het poetsen gezet... en niet geheel onverdienstelijk al zegt ie het zelf...
En zo stond de groene sjuul heerlijk in het warme najaarszonnetje steeds meer te glimmen en te glimmen...
Heel veel elleboogvet verder was dit het resultaat:
Tijdens het poetsen kwam ik dit tegen... ik haalde een doekje over de rembekrachtiger die in 1996 bij Arese gemonteerd is en opeens zag ik het kleine elleboogrubbertje dat de twee delen van de bekrachtiger met elkaar verbindt...
Volgens mij hoort dat toch in ietwat betere staat te zijn...
Dit is toch een vacuumverbinding? Zal weinig vacuum meer van terecht komen zo vrees ik...
Gezien het feit dat de vacuumslang naar het spruitstuk er eigenlijk nog niet zo heel erg slecht aan toe was... kan dit dan de oorzaak van het gat in de 4e cylinder zijn?
Als je dan toch aan het poetsen bent... neem je natuurlijk ook even de claxons mee die toch gedemonteerd waren om het blokje eruit te kunnen halen... waren ook helemaal aangekoekt met olie en vettigheid...
Omdat het hele koelsysteem nu toch leeg was leek het me wel een goed idee om meteen even het vastzittende kachelkraantje te tackelen.... het kraantje zat al vast toen ik hem kocht... waarschijnlijk is de kachel gewoon nooit gebruikt en heeft ie altijd in de "dicht" stand gestaan... Een mooi moment om dat te verhelpen....
Dus... binnen no time had Ome Taas de complete kachel onder het dashboard vandaan en uit elkaar... kuch! Ik hoop dat de vriendschap voortduurt want dit krijg IK nooit meer fatsoenlijk in elkaar!
Het kachelkraantje zelf is hopeloos verloren maar via "Gezocht" hier op het forum is een vervanging al gelocaliseerd.. die dus even ophalen en dan kan het de volgende keer weer in elkaar gezet worden!
Het blokje zit er intussen in dus nu alleen nog "aansluiten" etc.
Wordt vervolgd!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...