155

Ganja

155

di sep 23, 2008 16:31

Als deze post niet in het goede fora staat dan merk ik dat wel..

Best mensen,

Ik ben 18 jaar en verwacht over een maand me rijbewijs te halen, dus ik ben nu opzoek naar een auto.
Ik heb me oog laten vallen op de (natuurlijk) alfa romeo 155 1.7
Mijn vragen zijn, waar moet ik bij deze autos op letten, wat kosten ze bv. in de wegenbelasting..
En is een 155'er makkelijk te verzekeren op iemand van mij leeftijd?

Mvg

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155

di sep 23, 2008 16:42

Welkom op het forum.

Wat betreft de wegenbelasting, dit kun je terug vinden op de site van het RDW. Hier kun je per provincie zelf uitrekenen wat de wegenbelasting voor je auto gaat doen. Een tweede site die hier wel handig in is, is de site van autoweek. Hier kun je per type gemakelijk de basisgegevens terug vinden. Wat betreft je verzekering, je ben een jonge nieuwe bestuurder, dus ze willen ongetwijfeld een beste premie van je. Deze auto zal je geen probleem moeten geven bij het verzekeren.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: 155

di sep 23, 2008 17:54

Al aangemeld op artc155.nl? Daar staat heeel veel specifieke informatie over de 155 :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Ganja

RE: 155

di sep 23, 2008 18:10

Bedankt ik zal meteen is kijken, wou net wat vragen posten maar aangezien je me een link stuurt kijk ik eerst daar.. :D

Ganja

RE: 155

di sep 23, 2008 18:19

Wat zijn de 'bekende' kuren/gebreken bij een 155?

Knopjes

RE: 155

di sep 23, 2008 18:34

Draagarmen voor willen wel eens verslijten. Jij gaat voor een 1.7, dus een 8-klepper, en dat zijn aardig probleemloze blokjes schijnt het. Kijk eens op de hoofdpagina van het forum onder het kopje "Aandachtspunten", daar staat vast wel wat geschreven over de 155 qua aankooptips.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: 155

di sep 23, 2008 18:41

Roest. Op plaatsen die je niet direkt ziet. Remmerij is opletten geblazen. Vastzitten remklauwen achter, vastzitten remkrachtverdeler, verroeste remleidingen. Kortom, bekijk hem op een brug en neem een kenner mee.

Trouwens, deze lijkt mij een net exemplaar.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155

di sep 23, 2008 22:18

roest op een 155 is een vrij zeldzaam fenomeen, dan heb je in de meeste gevallen al de maken met een slecht herstelde schade.

Motorisch zullen er niet snel problemen zijn, de 1.7 vind ik persoonlijk wat ondergemotoriseerd, maar de 1.8 en 2.0 kan ik je zeker aanraden. De 8v's zijn minder onderhoudsgevoelig als de 16v's, maar die laatste gebruiken weer iets minder brandstof.

Ik kan je de auto van Sieger aanraden, deze auto heeft veel luxe een lekkere motor (weet ik uit ervaring ;) ) en een dakje mis ik nog elke dag. Schrik niet van hoge km standen, alle 8v's welke ik ken lopen met gemak ruim over de 3ton heen, sommige zelfs een tonnetje extra.

Dingen welke onderhouds gevoelig zijn, uiteraard de standaard dingen zoals bij elke auto op leeftijd, dus de diverse rubbers (bij ashoezen, remslangen etc), zoals eerder gezegd draagarmen, de 8v's mogen best wat olie verbruiken, zolang het maar stabiel blijft. Vaak is dit een redelijk simpele reparatie. Als je de kleppen hoort tikken, ook bij warme motor (let op de olie temp!) dan kunnen de nokkenassen versleten zijn, een bekend kwaaltje. Dit is opzich niet erg, je verliest er iets vermogen door. Let wel op, de injectoren tikken ook, dus verwar dat geluid niet. De olie druk meter werkt bij veel 8v's niet, is niet erg, alleen jammer, de sensor is redelijk prijzig (60~80 euro) en die van sloop 155's zijn vaak ook kapot.

Verder zou ik het niet echt weten.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155

di sep 23, 2008 22:29

Roest in de achterschermen is nog niet genoemd? Overigens zijn tikkende 8V vaak niet versleten nokkenassen maar nog prima stelbare kleppen.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: 155

di sep 23, 2008 22:51

Roestvorming aan de kofferbakvloer, achter de voorste veerpoten.
Liefst de Alfa op een brug bekijken met een looplamp erbij.
De 8v's zijn de meest onderhoudsvriendelijke blokken, als je er 1 kunt kopen met een bekende onderhoudshistorie is dat altijd beter.
Als je regelmatig periodiek onderhoud pleegt, of laat plegen, kun je er nog lang plezier aan beleven.
Kleppenstellen dient rond de 25.000km te gebeuren, dit te samen met rustig warmrijden zorgt voor een langere levensduur van de nokkenassen.
Verder kunnen er wat electronische storingen optreden, bobines die versleten zijn, slechte bougiekabels, vocht in de zekeringskast waardoor er zeer vreemde storingen kunnen optreden.
Probeer de opties die op de 155 allemaal even tijdens een proefrit, kijk of alles werkt, of de auto niet schokt.
Zoek een hobbelige weg uit, liefst klinkers voor de ultieme draagarmtest, er mag niets klapperen, moet soepel aanvoelen.
Luister ook even of er bijgeluiden zijn tijdens het sturen, vooral tijdens maximaal uitsturen, een stuurpomp heeft namelijk ook niet het eeuwige leven.

Klinkt allemaal erg negatief zo op het eerste gezicht, maar de 155 loopt al weer wat jaartjes mee natuurlijk.
Verder is de 155 een heerlijke Alfa om in te rijden met een sublieme wegligging, en zelfs een 1.7 8v komt best goed van z'n plaats, in verhouding tot de concurrentie van toen die tijd.
Inderdaad is de 1.7 van Sieger een aanrader, een Alfa kopen van een liefhebber die niet bespaard heeft op onderhoud is altijd beter, dan van petmans met een berg Tupperwear.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 155

di sep 23, 2008 22:59

Inderdaad is de 1.7 van Sieger een aanrader
Het is een 2.0

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: 155

di sep 23, 2008 23:13

Reken -wat je ook koopt- i.i.g. maar op zo'n 80 tot 90 euro per maand voor een (kale, dus geen inzittenden/rechtsbijstand e.d.) wa-verzekering :shock:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155

wo sep 24, 2008 03:35

En de wegenbelasting en de benzine, maar goed, hij wil dan ook geen japans koekblik met 0,7l 3 cilinder ;)

Hoewel €400 per maand soms echt teveel van het goede is :oops:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: 155

wo sep 24, 2008 19:08

roest op een 155 is een vrij zeldzaam fenomeen, dan heb je in de meeste gevallen al de maken met een slecht herstelde schade.
Ik heb blijkbaar een zeldzame 155. Wat ik allemaal aan roest tegenkom op de bodem, alle kriksteunen, bevestigingspunten achterste subframe, bevestigingssteun tank, bodemplaat net naast de dorpels aan beide zijden, voorste deel van langsliggers (net achter het front), beide kokers waar de bumper aanhangt (voor de voorwielen), achter de linker voorpoot waar de remleiding vast zit en nog meer plekjes op de bodem en onderdelen, word ik niet vrolijk van :cry:

Zo'n zwarte anti-steenslag laag lijkt heel mooi, maar als die uitdroogt en niet wordt bijgewerkt, gaat er vocht achter zitten met roest tot gevolg.
Wordt er soms moedeloos van.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 155

wo sep 24, 2008 20:01

Ik heb blijkbaar een zeldzame 155. Wat ik allemaal aan roest tegenkom op de bodem, alle kriksteunen, bevestigingspunten achterste subframe, bevestigingssteun tank, bodemplaat net naast de dorpels aan beide zijden, voorste deel van langsliggers (net achter het front), beide kokers waar de bumper aanhangt (voor de voorwielen), achter de linker voorpoot waar de remleiding vast zit en nog meer plekjes op de bodem en onderdelen, word ik niet vrolijk van :cry:
Op maandagochtend werden er ook ALfa's gemaakt in de fabriek ;)
Maar ondanks de goede antiroest maatregelen, roest de 155 helaas op hele vreemde plaatsen. Er zijn een paar opmerkelijke plaatsen voorbij gekomen waar een enkele 155 last van heeft, gelukkig valt het in het algemeen allemaal heel erg mee.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”