roest op een 155 is een vrij zeldzaam fenomeen, dan heb je in de meeste gevallen al de maken met een slecht herstelde schade.
Motorisch zullen er niet snel problemen zijn, de 1.7 vind ik persoonlijk wat ondergemotoriseerd, maar de 1.8 en 2.0 kan ik je zeker aanraden. De 8v's zijn minder onderhoudsgevoelig als de 16v's, maar die laatste gebruiken weer iets minder brandstof.
Ik kan je de auto van Sieger aanraden, deze auto heeft veel luxe een lekkere motor (weet ik uit ervaring
) en een dakje mis ik nog elke dag. Schrik niet van hoge km standen, alle 8v's welke ik ken lopen met gemak ruim over de 3ton heen, sommige zelfs een tonnetje extra.
Dingen welke onderhouds gevoelig zijn, uiteraard de standaard dingen zoals bij elke auto op leeftijd, dus de diverse rubbers (bij ashoezen, remslangen etc), zoals eerder gezegd draagarmen, de 8v's mogen best wat olie verbruiken, zolang het maar stabiel blijft. Vaak is dit een redelijk simpele reparatie. Als je de kleppen hoort tikken, ook bij warme motor (let op de olie temp!) dan kunnen de nokkenassen versleten zijn, een bekend kwaaltje. Dit is opzich niet erg, je verliest er iets vermogen door. Let wel op, de injectoren tikken ook, dus verwar dat geluid niet. De olie druk meter werkt bij veel 8v's niet, is niet erg, alleen jammer, de sensor is redelijk prijzig (60~80 euro) en die van sloop 155's zijn vaak ook kapot.
Verder zou ik het niet echt weten.