Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

vr mei 20, 2005 17:08

En wat ik vooral zou willen weten: wat gebeurt er bij een slechte / defecte drukregelaar ? minder of geen remdruk naar achter ?
Of....... meer druk ? :shock:
Zou allebei kunnen zijn maar ik vermoed weinig of geen druk naar achter waardoor de HRC het zwaar zou kunnen te verduren hebben
156

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: De Bertone: enkele vraagjes

zo mei 22, 2005 12:59

Waarom laat je niet eens een remtest maken op een testbank. Aan de waardes op het scherm kun je heel veel aflezen hoor.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 11:32

Dit gebeurt zaterdag, KAS, dan wordt de boel volledig nagekeken.
Na een rit van meer dan 100 km zaterdag is het vloeistofverlies te verwaarlozen (maar niettemin IS er wel een klein beetje verlies). je trapt de remmen in en hij gaat iets te diep. meteen lossen en terug intrappen resulteert in een prima rempedaal dat goed blijft zolang je niet meer lost (hij gaat ook niet dieper dan of zo). dus ook ik blijf bij wat men Jasparon verteld heeft, dat ie minimaal lekt naar de bekrachtiger. Volgens Jasparon lekt ie ook pas wanneer je telkens op die 2de, betere, rembeweging gaat rijden. dat heb ik nu zaterdag gedaan (telkens 1 x lichtjes gepompt voor ik remde) en het kan kloppen want het minimale vloeistofverbruik is er nu !
We zien zaterdag wel ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 13:17

Dit gebeurt zaterdag, KAS, dan wordt de boel volledig nagekeken.
Na een rit van meer dan 100 km zaterdag is het vloeistofverlies te verwaarlozen (maar niettemin IS er wel een klein beetje verlies). je trapt de remmen in en hij gaat iets te diep. meteen lossen en terug intrappen resulteert in een prima rempedaal dat goed blijft zolang je niet meer lost (hij gaat ook niet dieper dan of zo). dus ook ik blijf bij wat men Jasparon verteld heeft, dat ie minimaal lekt naar de bekrachtiger. Volgens Jasparon lekt ie ook pas wanneer je telkens op die 2de, betere, rembeweging gaat rijden. dat heb ik nu zaterdag gedaan (telkens 1 x lichtjes gepompt voor ik remde) en het kan kloppen want het minimale vloeistofverbruik is er nu !
We zien zaterdag wel ;)
Dat klopt 1 keer pompen en goede remdruk en ook de achteremmen werken dan.....
156

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 13:26

Weet je zeker dat de achterremmen niet meedoen bij slecht pedaal ? (de eerste keer dus)
@ de anderen: kan een slechte hoofdremcylinder dit veroorzaken ? Of is dit de sleutel naar de oplossing ? Toch de verdeler ? (want dat van die achterremmen wist ik dus nog niet).
Ik meen soms, bij remmen, iets te horen achteraan (een soort "klak" geluid), net of iets losslaat....

was 't maar al september (school) dan komen ook de remsystemen aan bod ! ;) weet er nu nog weinig of niks van... :cry:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 14:19

Weet je zeker dat de achterremmen niet meedoen bij slecht pedaal ? (de eerste keer dus)
@ de anderen: kan een slechte hoofdremcylinder dit veroorzaken ? Of is dit de sleutel naar de oplossing ? Toch de verdeler ? (want dat van die achterremmen wist ik dus nog niet).
Ik meen soms, bij remmen, iets te horen achteraan (een soort "klak" geluid), net of iets losslaat....

was 't maar al september (school) dan komen ook de remsystemen aan bod ! ;) weet er nu nog weinig of niks van... :cry:
Had ik dat niet verteld van die achterremmen ?

Nou ja volgens mij werken ze pas na 1 keer pompen of ze zaten destijds vast en zijn ze losgekomen. Aangezien ik ook geen remmenexpert.......

groet
Dagmar
156

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 14:34

volgens mij doen ze 't gewoon bij nader inzicht, want ik zag ze blokkeren toen die kwast van de keuring een noodstop testte op een gladde vloer aldaar !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

ma mei 23, 2005 14:59

volgens mij doen ze 't gewoon bij nader inzicht, want ik zag ze blokkeren toen die kwast van de keuring een noodstop testte op een gladde vloer aldaar !
Okee, was toen destijds ook een vermoeden van mij. Ben benieuwd wat er uit de controle komt !
156

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

di mei 24, 2005 19:11

(omdat ik niet kan wachten tot zaterdag) daarnet achterkant ff omhoog gezet: achterremmen DOEN HET, ook bij de eerste slag. En op 't gevoel afgaand, doen ze 't goed !!!
raar, daarnet even behoorlijk gegast met de Bertone en 't leek of 't pedaal beter begon aan te voelen.... :? toch iets met vacuum ? :?:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Titus
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 15:01

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

do mei 26, 2005 14:43

[quote="@lfa@lgra"]@Michel:

Naast hetgeen al gezegd is. : Er [b]geen enkele[/b] 105 waar het blok recht in ligt. Let er maar eens op. Als de metalen plaat van je motorsteunen niet losligt van je motorrubber is er niets aan de hand. :wink:

Stuurhuis gewoon bijvullen tot het stopje met 75w90 differentieel olie.[/quote]

Dat scheef liggen heeft trouwens een diepere technische reden.... en is geen italiaans 'toeval'... Succes!
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

do mei 26, 2005 18:39

(omdat ik niet kan wachten tot zaterdag) daarnet achterkant ff omhoog gezet: achterremmen DOEN HET, ook bij de eerste slag. En op 't gevoel afgaand, doen ze 't goed !!!
raar, daarnet even behoorlijk gegast met de Bertone en 't leek of 't pedaal beter begon aan te voelen.... :? toch iets met vacuum ? :?:
:-k We laten ons verrassen.....bij de volgende update :wink:

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

do mei 26, 2005 22:04

zaterdag weten we 't ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Bertone: enkele vraagjes

di jun 14, 2005 11:09

Ha ? ik was hier nog een update verschuldigd ? :oops:

De HRC is dus inderdaad 3 weken terug vervangen. Bekrachtiger zat vol remvloeistof. Die laatste is helemaal proper gemaakt. Er zit nu een nieuwe ATE in, het resultaat is beter. Ik zeg "beter" want 100% tevreden ben ik nog niet. De eerste slag is nog altijd langer (niet meer zo erg als voorheen, maar toch nog voelbaar). 1 x pompen (bij draaiende motor) resulteert nog steeds in een strakker pedaal.

Intussen gecontroleerd:

- werking bekrachtiger (pedaal zakt bij starten, ok dus)
- werking achterremmen: ok
- werking voorremmen: ok
- verbruik van vloeistof is er niet meer

wat ik soms ook nog hoor is dat éénmalig, klakkend geluid linksachter bij remmen. en toch remt dat wiel, dus de zuiger is gangbaar.....

ik volg ook het topic van Egbertone met argusogen ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: De Bertone: enkele vraagjes

di jun 14, 2005 13:39

Nog een mogelijke oorzaak zijn remschijven die niet haaks op de as staan (of 'kromme' schijven).

Deze duwen, tijdens ronddraaien, de remzuigers verder terug dan de bedoeling is.
Op het moment dat je je rempedaal intrapt moet de zuiger dus een langere weg afleggen om de remblok op de schijf te krijgen.
Als je dan de 2e keer trapt hebben de zuigers al een deel van het traject afgelegd en raken de blokken eerder (bij een hoger pedaal) de schijf. Ergo; een harder aanvoelend pedaal.

Berucht zijn natuurlijk de niet-instelbare achterwiellagers die eigenlijk altijd wel speling vertonen en dan via de achterremschijven hetzelfde fenomeen veroorzaken.

Nog eentje dan: hat kan natuurlijk ook dat een remzuiger toch stiekem bezig is met gaan vastzitten is en dus wat meer duk vergt om te bewegen..

Oh ja, en de laatste mogelijkheid: waarschijnlijk werken ze prima maar vergelijk je ze onbewust met het rempedaal van een moderne auto. Niets meer aan doen dan.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes

di jun 14, 2005 15:53

@Wilbert:

Mogelijkheid 1, kromme schijf(ven)
ik voel idd een kleine slag (golving) in het pedaal die daarop zou kunnen wijzen. :thumbs:

Laatste mogelijkheid: (de moderne wagen) --> zal ook wel meespelen, dit is de eerste keer dat ik 105 rijd, ik kocht de auto, wetende dat de hoofdremcylinder lekte. Ik weet dus niet hoe ie wel moet aanvoelen ;)

Jasparon weet dat wel, als we mekaar nog eens treffen, moet hij maar eens :driving:
HIj gaat meteen kunnen vertellen of ze terug remmen zoals het hoort !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”