yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 9 oktober VRIJ RIJDEN voor iedereen!

wo okt 01, 2008 12:47

Ik ben zelf ook geen heilige, absoluut. Ik ben er ook serieus voor om iedere automobilist om de 5 jaar of zo op herhalingsexamen te sturen. Niet meteen met dreiging van intrekken van het rijbewijs, maar gewoon een reminder over dingen die in je rijstijl zijn gelsopen. Helaas is dit waarschijnlijk niet haalbaar (rompslomp), maar het zou denk ik wel helpen. Als ik verzekeraar was, zou ik ook zoiets stimuleren met premikorting of iets dergelijks.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 9 oktober VRIJ RIJDEN voor iedereen!

wo okt 01, 2008 12:48

Ik ben zelf ook geen heilige, absoluut. Ik ben er ook serieus voor om iedere automobilist om de 5 jaar of zo op herhalingsexamen te sturen. Niet meteen met dreiging van intrekken van het rijbewijs, maar gewoon een reminder over dingen die in je rijstijl zijn gelsopen. Helaas is dit waarschijnlijk niet haalbaar (rompslomp), maar het zou denk ik wel helpen. Als ik verzekeraar was, zou ik ook zoiets stimuleren met premikorting of iets dergelijks.
Mijn gedacht!
En o wat zou ik nat gaan.... :oops: :oops:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 13:09

en wat ik ook kan aanraden is je motorrijbewijs gaan halen, daardoor ga je toch echt anders en beter door rijden en kijken :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 01, 2008 13:47

Met een herhalingscursus of herexamen iedere 5 jaar gaat het verkeersgedrag echt niet van verbeteren/veranderen hoor. Dat is weer typisch zo'n Co Spee gedachte / uitspraak en dan ook nog denken dat het daar dan beter, maar vooral ook, veiliger van zal worden. [-(

Typisch Nederlands rijgedrag is het niet, want in Duitsland, Belgie en Frankrijk kom je bij dezelfde drukte op de weg exact dezelfde rijgedragingen tegen als hier.
De hoofdoorzaak van dit soort rijgedrag is de drukte op de weg en heeft maar weinig van doen met onwetendheid. Het zou naief zijn om te denken dat je dergelijk rijgedrag van mensen denkt te kunnen veranderen in een 1 of ander 3 uur durende opfriscursus.

Gedragsverandering bij mensen bewerkstelligen is een langdurig en erg moeizaam proces. Iedereen vindt zichzelf een waanzinnig goeie chauffeur dus het ligt altijd aan die ander en nooit aan jezelf.

Leer er maar mee leven. It is what it is.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 14:05

Ik vind mezelf helemaal niet zo'n waanzinnig goede chauffeur en ik schaam me er niks voor. Hoe ik dat weet? Omdat ik met enige regelmaat een rijstijl- en voertuigbeheersingscursus moet doen via het werk. En al geldt het alleen voor mezelf en niet voor alle andere mensen: ík word in ieder geval een betere chauffeur van het 'begeleid rijden'.

Laten we eens aannemen dat de gemiddelde automobilist 20 jaar zijn rijbewijs heeft. De verkeersdrukte ten tijde van het examen was dan aanzienlijk minder. Extreme drukte, ritsen, weven, het vraagt allemaal om een bepaalde mate van verkeersinzicht die je iemand met een aantal jaren praktijkervaring gemakkelijker bij kunt brengen dan iemand die net 15 rijlessen gehad heeft.

Gedragsverandering is inderdaad een langdurig proces, maar zonder de kritische blik van een ander wordt een mens ook niet op zijn tekortkomingen gewezen. Of een mens er na een cursus iets mee doet is een tweede. Veel mensen zijn zich niet eens bewust van het feit dat ze niet handig bezig zijn!

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo okt 01, 2008 14:33

Het gedrag is een optelsom van vaardigheden, inzicht en mentaliteit (even kort door de bocht, ben geen psycholoog).

Ik neem aan dat de meeste ongevallen door ontstaan door onbedoelde fouten (zoals bumperkleven vaak een inschattingsfout is) en slechts een klein deel door apert wangedrag.

Door vaardigheden en inzicht periodiek te toetsen en waar nodig bij te sturen zal het gedrag als geheel wel degelijk verbeteren en de verkeersveiligheid toenemen. Als de automobilist zijn mentatliteit niet wil aanpassen (over typisch Nederlands gesproken) zal inderdaad een deel van de onveiligheid blijven bestaan.

Ik heb daarom mijn twijfels bij het effect van die cursussen. In sommige gevallen zal het geen enkel effect hebben omdat de mentaliteit van de betrokkene toch niet verandert. De cursus is dan alleen maar een verkapte boete die de overheid ook nog eens een zak geld kost. Voer die 'herexamens' daarom voor iedereen in en pak degenen die herhaaldelijk grof de fout in gaan en daadwerkelijk gevaar of zelfs schade/letsel veroorzaken op wat hen het hardste raakt: neem het rijbewijs af.

Ik ben het niet vaak eens met Koos Spee, maar wel op dat punt: het rijbewijs is een vergunning om met een motorvoertuig aan het verkeer deel te nemen. Wie blijkt geeft dat hij/zij zich niet aan de voorwaarden kan houden levert het maar weer in.

Zware straf? Het is maar hoe je het bekijkt. Je kind moeten begraven omdat iemand zo nodig met drank op moet rijden of met 100 km/h door een stadswijk raast, dat is pas een zware straf.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 18:23

Mensen rijden echt als randdebielen :evil: :evil: :evil: spatje regen :arrow: volslagen chaos. Veel te laat remmen en het dan op nat niet halen (goh, is er geen anti-aquaplaning-elektronica?), invoegacties die het stompzinnige voorbij zijn, nodeloos remmen 'voor het geval dat (???)'... en het altijd geslaagde 'hee, het staat aan de andere kant van de weg stil, laat ik ook eens stoppen om te kijken'.
helemaal me eens, vooral het invoegen kunnen veel nederlanders niet, ik verbaas me elke keer weer dat ze met 30km/h helemaal in het begin van de invoegstrook de snelweg op sukkelen...

maar ook linksrijders/midden baanrijders, spookrijders (ja, vorige week weer 1 gehad), 50 waar je 80km/h mag rijders, anti rits rijders en mensen die je er niet tussen laten helpen er natuurlijk ook niet echt bij :?
Volledig met jullie eens,maar t is altijd 'een ander' he... :wink:
Benieuwd hoeveel correcties/ingrepen/opmerkingen ik zou krijgen bij een officiele rijles/rijexamen.. :roll:

Grtz,fRank
Nog fouter is......

Ik rijd lekker links en haal in met 119 km/h EN blijf lekker rijden want harder mag niet!
Op de rechterbaan rijdt men 118 km/h ](*,)

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 01, 2008 21:12

Met al grote drukte op de weg neigen de mensen naar kudde/copieer gedrag. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het langdurig links rijden van grote groepen automobilsten, de rechterstrook zou je bij wijze van spreken als inhaalstrook kunnen zien, want die is rustiger. Blijkt ook als er 1 haast heeft en van allerlei capriolen uithaald om maar wat sneller te zijn als die ander, vaak zie je dan om je heen een onrustiger verkeersbeeld ontstaan. De een is boos op de ander, de ander weer boos op iemand anders en voor je het weet staat iedereen weel stil. Je hebt maar een handje vol etterbakken nodig om van een rijdende stroom auto's een stilstaande file te veroorzaken.
Het klinkt misschien raar, maar je kan zelfs in je eentje de doorstroom bevorderen door anticiperend te rijden en dat betekent dus zo min mogelijk je remlichten laten branden, want dat verstoord de doorstroming in ernstige mate. Dat er dan eens een gat van 50-100 meter met je voorligger is maakt niet uit, want je bevorderd de doorstroming achter jou doordat je maar weinig hoeft te remmen. Anders gezegd je bestrijdt het harmonica effect. Het leuke van kuddegedrag is dat je het zelf ook kan bewerkstelligen :D
Dat er af en toe weer een automobilist is die het nodig vindt continu van rijstrook te wisselen om de ruimte op te vullen of iets dergelijks moet je je niet door laten beinvloeden.
Er blijven een hoop mensen bestaan die denken door continu in te halen in de file ze wat meer opschieten als iemand anders en dat is dus niet zo. Meestal is de rechterstrook het snelste en in iedergeval met de meest continue snelheid. Dit komt doordat vrachtwagens niet als een idioot optrekken om vervolgens 100 meter verderop weer vol in de ankers te moeten om maar het gat zo snel mogelijk weer dicht te rijden.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 21:19

^^^^^
Helemaal eens met bovenstaande, ik zie het iedere dag met verbazing aan wat mensen aan capriolen uithalen in de bijna-file. Ik rol rustig mee tussen de truckers ;)

Dinky Boy
Miniaturista

wo okt 01, 2008 21:23

Het klinkt misschien raar, maar je kan zelfs in je eentje de doorstroom bevorderen door anticiperend te rijden en dat betekent dus zo min mogelijk je remlichten laten branden, want dat verstoord de doorstroming in ernstige mate. Dat er dan eens een gat van 50-100 meter met je voorligger is maakt niet uit, want je bevorderd de doorstroming achter jou doordat je maar weinig hoeft te remmen. Anders gezegd je bestrijdt het harmonica effect. Het leuke van kuddegedrag is dat je het zelf ook kan bewerkstelligen :D
Klopt, ik zit daar regelmatig mee te 'spelen'. Werkt in incidentele files (ongeval) beter dan in een dagelijkse file. Alles wat dan in je achteruitkijkspiegel nog kan zien blijkt continu te blijven rollen :D

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 01, 2008 22:17

idd het is altijd een ander....

per 1 oktober: Nieuwe Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer in werking :shock:

http://www.verkeersnet.nl/verkeerseduca ... n-werking/

lekker op cursus en zelf betalen :mrgreen:
ik hoor hier niemand over, een wezenlijke verandering in de verkeershandhaving

maar goed jullie zullen het wel merken denk ik, en ik ook :schrik:

Andretti Molletti

wo okt 01, 2008 22:56

Dat is leuk zeg :evil:
Ik lees dus dat stukkie waar Paliri ons terecht op wijst.
Wat leer ik daaruit??

Ik haal iemand rechts in omdat hij de doorstroming in mijn optiek belemmerd... ik doe dat in mijn optiek nooit gevaarlijk... 750Euro boete..
Ik rij dronken over de weg 350 Euro boete

DUS JE KAN BETER ZUIPEN EN DRONKEN ACHTER HET STUUR KRUIPEN DAN HET GELEERDE UIT JE RACECURSUS TOEPASSEN!!!!

;)

gelukkig staat er nog wel: de overtredingen niet op kenteken mogen zijn geconstateerd en dat de bestuurder altijd staande moet zijn gehouden

kom maar op, kan ik alsnog mijn racecursus toepassen :twisted:

Hylke
Moderator
Moderator

wo okt 01, 2008 23:17

Klopt, ik zit daar regelmatig mee te 'spelen'. Werkt in incidentele files (ongeval) beter dan in een dagelijkse file. Alles wat dan in je achteruitkijkspiegel nog kan zien blijkt continu te blijven rollen :D
Met het niet-remmen ben ik het absoluut niet eens.

Ik heb toevallig een tijdje terug een opfriscursus gedaan met mijn toenmalige rij-instructeur. Eerste wat hij mij afleerde was bovenstaand gedrag, bij het achterop rijden van een file móeten mensen achter je weten dat er geremd wordt. 90% van de mensen kijkt niet verder dan jouw achterlichten en zal dus een snelheidsvermindering zonder te remmen niet door hebben.

Gevolg is dat als je écht moet remmen, de zaak volledig in de soep loopt. Iets wat ik regelmatig mee maak op de A2 en toevallig laatst nog op de Waterdreef in Nieuwland (Amersfoort). Mensen die te druk zijn met je achterlichten en 0,0 verder kijken.

Mijn tip dus: altijd laten zien dát er geremd wordt!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 01, 2008 23:20

Als er serieus geremd wordt: uiteraard :roll: !
Bij een file dan ook alarmlichten even aanzetten...

Maar om een paar km/h snelheidsverschil eruit te halen raak ik m'n rempedaal ook niet aan.
It's not easy, being green (kermit)

Andretti Molletti

wo okt 01, 2008 23:22

90% van de mensen kijkt niet verder dan jouw achterlichten en zal dus een snelheidsvermindering zonder te remmen niet door hebben.
They not FIT!! to be called a human being ... :evil:

(Citaat John McEnroe)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo okt 01, 2008 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”