Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

GTV V6 Koppelingsplaten?

zo okt 05, 2008 20:13

hey,

Even een heel belangrijk vraagje voor de meer ervaren techniekers.

We hebben bij onze v6 een dik probleem: hij bouwt druk op in zijn water waardoor de boel (koelvloeistof circuit) kapot vliegt tijdens de race. Dit weekend hebben we de motor uiteen gehaald om te kijken of de koppaking geraakt is tijdens de laaste racen. Met de koppaking was niks mis, totaal niks verkeerd aan te zien. Met de cilinderkoppen was op eerste zicht ook niks aan te zien. Nu gaan we deze laatste eens laten afpersen en kijken of dit resultaat oplevert.

Hij heeft laatste 2 weekends 3 maal heel warm gestaan.Eerste keer door kapotte ventilator en de andere keren telkens water verloren door slangen die loskomen en een ontplofte radiator.

Nu blijkt uit de laatste test dat de slangen van de koelvloeistof bol stonden, net ballonnen op springen. DUS hij bouwt druk op. Deze druk moet ergens lekken aan de motor want de temperatuur is niet overdreven hoog. zit rond de +-90° wat nog redelijk goed is.

Eerlijk gezegd mocht morgen blijken dat de cilinderkoppen in orde zijn, ben ik men hoop kwijt. Ik heb dan geen flauw idee meer waar het van zou komen (alle ik heb er wel een maar dat zou rampzalig zijn).

Iedereen die iets denkt te weten waar ons probleem zou kunnen zitten laat het hier maar weten. alle kleine hints en beetjes helpen. De wagen zou moeten schitteren tijden de 10 uren van zolder

10 uren: alfa uren :lol:


Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door guntha op di dec 02, 2008 17:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: 2.5 v6: grote problemen

zo okt 05, 2008 22:30

Als het afpersen vd koppen niets oplevert dan zou je moeten denken aan een scheurtje in de bussen....
Als er echt zoveel druk opgebouwd wordt dat de slangen bol komen te staan, dan is je overdrukventiel in je dop van je expansievaatje dus stuk???
1,8 bar overdruk is het maximum zoals op de dop staat. Daarboven moet i open gaan.

Even een dwarsstraat: er zit toch geen water in de olie he?? IK denk ook aan een defecte warmtewisselaar (inwendig lek) als ik dit zo lees.

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

zo okt 05, 2008 22:49

Dat is idd een vervelend probleem.
Waterpomp en Thermostaat 100% ?
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 19:58

nog meer Slecht nieuws: Franky belde zojuist met het nieuws dat er aan de cilinderkoppen niks te zien was(bij afpersen). Was maar eentje bij die 1/10 hebben moeten afscheuren (vrezen). Die 1/10 kan het volgens mij niet maken want materiaal zet uit tijden hitte + koppaking zit er ook nog tussen.

Nog extra stof tot nadenken.

Hij bouwt alleen druk op tijdens het rijden zelf, als je de auto een half uur op rollantie (neutraal voor de niet belgen :D ) laat draaien bouwt hij bijna geen tot 0 druk op. Het is puur tijdens het rijden als je de wagen dus belast dat hij druk opbouwt.
Ik zie ook nog een mogelijkheid dat de koppaking toch stuk is maar niet zichtbaar met blotte oog. Een klein scheurtje of barste zou volgens mij al genoeg zijn om druk te verliezen.

Mocht dit het niet zijn kan het dat de chimiese(cilinderwanden) niet goed zitten? Deze zouden in hoogte verstelbaar zijn maar dan stel ik me de vraag welk soort principe alfa gebruikt.
1. Bij citroen en peugeot zitten de cilinderwanden rechtstreeks tegen het koelwater. Dus als deze te diep zitten sluiten ze vanboven niet goed af en kan er druk ontsnappen.
2. Alle andere merken die ik weet hebben normaal 1 'vaste' cilinderwand en eentje die je erin perst. Hier heb je het probleem met water niet als je de motor uiteenhaalt.

Verbeter me als ik fout ben maar ik dacht dat alfa optie 2 heeft. Dus vaste wanden met daar geperste (zachter van materiaal wanden in)
Afbeelding

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 20:19

Zijn losse bussen , maar dat kun je zien omdat de koppen eraf zijn, bussen kunnen niet in hoogte versteld worden en gaan zelden stuk, zou gewoon een goede motor monteren, da,s goedkoper dan onderdelen kopen om te repareren.
Ed

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 20:45

losse buizen? nu weet ik eerlijk gezegd niet wat ge bedoelt. Zijn het dan natte of droge?
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 21:16

losse buizen? nu weet ik eerlijk gezegd niet wat ge bedoelt. Zijn het dan natte of droge?
Natte.

Als je cylinderkoppen niet geflowed zijn of er andere "speciale" onderdelen in je blok zitten heeft CMVA wel een punt. Een standaard motor zal je 2ehands allicht minder kosten dan een standaard blok opknappen. De vraag is dus of dit voor jullie opgaat?

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

Re: RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:05

losse buizen? nu weet ik eerlijk gezegd niet wat ge bedoelt. Zijn het dan natte of droge?
Natte.

Als je cylinderkoppen niet geflowed zijn of er andere "speciale" onderdelen in je blok zitten heeft CMVA wel een punt. Een standaard motor zal je 2ehands allicht minder kosten dan een standaard blok opknappen. De vraag is dus of dit voor jullie opgaat?
Ik denk dat die balloon niet opgaat, budget he. De auto word waarschijnlijk verkocht eind dit jaar. Zou redelijk stom zijn om dan nieuw tweedehands blok te kopen.
Ik ga die koppakingen vrijdag eens onder de microscoop bekijken :lol:

Ahja ivm die speciale onderdelen. Heel de motor is compleet standaard buiten de inlaatkelken, die zijn net iets breder van diameter. Enja ook nog de waterpomp die komt van een gta.
Buiten mijn weten is er niks speciaal aan de motor, gewoon standaard dus.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:26

weet niet of het bij de V6 ook voorkomt, maar bij mijn TS racemotor heb ik hetzelfde gehad de laatste paar races van vorig jaar (alhoewel, geen bolstaande slangen of zo, gewoon een druk op het koelsysteem na iedere training en race).

Bleek dat de bussen hol waren aan de bovenkant (d.w.z. de rand van de cilinder had hoogteverschil en was bij de punten waar ze het dichts bij elkaar zaten (heetste punt) lager dan aan de buitenkant). Kwam omdat ze niet gevlakt waren in het blok (had ik bij de bouw van afgezien). Dan kan na een dik 2 jaar dit voorkomen. Kop was ook gewoon recht.

Mogelijk dat dit ook bij een V6 kan?
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:29

Pb CMVA maar eens voor een prijsje... kan je nog weleens meevallen 8) . Vergeet niet dat een complete koppakkingset en evt. reparatie van iets ook geld kost. :wink: Bovendien weet je dan zeker dat het goed is.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:34

Oke
Laatst gewijzigd door GTV op ma okt 06, 2008 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michaelbaken
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma dec 04, 2006 12:32

Re: RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:45

losse buizen? nu weet ik eerlijk gezegd niet wat ge bedoelt. Zijn het dan natte of droge?
Natte.

Als je cylinderkoppen niet geflowed zijn of er andere "speciale" onderdelen in je blok zitten heeft CMVA wel een punt. Een standaard motor zal je 2ehands allicht minder kosten dan een standaard blok opknappen. De vraag is dus of dit voor jullie opgaat?
Ik denk dat die balloon niet opgaat, budget he. De auto word waarschijnlijk verkocht eind dit jaar. Zou redelijk stom zijn om dan nieuw tweedehands blok te kopen.
Ik ga die koppakingen vrijdag eens onder de microscoop bekijken :lol:

Ahja ivm die speciale onderdelen. Heel de motor is compleet standaard buiten de inlaatkelken, die zijn net iets breder van diameter. Enja ook nog de waterpomp die komt van een gta.
Buiten mijn weten is er niks speciaal aan de motor, gewoon standaard dus.

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:53

Steekt een aluminium schoepenwiel in normaal. Vorig jaar is dat plastieken kapot gegaan tijdens de 24 uren doordat we weeral alle water verloren waren.
marc7eleven : Als ik jouw uitleg goed begrijp zatten de cilinder dus niet allemaal op de zelfde hoogte? Dan kan het inderdaad zijn dat de cilinderkop kaarsrecht is en dat de cilinder niet goed aansluiten. Maar ik snap niet dat het dan niet eerder is voorgekomen dat we een te hoge druk hebben.

Ahja nog een puntje, die lompe dop op expansievat is ook kaduk. Ik zou al bijna durven denken dat deze al 50% van het probleem veroorzaakt want de overdruk kan niet weg. Er staat 1.4bar op. Dat zou dan zijn maximum druk zijn, maar als de buizen bol staan zit er toch zeker 2 a 3 bar op bij mijn weten, zou deze dop toch moeten fluiten van de druk. :?:
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 22:57

En zijn er zichtbare beschadigigngen aan de bussen?
Hoogte is een standaard hoogte welke enkele 100ste mm boven het blok uitsteekt ... zo wordt de bus geklemt door de kop.
De bus is nat en volledig omstroomt door koelvloeistof.
Wat Marc7 zegt is reeël: even een stukje glasplaat en een schuurpapiertje erover... stukje glas op maat maken dat het wel op de bus past maar niet het blok hoeft te raken.

En belangrijkste punt Guntha!!!!!!
Zoals de Piloten proberen het beste uit zichzelf te halen door wereld tijden te rijden, zo probeer jij als mechanieker 8) ook het beste uit jezelf te halen!!
Stel de daignose, achterhaal wat er aan de hand is en bouw het blok waar de piloten recht op hebben..Binnen het budget.
DAT is jouw uitdaging :thumbs:

Succes kerel!!!

Gebruikersavatar
guntha
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 18:20
Locatie: donk
Contacteer: Website

Re: RE: 2.5 v6: grote problemen

ma okt 06, 2008 23:08

En zijn er zichtbare beschadigigngen aan de bussen?
Hoogte is een standaard hoogte welke enkele 100ste mm boven het blok uitsteekt ... zo wordt de bus geklemt door de kop.
De bus is nat en volledig omstroomt door koelvloeistof.
Wat Marc7 zegt is reeël: even een stukje glasplaat en een schuurpapiertje erover... stukje glas op maat maken dat het wel op de bus past maar niet het blok hoeft te raken.

En belangrijkste punt Guntha!!!!!!
Zoals de Piloten proberen het beste uit zichzelf te halen door wereld tijden te rijden, zo probeer jij als mechanieker 8) ook het beste uit jezelf te halen!!
Stel de daignose, achterhaal wat er aan de hand is en bouw het blok waar de piloten recht op hebben..Binnen het budget.
DAT is jouw uitdaging :thumbs:

Succes kerel!!!
geen zichtbare schade aan de bussen. Vrijdag eens met een scherp licht bekijken maar vorige week zag ik niks.

Nog zo iets lomp maar dan elektrisch. Bij aanremmen stoppen de benzinepompen met druk geven :shock: . De auto heeft een catchtank die op lichte overdruk staat. Er zijn dus twee klein pompjes die de catchtank vullen en dan 1 grote hogedrukpomp die druk geeft naar de motor. Nu blijkt dat in de bocht en bij aanremmen de benzinedruk wegvalt. Alles aan gedaan om zwalpen van benzine enz te voorkomen.
Afgelopen week dan eens elektrisch bekeken. Ben er gene held in maar we zijn er wel in geslaagd van +- 4 meter draad uit de elekbak te gooien waar niks op aangesloten was dat nodig is en ook nog een stuk of 4 relais eruit gegooit.

Nu dacht ik eraan om de drukpompen via een zekerring schakelaar rechtstreeks van de + naar de pompen te leggen. Zo kan er nergens een stomme relais tussen zitten die het niet doet of ergens een slecht contact zijn. Heeft iemand die probleem al eerder voorgehad? (meestal moet iemand toch de eerste zijn)

dankje Andretti Molletti :wink:
Afbeelding

Terug naar “Racen - Technisch”