Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: camberprobleem 75

vr okt 03, 2008 10:24

't Is maar net wat je prettiger vindt. Ik heb liever een auto waar ik een beetje in moet werken. Met uitspoor stuurt de 75 gewoon veel fijner een bocht in (er is ook geen enkele race-auto met toespoor!). Maar met te veel uitspoor is op de (rechte) snelweg ook elk richeltje en kuiltje voor jou!!!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: camberprobleem 75

vr okt 03, 2008 10:48

't Is maar net wat je prettiger vindt. Ik heb liever een auto waar ik een beetje in moet werken. Met uitspoor stuurt de 75 gewoon veel fijner een bocht in (er is ook geen enkele race-auto met toespoor!). Maar met te veel uitspoor is op de (rechte) snelweg ook elk richeltje en kuiltje voor jou!!!
Hmmm, ik heb liever wat rust in mijn auto, op hoge snelheid dus voor een set-up met toespoor, voor iedereen is dat natuurlijk persoonlijk.
Het merendeel hier zal voor hun race/trackday en beter als af fabriek sturende transaxle toespoor hebben staan.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: camberprobleem 75

vr okt 03, 2008 10:54

Persoonlijk vind ik een weinig toespoor ook lekkerder insturen, alle theorie ten spijt. Op de 3.5 heb ik een tijdje uitspoor geprobeerd en ik kreeg maar geen rust in de auto, ook na het insturen niet. Maar, zoals bekend: niks zo persoonlijk als een prettig gevoel achter het stuur!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Adrie
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:59
Locatie: Noord-Scharwoude

RE: camberprobleem 75

zo okt 05, 2008 23:11

Heeft iemand er wel eens aan gedacht om gewoonweg voor de bussen te demonteren en ze af te laten draaien , je kunt ze gewoon 2mm afdraaien ( wel van de dunne kant EN NIET VAN DE DIKKE KANT ).
En heeft iemant er wel eens aan gedacht dat een 75 met GEWICHT UITGELIJND MOET worden , ik geloof niet dat Henze dat gedaan heeft.

Als je de bussen heb laten afdraaien , kun je hem veel gemakkelijker op maat stellen met de stelplaatjes.

Heb het destijds bij mijn eigen GTV ook gedaan , dat werkt prima.
Gr. Adrie

Alfa Romeo maakt autorijden geweldig.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: camberprobleem 75

zo okt 05, 2008 23:32

Bussen afdraaien? :? Ik moet altijd dikke vulringen toevoegen om een beetje fatsoenlijk camber te krijgen :) ... Maar het scheelt waarschijnlijk dat ik hem twee tanden omlaag leg... :wink:

Heb het al vaker gehoord van het afdraaien hoor :wink: , heb het alleen nog nooit hoeven doen. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: camberprobleem 75

ma okt 06, 2008 08:57

Bussen afdraaien etc is nodig om een verlaagde auto binnen standaard spec te krijgen.
Maar wil je dat dat is dan weer een andere vraag :twisted:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Adrie
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:59
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: RE: camberprobleem 75

di okt 07, 2008 21:09

Bussen afdraaien etc is nodig om een verlaagde auto binnen standaard spec te krijgen.
Maar wil je dat dat is dan weer een andere vraag :twisted:
Ik weet niet of je het rapport heb gelezen , de rechterkant staat er behoorlijk naast??????????????
Als je hier het benodigde gewicht ga gebruiken kom je er helemaal vet naast te staan.
Dus als je geen stelplaatjes meer heb om te verwijderen!!!!!!!!!!!!!! is dat de enige manier om je camber nog een beetje in het redelijke te ktijgen.

En bussen afdraaien is niet alleen om verlaagde auto's in het redelijke te krijgen , heel veel standaard auto's staan er al flink naast.

En zoals ik al eerder vermelde , de meeste uitlijners lijnen de transaxels uit zonder gewicht , als je dat nog eens ga gebruiken dan zie je dat er bij meeste auto's nog heel wat gesteld moet worden.
En ga ook niet klakkeloos zeggen dat hij op toespoor gezet moet worden , want dan klopt er nog steeds geen steek van de castor en camber.

Alfa geeft niet voor niets aan dat er met gewicht uitgelijnd moet worden , anders kom je niet aan de waarden die hij moet hebben.

En degene die het rapport wel goed hebben gelezen die zien ook dat er geen r*k aan de castor is gedaan , dus mijn conclusie is dat deze auto waardeloos is uigelijnd zonde van het geld.
Gr. Adrie

Alfa Romeo maakt autorijden geweldig.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: camberprobleem 75

wo okt 08, 2008 08:36

Ik weet niet of je het rapport heb gelezen , de rechterkant staat er behoorlijk naast??????????????
Als je hier het benodigde gewicht ga gebruiken kom je er helemaal vet naast te staan.
Dus als je geen stelplaatjes meer heb om te verwijderen!!!!!!!!!!!!!! is dat de enige manier om je camber nog een beetje in het redelijke te ktijgen.

En zoals ik al eerder vermelde , de meeste uitlijners lijnen de transaxels uit zonder gewicht , als je dat nog eens ga gebruiken dan zie je dat er bij meeste auto's nog heel wat gesteld moet worden.En ga ook niet klakkeloos zeggen dat hij op toespoor gezet moet worden , want dan klopt er nog steeds geen steek van de castor en camber.

Alfa geeft niet voor niets aan dat er met gewicht uitgelijnd moet worden , anders kom je niet aan de waarden die hij moet hebben.
En degene die het rapport wel goed hebben gelezen die zien ook dat er geen r*k aan de castor is gedaan , dus mijn conclusie is dat deze auto waardeloos is uigelijnd zonde van het geld.
Adrie, even rustig.....
Wat alfa standaard aangeeft is een waarde die voor de gemiddelde mens werkt en meestal aan de suffe kant om een auto fool proof te maken (onderstuurd).
Gewicht in de auto aan brengen is bedacht om een aanwezige bestuurder na te bootsen.
Dus als je het echt goed wil doen moet je bedenken wat het gemiddelde gebruik is van je auto. Hoeveel mensen, gemiddeld gewicht en uitlijnen met dat gewicht aanwezig, helemaal mee eens, alleen niet altijd even uitvoerbaar. Praktisch is wel uitlijnen met de bestuurder achter het stuur.


Als ik het rapport bekijk staat er links minder camber dan rechts. Gaat daar de bestuurder in de auto zitten wordt bij een transaxle het camber meer (negatief).
Hoeveel is anfhankelijk van de hoeveelheid verlaging en gewicht bestuurder, etc.

Even de standaard spec vergetende en uitgaande van mijn eigen voorkeur voor een strak sturende transaxle:

1.5 graad camber voorzijde, is minimum, dus wat mij betreft geen bus afdraaien.
Castor stellen is, bij een transaxle waar geen 105 castor kogel conversie gedaan/stijvere powerflex bussen geplaatst, een wilde gok.
Stel het af en laat de auto een keergoed inveren en je staat weer buiten spec.
Dus na een stabiele upgrade voor de standaard castorrubbers zou ik stellen ergens richting de 5~6 graden (afhankelijk van de ruimte tussen bovenste draagarm en schokbreker).
En om het af te toppen een toefje toespoor 1.5 mm. [edit] Voor een 195/50-15 band [edit]
Daar nog een stijvere voor stabilsator bij, goede bandjes en fatsoendelijk schokdempers en je hebt een werelds sturende auto.

Een transaxle uitlijnen:
1) camber
2) castor
3) sporing
in die volgorde dan is het met de minst mogelijke itteraties te doen.


En ja 95% van de uitlijners kan niks aan met een auto waar meer mogelijk is dan alleen sporing stellen, laat staan dat je zelf waarden begint aan te geven :lol:
Laatst gewijzigd door Maurizio op wo okt 08, 2008 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: camberprobleem 75

wo okt 08, 2008 14:59

Alfa heeft het in de specificaties niet over gewicht toevoegen, maar wel om de hoogte (rijhoogte) te meten voordat de uitlijning wordt gecontroleerd.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: camberprobleem 75

wo okt 08, 2008 15:44

Alfa heeft het in de specificaties niet over gewicht toevoegen, maar wel om de hoogte (rijhoogte) te meten voordat de uitlijning wordt gecontroleerd.
Nou even de data erbij gezocht, voor de beeldvorming.....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Lijkt voor mij op gewicht toevoegen en hoogte controlleren.

Resume: Een transaxle is dus niet uit te lijnen, ga er maar eens een vinden die in de hoogte nog binnen de gestelde +/-5 mm zit, laat staan binnen die spec gebracht wordt voor de uitlijning :lol:

Dus voor mij nog steeds: real life = 2 posts terug
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: camberprobleem 75

wo okt 08, 2008 19:33

Kleine bijkomstigheid; de originele vraag van Speeder geeft aan dat de auto iets verlaagd is. Zou die dan niet al lager liggen dan de aangegeven fabriekswaarde? Heeft wel aardig wat invloed op wielvlucht (camber).

Gebruikersavatar
Adrie
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:59
Locatie: Noord-Scharwoude

RE: camberprobleem 75

wo okt 08, 2008 22:14

Oké reageerde wat impulsief , maar het fijt ligt gewoon dat een goede uitlijner bijna niet meer te vinden is. :(
Na 23 jaar uitlijnen weet ik best wat er aan de hand is , en ik vind gewoon als je het doet doe het goed of altans probeer het.
De meeste bedrijven of monteurs kunnen het of weten het niet. :oops:
Mensen die met een transaxel rijden zijn 9 van de 10 liefhebbers die willen gewoon dat hun auto goed rijdt , en zijn desnoods bereid tegen extra betaling het beste er uit te halen. :P
Ik lees ook heel vaak op forums waar kan ik het goedkoopste uit zijn , ik zou veel liever willen weten waar de garage was waar de liefhebber aan mijn auto zou sleutelen , dan wist dat er zorg aan besteed werdt , ik vind dat het best een paar tienjes meer mag kosten. :roll:

en buy the way ik zou de camber toch op 1graad zetten , kost je minder slijtage op binnenkant van je banden en het verschil voor op de weg merk je niet. :wink:
Gr. Adrie

Alfa Romeo maakt autorijden geweldig.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: camberprobleem 75

do okt 09, 2008 09:32

En dat vind ik nou het meest verstandige dat ik over camber heb gehoord (al was het maar dat je ook meer remvermogen hebt).

Terug naar “Algemene Technische vragen”