Ben van het weekend maar eens met zo'n ding gaan rijden...
De draaicirkel is inderdaad indrukwekkend... indrukwekkend groot... de eigenaresse van deze 3.2 wist me te vertellen dat ie fors groter is dan die van de GT 2.0... dus het maakt niet alleen verschil doordat het een WWD (Wrong Wheel Drive) is, want dat is de 2.0 tenslotte ook... maar de 3.2 heeft een daadwerkelijk grotere... (
) Heb het aan den lijve mogen ondervinden bij het heen en weer steken op een toch redelijk brede straat... Heb echter geen idee hoe ie zich verhoudt tot een 159 of 166 want die auto's ken ik niet...
Als de reisduur niet te lang is, zou het voor 4 normaal gebouwde mensen redelijk uit te houden moeten zijn maar ikzelf (1.89) neem niet graag plaats op de achterbank... de kofferbak is fors maar om er nou met z'n 4-en mee naar Zuid Italië te kachelen... nee... niet echt een aanlokkelijk idee... Met z'n tweeën het zelfde ritje? JUMMIE!
Om te rijden is het hartje ronduit een genot... genoeg koppel om lekker lui te schakelen... en tot 4.000 RPM een heel beschaafd torretje...
Boven de 4.000 begint ie wakker te worden... ik vond het heel opvallend... bijna als bij een Nord motortje waar het "breekpunt" ook vaak bij 4000 ligt... Het is des te opmerkelijker daar de vermogenscurve een hoegenaamd rechte lijn is... Wel stijgt de koppelcurve vanaf iets boven de 4000 RPM zeer progressief en bij volgas accelereren is het verschil tussen koppel en pk's moeilijk te voelen.
1 Acceleratietestje gedaan... niet vanuit stilstand... maar in z'n 4 van 80 naar 180 km/h en ik moet zeggen... de grijns nam evenredig toe met de snelheid... de acceleratie lijkt even lineair te zijn als de vermogenscurve... hij blijft maar doorgaan... van 80 naar 100 lijkt bijna langer te duren dan van 160 naar 180... (heb het niet getimed) maar dan zit ie ook vol in z'n koppel.
Een groot nadeel BLIJF ik de WWD vinden... waar je met een achterwielaandrijver heerlijk een bocht kunt uitaccelereren terwijl de voorwielen alleen maar de auto te sturen hebben, voel je met dit soort vermogens (de GT 3.2 heeft 240 pk in tegenstelling tot de GTA's die er 250 hebben...) toch wel heel erg sterk de koppelreactie in het stuurwiel... Heb de auto echt niet tot het uiterste aan de tand gevoeld maar de eigenaresse weet te melden dat zeker bij nat wegdek het ASR-lampje zeer regelmatig loopt te knipperen om aan te geven dat er een beroep op de traction control gedaan wordt en dat bij onstuimig wegtrekken vanuit stilstand op nat wegdek, de koppelreactie toch wel zorgt voor een forse ruk naar rechts in het stuur....
De 3.2 is een auto waarbij ik geen kans voorbij zou laten gaan om achter het stuur te kruipen maar toch blijft er constant een stemmetje in mijn achterhoofd klinken met de boodschap "wat JAMMER dat dit geen achterwielaandrijver is!". Het motortje is WERKELIJK een juweeltje, het onderstel is lekker sportief gedempt (op slecht wegdek net even iets TE...), de vering is op het comfortabele af soepel te noemen zonder dat de wegligging ook maar 1 seconde in het gedrang komt, op snelheid is ie ronduit comfortabel maar hij had achterwielaandrijving moeten hebben... de auto verdient het...
Als de keuze zou moeten gaan tussen een Duitse Avant of een Italiaans hart, zou ik uitgebreid gaan proefrijden met een 156 GTA... Hoegenaamd hetzelfde torretje als de GT 3.2 maar een veel practischer ruimte aanbod. Dat heeft een Avant natuurlijk NOG meer... maar die mist totaal de emotie... en ook de GT 3.2 is een ZEER emotionele auto... iets dat je in een GTA zeker zult terugvinden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...