Heren techneuten denk even met me mee.
Even een stukje voorgeschiedenis. Het gaat hier om mijn 2000 Berlina waarvan de motor door mij in 1999 totaal gereviseerd is en heeft nu nu zo'n 72000 kilometers gereden. En onder revisie versta ik dus ech alles!!
Het olieverbruik is de laatste anderhalf jaar toegenomen tot zeg 1 liter op 1300/ 1400 km. Ik heb in het verleden ook het "pingelprobleem" hier aangekaart. ik dacht diverse keren dit opgelost te hebben maar steeds stak het op onverklaarbare momenten de kop weer op.
Het olieverbruik werd steeds groter.
De Bougie van de 1'e cilinder was steeds gitzwart met veel koolaanslag. de andere bougies waren gewoon perfect.
Ik heb vorige maand de Giro del Serpente gereden en hen voordat ik vertrok de cilnderkop gedemonteerd en zelf de zuiger/cilinderbus van de 1'e cilinder omdat ik aan een gebroken zuigerveer dacht. niet dus, zuiger en cilinderbus was niks te zien. het het (natuurlijk in de zelfde stand) weer gemonteerd.
Wel zag ik dat de klepseal van die cilinder totaal vergaan was. Aha, dacht ik probleem gevonden. van alle inlaatkleppen heb ik dus de seals vernieuwd en alles weer gemonteerd. Heb de giro gereden (4500 km) en laatst in de file begon de berlina weer op 3 cilinders te lopen.
na de file als er weer gereden kan worden brandt hij wel weer schoon. bij thuiskomst de bougie van de 1'e cilinder eruitgedraaid en die zat helemaal dicht (zie foto) andere bougie's zien er perfect uit.
Ik zit eigenlijk hier een beetje hardop in mijzelf te praten omdat ik het antwoord al weet. Dit is olieverbruik!!! Ik snap eigenlijk niet waarom? Motor heeft net 70.000 km gereden zuiger en cilinder was niks te zien. klepgeleider nauwelijks speling. nieuwe klepseals. waarom maar op 1 cilinder?
Ik gebruik goede olie (20W50) en rij altijd als de motor koud is met beleid.Het pingelen steekt ook weer de kop op, maar zeg ik er meteen bij ik heb de laatste keer euro 95 getankt omdat er niks anders voor handen was.
Oja, Ik heb ook in het buitenland vorige maand bij het tanken octanboost bij de benzine gedaan omdat niet overal euro 98 voorhanden was. kan dit ermee te maken hebben dat die bougie zo zwart is? denk het niet omdat ze dan allemaal zwart zouden moteen zijn.
Ik hoor jullie reactie wel. Maar ik ga natuurlijk niet 1 zuiger met bus vervangen dan natuurlijk alle 4 (dus eigenlijk weer een revisie)
Mvg. Richard www.berlina.nl
Tips???