Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

wo okt 08, 2008 09:43

De lol zit hem in het weggedrag (NIET te vergelijken met enige andere Alfa)
In positieve of negatieve zin ?
Voor mij absoluut in positieve zin...

Een 1300 Spider is natuurlijk al een redelijk strak sturend karretje (kortste wielbasis uit de 105 serie) maar mist een dak om het geheel echt stijf te maken...

De JZ heeft dat dak wel en dat voel je goed... De JZ stuurt NOG strakker...

Voeg daarbij het relatief lage gewicht van 930 KG, de extreem korte overhang voor en achter (goed voor de concentratie van het zwaartepunt in het midden van de auto), de lage bouw, het kleine frontaal oppervlak, de CW waarde en je krijgt een zeer levendig, extreem leuk sturend karretje.

De Siluro is een leuk prototype om toe te voegen aan de Zagato / Michelotti controverse want de Siluro is uit 1968...

Het wordt steeds aantrekkelijker om een met Spada te gaan praten....
Aan de maisvelden te zien, en de fabriek op de achtergrond, vermoed ik dat deze auto dezelfde is als de foto van het interieur een stukje naar boven. Ook al blijven het italianen, ze zullen vast niet de verschillende auto's naar hetzelfde plekje hebben gereden om foto's te maken.
Kan ik me helemaal in vinden... Ga er voor het gemak dan ook van uit dat het dezelfde auto is...

Er schijnen zichtbare verschillen te zijn tussen de Zimps, zal eens kijken of ik ze op een rijtje krijg...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

wo okt 08, 2008 16:43

Er wordt vaak gesteld dat de trend van de onorthodoxe auto's met de zeer nadrukkelijke wigvorm eind jaren zestig werd gezet door Giugiaro en Bertone? Zagato introduceert Lancia Fulvia Zagato op dat moment??
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

wo okt 08, 2008 16:51

de Zeta bij Steutel hoort hier toch ook thuis? http://www.steutel.com/alfa-romeo/zeta/1983/629/
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

wo okt 08, 2008 16:56

Hee.... ik wist niet dat ie hem te koop had staan...
Price: On request
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

wo okt 08, 2008 16:56

Voor het ontwerp van de Fulvia Zagato had Spada een duidelijke visie. De auto moest als FWD ook FWD uitstralen. Daarvoor werd er een soort druppelvorm (massieve voorpartij, naar achteren spits aflopend) bedacht.
De wigvorm had Spada ook al laten zien op de TZ1. Maar ik ben wel geinteresseerd in de controverse, want ik vind de Junior Z behoorlijk afwijken van alles wat Zagato/Spada daarvoor hadden gedaan.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

do okt 09, 2008 10:34

Wat betreft de Zagato look eerder genoemd hierboven van DAF, jaren geleden op de RAY in Amsterdam deze op de foto gezet. Best wat overeenkomsten toch :wink:
Die neus ook van de alfa JZ zijn zo mooi naar beneden wijzend:
Afbeelding
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12103
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

do okt 09, 2008 10:58

Best wat overeenkomsten toch :wink:
Yep, maar dat zal in dit geval ook de tijdsgeest zijn: inzichten van de ontwerpers (altijd leuk om de overeenkomsten met mode, architectuur en contemporaine kunst te zoeken) en de technische nieuwe mogelijkheden die 'moeten' worden uitgebuit. De DAF Siluro is een ontwerp van Giovanni Michelotti, de JZ van Ercole Spada.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Zimp...

do okt 09, 2008 12:11

Voor het ontwerp van de Fulvia Zagato had Spada een duidelijke visie. De auto moest als FWD ook FWD uitstralen. Daarvoor werd er een soort druppelvorm (massieve voorpartij, naar achteren spits aflopend) bedacht.
De wigvorm had Spada ook al laten zien op de TZ1. Maar ik ben wel geinteresseerd in de controverse, want ik vind de Junior Z behoorlijk afwijken van alles wat Zagato/Spada daarvoor hadden gedaan.
Mwah...

Dit is het originele ontwerp van Spada voor de Alfa 2600 SZ uit 1964 (simultaan met de Zimp dus...)....
Afbeelding

En dan de stap maken naar de Rover 2000 TCZ uit 1967
Afbeelding

En van daar uit doorzetten naar het originele ontwerp van de JZ... uit 1968
Afbeelding

Ik zie het wel als een evolutie... een logische en verklaarbare zelfs...

Met het ontwerp van de 2600 SZ (die overigens zo niet in productie is gegaan) zien we de eerste versie van de "JZ grill" al ontstaan en zou de Daf Siluro dus naaperij zijn....

Ik heb niet de intentie om deze of gene ontwerper van plagiaat te beschuldigen of juist vrij te pleiten... vind het gewoon interessante materie.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

do okt 09, 2008 15:07

Ik begrijp toch wel wat er wordt gezegd.
Het verschil tussen de JZ en die voorgangers is dat in de JZ het basisontwerp voor het eerst (niet dat ik een expert ben, maar puur gekeken naar de plaatjes) wordt gecombineerd met heel strakke lijnen. Dat geeft hem toch een behoorlijk andere uitstraling dan die andere twee modellen, ook al is het inderdaad duidelijk stilistisch een evolutie van het voorgaande.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De briljante JZ

do okt 09, 2008 15:51

Ik heb niet de intentie om deze of gene ontwerper van plagiaat te beschuldigen of juist vrij te pleiten... vind het gewoon interessante materie.
O zeker, ik ben een groot bewonderaar van zowel Spada als Michelotti, en een hoop andere briljante Italiaanse ontwerpers. Ik denk dat een kenmerk van een goede ontwerper is dat ie wordt beinvloed door zijn omgeving. Maar het is altijd leuk om dit soort eigenaardigheden te zien.
Blijft voor mij wel staan dat de Junior Z er anders uitziet (idd veel strakker, hoekiger) dan andere Spada-designs. Briljant..., maar anders.

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1221
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

do okt 09, 2008 19:12

Ik denk maar da's mijn bescheiden mening, dat de 916 uit de jaren 90, voor het eerst weer enigzins terug grijpt naar het JZ verleden van het merk qua styling. Naar beneden wijzende neus en achter oplopend en een lange achterruit partij.

De scherpere lijnen van de JZ tov de ander vergelijkbare 60's ontwerpen zie je ook in de pininfarina 916 coupe in eind 80 al op papier gezet. Ik verdenk hem d'r van toch goed gekeken te hebben. Hij zal zich wel omdraaien in zijn graf door mijn uitspraak (-:

Ook de 70's alfetta en 80's GTV6 heeft terugkerende JZ kenmerken. Grappig wel vind ik als je echt goed gaat kijken.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

do okt 09, 2008 19:22

Wie is eigenlijk de "ontwerper" van deze copycat?

Ik kan het niet vinden... maar het gerucht gaat dat ie een JZ in de garage heeft staan....

Zou de waarheid achter dat gerucht wel eens willen weten.

Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

robinsz109
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:53
Locatie: Baarlo

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

vr okt 10, 2008 19:01

Hoi allen,

van de Mini Cat staat op ebay.uk een artikel uit de autocar te koop.

Robin.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

vr okt 10, 2008 22:14

hoi robin :lol:

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Alfa Zagato Registers - en 404 stuks... De Junior Michel

za okt 11, 2008 19:14

Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”