LPi

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

LPi

za okt 11, 2008 09:41

Hallo allen,

Ik heb de pomp van mijn gastank kapot. Nu wil ik dus de tank vervangen voor een exemplaar uit een 155. Tank is groter, maar allebei Vialle en allebei G3. Alleen komen we tot de conclusie dat de aansluiting van de beide tanks net iets anders is. Er zijn evenveel draden, maar bij de nieuwe tank zit er een soort filter waar draden in gaan en weer uit komen, die dan aangesloten worden op massa en 3 stekkertjes. De oude tank heeft dit filter niet en wordt aangesloten op hetzelfde punt met 2 stekkertjes.

Zie foto: onder het roder cirkeltje zitten in dit geval 3 stekkertjes vast. De gele cirkel zit het 'filter' onder de kap. Zal straks nog even betere fotor's maken van beide tanks.

Afbeelding

De vraag is dus eigenlijk: Hoe pak ik dit aan? Kan ik evt zomaar de boel losdraaien en het spul van de oude tank op de nieuwe plaatsen? Het moet aangesloten kunnen worden. Het aantal draden is exact hetzelfde en ook de functie lijkt hetzelfde (dikte/kleur).

Wie helpt mij? Ik had gehoopt vanavond weer op LPG te kunnen rijden...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPi

za okt 11, 2008 11:13

Staat er niet ergens heel klein een codering op de stekers ofso? Eerlijk gezegd, als ik naar je foto kijk, lijkt het niet echt professioneel gemonteerd :? Het zou best kunnen zijn dat het nu niet helemaal goed is aangesloten.

Maar het filter, kom de draden er met dezelfde kleur uit als dat ze in gaan? Is het mogelijk om te vergelijken waar de draden heen gaan en ze op basis daarvan aan te sluiten, of zijn de tanks zo verschillend?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 13:08

effe weinig tijd maar dat filter is de elektronica om wisselspanning voor de pomp te maken
het is een fase 2 tank.
heb je een foto vd andere tank?

in principe zijn alle motoren (pompen) gelijk en de elektronica zit in naast of bovenop de appendagekast.

dus je kan alles werkend krijgen dat wel!

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:04

Ff nieuwe foto's:

nieuwe tank:
Afbeelding

Afbeelding

Oude tank:
Afbeelding

Afbeelding

Bij de oude tank zitten er dus ook wel 3 stekkers, maar 1 daarvan (groene cirkel) gaat via een 'filtertje' naar de massa.

De tank en pomp zijn volgens mij idd hetzelfde. Heb al even geprobeerd het zo aan te sluiten, maar dat werkt dus niet. Alles stekkers waren aangesloten. Zo gauw ie op gas moet gaan, slaat de auto af.

Maar de tank zit er in ieder geval in!

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:17

Let erop dat de tank een lossa massa heeft!!!!!!!!!
dus draad van de apendagekast naar massa, en een dikke ook want daar loopt de pompstroom door!


de dikke rode draad moet de plus op voor de pomp. zodra die er staat gaat de pomp lopen.
De dunne blauwe draad vd pomp (nwe) als die aan massa gelegd word gaat de pomp wat langzamer (lees stiller draaien).. dit doet de LPi computer via de wederom blauwe draad.
De groene via een filtertje?? ik kan dat niet goed zien op de foto, De pomp zou moeten werken op twee draden en een massa!

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:25

Als ik het contact aanzet hoor ik wel het relais een keer tikken, maar ik hoor geen pomp draaien.... Ik zal nog ff kijken of ik er wat anders van kan maken.

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:42

Nieuwe situatie, zoals het is aangesloten door mij. Als ik je dus goed begrijp, zou het nou gewoon moeten werken? massa lag er ook al van de oude tank. Die kon ik gewoon weer gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:46

lijkt me correct zo.
Die groene draad gaat door een dikke condensator ter ontstoring lijkt me.

Staat je tank, gezien de apendagekast, niet té rechtop??

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:48

Ik neem aan dat de tank wel vol zit? Want een LPG/LPI pomp draai meteen kapot als die leeg draait.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 14:56

Tank staat voor de montage ff zo. Straks gaat ie wel in de goede houding.

Zat ook al te denken, misschien is de tank idd gewoon leeg. Tank is in ieder geval niet zwaar. Heb ht idee dat de oude (veel kleinere) tank zwaarder is... Ga hem nu eerst maar eens goed vastztten en dan ga ik ff een liter of 10 tanken en kijken wat ie dan doet.

Hou jullie op de hoogte!

Greetz,
Bas
Laatst gewijzigd door Alfagek op za okt 11, 2008 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 15:15

Hij draait niet meteen kapot, hoe kom je daar nou bij?
Eventjes kan best om te zien of hij het doet, de koelende werking mis je, maar de smerende werking niet. Er zit immers een oliebad in.
Belangrijkste is dat je de tank nooi maar dan ook nooit schuin houdt etc, dan loopt de olie uit de pomp en is het snel bekeken.
Ik hoop wel dat je van dat laatste op de hoogte was/bent?

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 16:40

Ja dat wist ik wel. Tank moet recht liggen en recht blijven liggen.

Heb net voor 10 euro gas getankt, maar nog loopt ie niet op gas. Heb het idee dat ie smoort op gas. :? Het probleem was met de oude tank, dat op het moment van overschakelen er gewoon geen reactie meer was op het gas pedaal. Nu is het zo dat er wel enigszins reactie is. Je hoort namelijk dat ie wil en hij sputtert ook af en toe alsof ie wel brandstof krijgt...

Nog andere ideeën?

Anders van de week ff langs een gasboer om de boel na te laten kijken.

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 17:06

Loopt je pomp nu wel dan??

lijkt erop dat je druk nog niet oké is of dat de druk niet goed gemeten wordt middels de druksensor op het koppelblok (waar ook de drukregelaar in) zit...

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: LPi

za okt 11, 2008 17:26

Hoor de pomp eigenlijk ook niet... Ik hoor de tik van het relais en daarna niets. Wat is de druksensor en het koppelblok? Welke stekker is dat?

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

RE: LPi

za okt 11, 2008 17:33

er zit maar één 3 polige stekker op!
de ene draad is massa... eentje is 5 Volt en eentje is afhankelijk vd druk 1-4 Volt.


Luister eens met een schroevendraaier tegen je oor op de tank of je hem hoort.. je MOET het makkelijk kunnen horen, echt

Terug naar “Algemene Technische vragen”