Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

tot welke kracht kan een 75 ts onderstel hebben

di okt 14, 2008 14:00

ik vraag me af of iemand weet tot welk vermogen/koppel de koppeling en aandrijfassen van een TS bestand zijn.....

ligt ook aan de wrijving met wegdek natuurlijjk maar laten we ff van het ergste straat gebruik uitgaan met een set toyo 888 warm weer 225 breed en warme dag dus veel wrijving....

iemand enig idee? grove schatting of ervaring is al voldoende weet dat er wel 20 factoren mee spelen maar wil ff een beeld hebben....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: tot welke kracht kan een 75 ts onderstel hebben

di okt 14, 2008 19:32

Ik heb een 3.0 v6 uit een 164 gebruikt (met 192 pk en iets van 270Nm zonder kat)voor een TS bak en koppeling. Ging prima, heb er dik 10.000 zware km's mee gemaakt. :P

Koppeling kun je altijd ombouwen naar v6 koppeling als het zwaarder moet. grens van de bak ligt rond de 300 pk schijnbaar, hangt ook een beetje af van de koppelopbouw. TS Turbo met 250 pk maakt het zaakje sneller kapot als een atmosferische motor met dezelfde pk's, gewoon omdat het koppel veel hoger ligt en plotselinger inkomt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: tot welke kracht kan een 75 ts onderstel hebben

di okt 14, 2008 21:39

Er wordt veel geracet met serieuze motoren gekoppeld aan een standaard TS koppeling en bak, maar waar moet je aan denken:

- De bouten waar de hardyspicers op zitten (op as en vliegwiel, de voorste dus) kunnen langzaam krom gaan bij hard racegebruik, ivm het binaire gebruik van koppeling- en gaspedaal (met name bij motoren >200 PK) dus is een TB of V6 cardanas met de grotere hardyspicers te prefereren
- De v-bak wordt verschrikkelijk heet bij >200PK en dient dan een oliecirculatie en -koelsysteem te krijgen
- De aandrijfassen moeten van het type V6 zijn (indien remmen nog aan de v-bak) ivm de hitte van de achterremmen op de homokineten
- Bij deze mate van circuitgeweld de std achterremmen het niet meer kunnen bijbenen en letterlijk in rook op gaan, zeker icm een remdrukverdeler en droog weer,
- etc etc ;-)

Let wel dat verscheidene 75 V6 koppelingsonderdelen niet meer leverbaar zijn, de laatste restanten liggen nu in de 'winkel' ...

Maar, als je gewoon een beetje rondjes rijdt op een circuit (trackdays enz) wat voor 95% van de lezers relevant is, heb je als alles gewoon nieuw is onder je auto van het bovenstaande niet gauw last.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: tot welke kracht kan een 75 ts onderstel hebben

wo okt 15, 2008 08:04

laten we ff van het ergste straat gebruik uitgaan
ligt heel veel lager dan circuitgebruik, dus niets om zorgen om te maken lijkt mij. (of heb je plannen om op TV te komen bij Blijk op de Weg??)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Racen - Technisch”