Anguplas is een Spaans merk dat in de jaren zestig door Jordi Angusto werd gestart. Anguplas maakte vooral automodelletjes in de schaal 1:87 en verder in 1:72 en 1:43. Zoals de naam al doet vermoeden: in plastic. Wat de 1:87 modelletjes betreft was Anguplas een rechtstreekse concurrent van het Duitse Wiking. En van Norev dat ook in die schaal actief was en inmiddels weer is. Hoewel, concurrent… Anguplas en Norev werkten soms samen en zo is de Giulietta Sprint van Franse origine. ‘Made in France’ staat er dan ook in het Engels onderop de Giulietta die eigenlijk in Mexico gefabriceerd is en die ik van een Venezolaan kocht terwijl onderop de EKO ‘made in Spain’ staat… Hooo! niet zo snel!
Verwarrend? Ja, best wel. Even op een rijtje dan… De Giulietta werd door Norev ontwikkeld en door Anguplas geproduceerd en verkocht in de serie Minicar of Minicars, beide namen komen voor. Er staat dan nog wel ‘Made in France’ onderop. Toen Anguplas in de jaren ’70 met de productie stopte gingen de originele mallen naar Mexico, waar de modelletjes nog steeds onder de naam Minicars werden verkocht door de supermarktketen Concentra. En nog steeds staat er ‘Made in France’ op de bodem, terwijl op de blisterkaart ‘Hecho in Mexico’ staat.
Aan het Mexicaanse avontuur kwam ook weer een eind toen de mallen weer terugreisden naar Spanje waar EKO vanaf 1967 de Anguplas-productie overnam.
Hm, óf hier klopt dus iets niet in de tijdslijn, óf er moet toch sprake zijn geweest van meerdere mallen van één modelletje, óf een deel van de Anguplas ging rechtstreeks over in handen van EKO terwijl een ander deel een omweg maakte via Mexico. Wie het weet mag het zeggen.
Laat ik nog een schepje bovenop de warboel gooien door te vermelden dat de Anguplas Giulietta ook nog onder de naam AHM (distributieketen) in Noord Amerika verkocht werd.
De EKO Giulietta wijkt af van de Anguplas, voornaamste is dat de los ingezette grille heeft plaatsgemaakt voor een in de body meegegoten exemplaar. En hij heeft een onderstel dat nog het meest doet denken aan een ziekenhuisbed…
Na deze lange inleiding dan de plaatjes:
Ik kocht dit modelletje zoals gezegd van een Venezolaanse eBayer, het werd overigens vanuit Mexico verzonden. Leuk zijn de teksten op de blister: ‘Hecho in Mexico, con técnica europea’ en ‘Ejes métalicos fabricados en Suiza’. Gefabriceerd in Mexico, met Europese techniek. Metalen asjes, in Zwitserland geproduceerd. Hoezo geloof in eigen kwaliteiten?
Onderaan lezen we dat het verzamelen van de Minicar’s vermaak is voor de kinderen en de trots van de groten.
Op de achterzijde bovenaan een verhaaltje met de geschiedenis van Alfa (let op de fout in het jaartal, en onderaan een instructie om lid te worden van de Minicar-club en zo wat Minicar-gadgets te verkrijgen door tien verschillende minicoupons (de linker bovenhoek) en een klein bedragje in te sturen. Ik denk dat die gadgets een flinke verzamelwaarde hebben. En het modelletje niet minder… Het kostte mij ongeveer € 7,50, een paar dagen later werd er precies zo één verkocht voor dik € 80…
Samen met het Spaanse zusje. Zie de andere grille en de grijze i.p.v. ‘verchroomde’ bodemplaat.
Bottoms up:
Zo te zien vond EKO te Zwitsers asjes veel te duur…
En dan nog een ‘echte’ Anguplas, die wisselde kort geleden ook voor een bedrag van rond de € 80 van eigenaar:
Tip: meer informatie over 1:87 (H0) merken op
www.87thscale.info