Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 14:51

bij koudstart loopt de gtv +-3min op 4-5 pitten
na +- 3min (beroerd)warmdraaien loopt hij mooi rond en kan ik vertrekken
gtv v6 turbo 1999 (lpi maar start op benzine)
al vervangen: bougies,bougiekabels,verdeler gecheckt, bobine is besteld
kan het dat de bobine koud niet goed werkt en warm plots wel?
benzine inspuiting verdenk ik niet omdat als ik hem op lpi zet tijdens warmdraaien loopt hij nog beroerder
heeft deze auto een koudstartinspuiting?
kan er iets mis zijn met de temperatuursensor?
alvast bedankt

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 14:52

diagnoselaptop bij dealer krijgt geen verbinding...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 15:11

Vervang voor de zekerheid toch je verdelerkap en rotor, het kost je de kop niet. Als je bobine gebarsten is kan hij gevoelig zijn voor vocht, dat verdampt er wel uit als hij warm is. Ik ken de indeling onder de motorkap van een GTV 2.0 V6 TB niet, zit de bobine dicht bij de uitlaat/turbo?

Probeer anders even met een plantenspuit water te nevelen onder de open motorkap als je motor goed loopt. Als je in de hoogspanning een probleem hebt zal je het gelijk merken aan slechter lopen en waarschijnlijk zal je ook de nodige vonken zien overspringen. Pas wel op, met mate sproeien anders maak je misschien nog wat stuk en hoogspanning kan pijn doen.

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 15:25

bobine zit niet dicht bij uitlaat of turbo
plantenspuit: alle bougiekabels zijn nieuw(zal toch eens checken ,moet dat dan als hij slecht of goed loopt?)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 16:12

LPI - lambdasturing - dus storingsgevoeliger dan zonder.
Wat ruik je uit de uitlaat als ie warmgedraaid op LPI staat? Ook nog benzinelucht?

BIjna zeker geen vonkenkwestie!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

di okt 14, 2008 20:51

LPI - lambdasturing - dus storingsgevoeliger dan zonder.
Wat ruik je uit de uitlaat als ie warmgedraaid op LPI staat? Ook nog benzinelucht?

BIjna zeker geen vonkenkwestie!
De eerste 2-3 minuten loopt een koude auto op LPi gewoon op benzine hoor. Hij schakelt pas over op gas als de lambdasonde warm is en signaal geeft.

Ik kan me wel voorstellen dat de auto doordat er weinig op benzine gereden wordt vuile injectors, leidingen of een pomp heeft. Dan zal de auto belabberd lopen op benzine, zeker als hij koud is. Ik heb dit zelf bij mijn 2e gasbak 155 gehad, uiteindelijk is daar met een nieuwe pomp en gereinigde injectoren pas een einde aan gekomen.

Hoe lang laat je de auto op benzine doorlopen? Je schrijft dat de auto ook op gas belabberd loopt als hij koud is, is dat duidelijk anders belabberd, of lijkt het op hetzelfde als bij benzine? Als je motor en uitlaat goed op temperatuur zijn, hoe lang duurt het voor de auto dan van benzine op gas overschakelt? Als dat veel langer dan een minuut is, kan je LPi de lambda waarschijnlijk niet goed uitlezen. Dan zou je dus een probleem met je lambdasonde of met de bekabeling daarvan naar je LPi hebben.

Houdt er rekening mee, dat zowel je ECU als je lpi-computer zelflerend en regelend zijn. Als je iets verandert, kan het dus een aantal kilometers kosten voordat deze opnieuw zijn ingeregeld. Met storingszoeken moet je daar rekening mee houden, soms duurt het even voordat je resultaat van je reparatie merkt. Bij ontstekingsproblemen moet je overigens wel onmiddelijk resultaat merken.

Ik ben nog niet 100% overtuigd van het feit dat het geen vonkprobleem is, de auto loopt zowel op gas als op benzine slecht, vandaar. Of er zijn meerdere dingen mis, of het is 1 probleem wat niet in de inspuiting van beide brandstoffen afzonderlijk zit. De temperatuursensor van de inlaatlucht en de koelvloeistof zijn zeker een mogelijkheid, de luchtweger, de lambdasonde en nog steeds de ontsteking zijn volgens mij wel voor de hand liggende mogelijke oorzaken.

Ik vind het vervelend dat het niet lukt om de computer uit te lezen, weet je toevallig welke testapparatuur de garage gebruikt en welke versie daarvan eventueel? Misschien dat ze iets gebruiken wat het niet met deze computer doet en dat het niet aan je computer ligt. Ik geef je een behoorlijk grote kans dat er in het geheugen van je computer een aantal storingsmeldingen staan die een heleboel duidelijk kunnen maken over wat er mis is. Ook kan je met het uitlezen van de computer gelijk zien welke waarden je temperatuursensors, je luchtweger en dergelijke aangeven, dus als daar iets niet lekker mee is zie je dat ook vrij snel.

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

wo okt 15, 2008 14:05

bedankt om mee te denken
het is wel vervelend ja dat ze hem niet kunnen uitlezen
ben bij 2 dealers geweest en een Bosch service center
allemaal noppes
de nieuwe bobine heb ik maar afgebeld
lijkt me sterk dat die na 3 min wel vlekkeloos werkt en ervoor dan niet(hoop ik toch,of zou het toch kunnen...)
gtv schakeld na een paar minuten bij wegrijden op lpi
als de motor warm is schakeld hij na minder dan een min op lpi na wegrijden
temp sensor koelwater lijkt me ok,fan slaat netjes aan bij 90°
temp inlaatlucht heb ik nog niet kunnen lokaliseren
ga dadelijk een flesje Forte bij de benzine doen om de injectors te zuiveren
gtv rijdt zeer vlot bij doortrekken(benzine en lpi) als hij warm is
ondervind dus enkel een probleem smorgens bij koudstart

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

wo okt 15, 2008 15:10

net test gedaan met bougiedoppen aftrekken
liep telkens iets slechter
loopt waarschijnlijk wel op 6 cyl (morgen of overmorgen nog een test doen)
zit nu te denken aan benzinetoevoer
pomp lijkt me sterk omdart hij vlot optrekt zonder haperigen
verstuivers? straks flesje forte
luchtchoke werkt ook (stappenmotor)
koudstartinjector? heeft hij dat en waar?
heb de indruk dat hij niet genoeg benzine krijgt bij koudstart...

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 16, 2008 08:34

wanneer ik hem op lpi zet heeft hij dezelde symptomen maar erger
dus verstuivers en brandstofpomp vallen af

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 16, 2008 11:37

net test gedaan met bougiedoppen aftrekken
liep telkens iets slechter
loopt waarschijnlijk wel op 6 cyl (morgen of overmorgen nog een test doen)
zit nu te denken aan benzinetoevoer
pomp lijkt me sterk omdart hij vlot optrekt zonder haperigen
verstuivers? straks flesje forte
luchtchoke werkt ook (stappenmotor)
koudstartinjector? heeft hij dat en waar?
heb de indruk dat hij niet genoeg benzine krijgt bij koudstart...
Lucht-choke zit er niet op hoor, het is een extra gasklepje om bij stationair lucht toe te voeren en zo het stationair toerental te regelen. Een aparte koudstartinjector zit er ook niet op, er zitten 2 sensors op die temperatuur meten, inlaatlucht en koelvloeistof. De schakelaar die gebruikt wordt om de fan aan te laten slaan is een schakelaar, niet een sensor. De ECU heeft een eigen sensor, die heeft bij jouw auto niets te maken met het circuit van de fan. Door de extra testen die je ondertussen hebt uitgevoerd lijkt het me het meest voor de hand liggen dat het de koelvloeistofsensor voor je ECU is. Dit komt overeen met je omschrijving dat het alleen bij koude motor optreed, dat het zowel op gas als op benzine gebeurt en dat het geen vonkprobleem lijkt te zijn.

De kunststof isolatie van deze sensor is meestal blauw gekleurd, waarschijnlijk zit deze in je thermostaathuis of daar in de buurt gemonteerd. Het kan zijn dat de sensor bij jou zwart plastic heeft, dus geef niet op als je geen blauwe vindt. Controleer of de bedrading daar naar toe goed is en als het kan, meet de sensor door met een multimeter. De weerstand van de sensor moet lager worden bij hogere temperatuur. De sensor zelf kost op zich maar iets van 15 euro bij de automaterialenhandel, dus je kan ook de gok nemen en hem gewoon vervangen. Let wel op dat je bij het losdraaien er van koelvloeistof kunt gaan lekken als je niet eerst de boel aftapt.

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 16, 2008 14:45

Thanks Wizzman 8)
zijn dat universele sensors?of moet ik langs alfa?
vind het wel raar dat hij geen enkel probleem geeft na 3min opwarmen(rijdt zeer vlot zonder de minste hapering)
heb ook al eens gedacht om gasklephuis te zuiveren
laat je weten hoe het afloopt

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 16, 2008 16:02

Als jij bij een willekeurige onderdelenhandel langs gaat met je kenteken kunnen ze je helpen. Je kan ze zelfs al te snel af zijn door naar http://www.hbase.nl te gaan en daar je auto in te voeren. Klik op "schakelaars", niet op sensoren. Daar staan diverse onderdelen, je moet degene hebben waar ECU koelvloeistoftemperatuursensor of zoiets bij staat. Er staat een onderdeelnummer bij. Als je dat meeneemt heb je grote kans dat zij met hetzelfde nummer uit hun computer naar voren komen. Bij de Alfa Dealer is dezelfde sensor in een doosje met alfa-romeo logo meestal een stukje duurder, maar ook daar zal het je de kop niet kosten als je liever 100% zeker orgineel wilt hebben.

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

wo okt 22, 2008 23:58

nog steeds niet opgelost :evil:
wel eindelijk verbinding met diagnose
heb een tip gekregen op 916register dat ze een andere stekker moesten gebruiken,deze net langs de ecu
gaf een storing van lambda in het geheugen maar deze bleek goed te werken toen hij aangesloten stond op de diagnose
de fout in het geheugen komt waarschijnlijk door een luchtlek(de turbo zuigt/blaast wel erg fel)maar dat is een ander probleempje dat ik nog moet checken(alle luchtslangen nagaan)
de temperatuursensor naar de ecu bleek ook zijn werk te doen
heb ondertussen het gasklephuis proper gemaakt maar ook dit heeft het probleem niet verholpen
heb nu geen idee meer waar nog te zoeken
ben nu aan de bobine aan het denken
geen idee of het mogelijk is dat deze koud niet behoorlijk werkt en na 3min dan wel...kost alweer 90 euro...
iemand nog suggesties?

Andretti Molletti

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 23, 2008 00:08

gooi je lpg een gasloos en start de volgende dag eens..

10 tegen 1 dat er een LPG injector lekt...

Je kan. als je een beetje weet wat je doet, de injectorleiding bij het koppelblok lossen en leeg laten lopen.
Je haalt de 4 zekeringen uit het LPi zekeringenkastje en als je dan eventjes op benzine rijdt tot i goed loopt dan zet je hem dus gasloos weg en de volgende dag starten.
Is het euvel over dan is het lekkage ve injector (of meerdere).
Testen vd inejectoren door demontage uit hun huls, de leidingine laten zitten en dan onderdompelen met contact uit... in een bakje water.. geheel onderdompelen en er mogen geen gasbelletjes zichtbaar worden binnen een minuut ...

Als dit de storing is heb ik nog wel een tip om lekke injectoren te repareren voor 50 cts... en ik heb dan een gironummer voor mijn racebudget :lol:

Gebruikersavatar
md11
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 14, 2008 14:44

RE: GTV loopt op 4 of 5 pitten

do okt 23, 2008 00:24

thanks dat ga ik dan eens testen
het zijn 6 injectors ,ze zijn verbonden naar de 6 chromen buizen(ze hebben er een gaatje ingeboord) door rubberen slangetjes.Ik begin nu eigenlijk te twijfelen of dit wel een goed systeem is.Die buisjes nà! de injectors zijn zeker 20 cm lang.Als ik de motor afzet dan kan al het gas dat nog in die slangetjes zit naar de motor lopen?
ik ga het doen met je eerste methode denk ik
leiding voor de injectors loskoppelen en dan op benzine rijden
is het niet voldoende om de gtv dan met het knopje op het dashbord op benzine te zetten? (ik heb nl. geen idee waar die zekeringen van de lpi zitten)

Terug naar “Algemene Technische vragen”