bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 14:34

Cadillac Zagato...?
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 14:57

Cadillac Zagato...?
1 x als het goed is...

Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 17:11

Zo ziet ie er tegenwoordig uit na een Amerkaanse restauratie. Natuurlijk in het Ferrarirood (originele kleur was bruin.met.), compleet met Ferrari-stickers. Pfff Amerikanen....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 18:27

Alleen sukkels plakken en ferrari sticker op iets dat het niet is...
DIt is zo sneu! Zo'n berg autogeschiedenis verne*ken met een sukkel sticker...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 19:40

Hmz...

het zit iets anders...

Dat zijn geen Ferrari stickers maar NART stickers...

De Cadillac is ontworpen in opdracht van Luigi Chinetti Jr, zoon van de man die Ferrari groot gemaakt heeft in de USA.

Jr. , die overigens de dubieuze bijnaam "Coco" had, liet regelmatig auto's ontwerpen die beslist niet allemaal even geslaagd zijn...

Sr. heeft het NART (North American Racing Team) opgericht en door de verbinding met Ferrari zit er wel het steigerende paard in het logo maar niet de naam Ferrari.

Zoals op beide foto's (oud & nieuw) te zien is, draagt de Cadillac de naam NART als "merknaam" en dus eigenlijk is het NART logo wel van toepassing... iig net zo veel als een quadrifoglio op een Alfa....

Het NART logo & het Ferrari logo:
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Zaagauto op wo okt 29, 2008 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 20:08

Oke die NART connectie is logisch idd. Weet je ook wat over de originele kleur van de auto? Op de enige oude kleurenfoto die ik ken is ie bruin met., maar op de fabrieksfoto van Zagato lijkt het geen metallic tint te zijn. Ook zijn bumpers en strips wit, terwijl die op andere foto's zwart zijn...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - 2600 SZ # 79

wo okt 29, 2008 20:54

Oke die NART connectie is logisch idd. Weet je ook wat over de originele kleur van de auto? Op de enige oude kleurenfoto die ik ken is ie bruin met., maar op de fabrieksfoto van Zagato lijkt het geen metallic tint te zijn. Ook zijn bumpers en strips wit, terwijl die op andere foto's zwart zijn...
Nee, helaas niet....

De Z/W is de enige die ik ken die ook door Zagato zelf gebruikt wordt....

Nu wilden ze bij Zagato ook tussen fotosessies door nog wel eens iets veranderen (wat het identificeren er niet makkelijker op maakt...) dus de zwarte strips zouden heel goed al in de werkplaats gedaan kunnen zijn.

Kun je die kleurenfoto misschien posten? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

wo okt 29, 2008 21:50

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 11:25

Dat is best een lastige om te dateren....

Het kleurenpalet van de foto LIJKT jaren 70 te zijn... maar dat kan ook geshopped zijn natuurlijk maar daar ga ik even niet van uit.

Er zijn verder erg weinig verschillen te bekennen...

De enige die ik kan vinden is de zwarte rand ipv de witte en op de recente foto's na "restauratie" heeft ie sidemarkers die op de andere foto's niet te vinden zijn.

Een ander verschil is dat ie op de Zagato foto het Z logo op het voorscherm ONDER de witte strip heeft... op de bruine foto er BOVEN en op de rode ook er boven...

Het zou een logische conclusie kunnen zijn... maar niet onderbouwd met feiten.... dat de witte strip de meest oorspronkelijke vorm is... inderdaad niet in een metallic lak... Z onder de strip... geen side markers.

Daarna is ie in de vroege jaren 70 onder handen genomen... de strip werd zwart... de auto bruin metallic... en de Z verhuisde naar boven de strip... nog steeds geen sidemarkers.

Vervolgens is ie gerestaureerd, rood gemaakt, nog steeds zwarte strip, Z boven de strip en sidemarkers toegevoegd (ws voor DOT toelating om hem in de USA op deweg te mogen gebruiken).

Helaas dus niet onderbouwd door feiten...

Naar de oorspronkelijke kleur kan ik nog steeds slechts raden... ik gok op donkerblauw... of een bordeaux-achtig iets...
Laatst gewijzigd door Zaagauto op do okt 30, 2008 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 13:21

Ter illustratie van de avonturen van Coco Chinetti... (we raken nu wat verder af van Alfa's en Zagato...)

Dit is Ferrari 250 P tijdens de 1963 24 Heures Du Mans...
Afbeelding

Dezelfde auto IETS later in dezelfde race:
Afbeelding

Een bijzonder karretje... want voorafgaand aan deze race deed ie al mee aan de 12 Hours of Sebring, de Targa Florio en de 1000KM van de Nurburgring.

Na de brand werd ie omgebouwd naar 275 P specs (o.a. een grotere motor) en deed in 1964 weer vrolijk mee aan de Targa Florio en Le Mans.

Na Le Mans 1964 verkocht de fabriek hem aan Luigi Chinetti Sr. die hem ombouwde naar 330 P specs (een NOG grotere motor).

De auto werd een paar keer ingezet tijdens races in Noord Amerika en in 1965 verkocht aan het Kleiner Racing Team die hem 1 x inzette tijdens de 12 uren van Sebring dat jaar.

Op miraculeuze wijze kwam de auto in 1968 weer in bezit van de Chinetti's en toen kon Coco zijn slag slaan...

Hij ging aan het tekenen samen met Michelotti... en het resultaat was dit:
Afbeelding
Helaas geen foto van de real mccoy bij de hand dus maar even het "sales leaflet" uit het "archief" getrokken.

Over "mooi" kun je ook hier weer een behoorlijke discussie aangaan denk ik... net als de Cadillac Zagato...

In 1968 is de auto getoond op de New York Motor Show en verdween toen uit zicht...

In 1989 dook ie weer op en is in Italie terug gebouwd naar z'n originele specs.

In 1999 is ie "in restauratie" gegaan in Italie voor de Chinetti's en volgde er een enorme "legal battle" over de originaliteit en het eigendom die bijna 10 jaar duurde...

Vorige maand is de auto in oude glorie (1964 Le Mans versie incl. startnummer 22) gepresenteerd in Solara di Bomporto.

Soms... moet Coco gewoon met z'n vingers van auto's afblijven... :wink:

Ik kwam hier op omdat er geruchten gaan dat Coco de ontwerper is van de Cadillac en niet Zagato... Zagato zou slechts het ontwerp uitgevoerd hebben... misschien wel min of meer dezelfde werkwijze als bij Michellotti met deze Ferrari?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 13:33

Het is gebaseerd op een voorwielaangedreven Cadillac El Dorado. De motor is in het midden geplaatst maar heeft men dus de voorwielophanging als achterwielophanging gebruikt?
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 13:53

Het is gebaseerd op een voorwielaangedreven Cadillac El Dorado. De motor is in het midden geplaatst maar heeft men dus de voorwielophanging als achterwielophanging gebruikt?
Wat ik er van weet is dat ie op basis van een Eldorado Serie 4 gebouwd is.

De motor is getransplanteerd naar het midden maar het is mij onbekend hoe ze dat met de achterwielophanging gedaan hebben.

Voor is een standaard "full size" Caddy voortrein gebruikt.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om er een serieproductie van te maken maar dat is nooit van de grond gekomen. Wel werd er in dat licht stevig samengewerkt tussen Chinetti & GM, mede door de onwilligheid van Ferrari om een forse middenmotorauto voor straatgebruik te bouwen (uitgezonderd de kleine non-Ferrari Dino 206 / 246)

De auto is tot 1987 bij Chinetti gebleven in de vorm zoals ie het laatst te zien is geweest op de 1971 International Motor Show in New York (Zagato had hem al getoond op de 1971 Show van Turijn).

In 1987 verkocht aan een particulier die hem in 2006 heeft laten veilen in Monterey waar ie afgehamerd werd voor 57.750 US$ (een koopje?).

Rond 1996 is ie gespot in het kleine Volo automeuseum in Illinois.

Nu is ie dus weer te koop... (in BELGIE!).

Afbeelding

De restauratie is trouwens ook nog onduidelijk want er wordt zo wel gesproken over dat de 1987 eigenaar hem in perfecte conditie van Chinetti gekocht heeft al wel dat ie dus gerestaureerd is...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 14:49

Ik kwam hier op omdat er geruchten gaan dat Coco de ontwerper is van de Cadillac en niet Zagato... Zagato zou slechts het ontwerp uitgevoerd hebben... misschien wel min of meer dezelfde werkwijze als bij Michellotti met deze Ferrari?
_________________


De zeer Britse Aston Martin DBS V8 is mogelijk niet ieders 'cup of tea' maar wat was de invloed van Zagato op het ontwerp van de AMV8 Zagato uit de jaren tachtig? Ik geef toe dat associaties met
de produkten van Ford door mijn hoofd schieten. Deze Anglo-Italiaan heeft niet langer de kenmerkende Engelse/Amerikaanse stijl van de DBS en het zeker geen Italiaanse stijl toepassing.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 15:02

Ik vind op zich de AM Zagato wel in de stijl van het Zagato van de jaren 80 passen...

Zeker als je de AM afzet tegen andere projecten van Zagato uit die tijd als de Alfa Zeta (1983).

Waar precies de inspiratie vandaan kwam? Geen idee...

AM Zagato:
Afbeelding

AR Zeta:
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alfa Zagato Registers - NART Cadillac Zagato

do okt 30, 2008 15:59

Het doet mij denken aan een Ford Sierra maar wellicht is dat nu juist eighties..
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”