Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

vr dec 31, 2004 10:24

@Pieter,
"Aan/uit" regeling kachel. Dit had m'n 75 ook. Is volgens mij normaal. Of koud of (te) warm.

Herrie kachelventilator. Waarschijnlijk de lagering van de fan. Nylonbusje? Zoals al geschreven, bijzonder veel werk om erbij te komen.

Moeilijk schakelen in 1 en R, vanuit stilstand is normaal. Een trukje wat ik bij de 33 al toepaste en bij jou waarschijnlijk ook werkt: zet 'm vanuit N eerst in de 2 en schakel dan in de 1. Meestal gaat het dan zonder gekraak. Andere optie: als hij in N staat, koppeling intrappen en weer op laten komen. Vervolgens op de normale manier intrappen.
Gewoon eens experimenteren wat bij jouw bak werkt.

Roest onder achterlicht. Je zou de hele achterlichtunit er eens uit kunnen draaien. Achter de lamp zit nog meer roest (hier is het waarschijnlijk begonnen). Goed ontroesten, primer erop en tectyl en dan gaat het niet zo snel verder. Als je geen verwarmde garage hebt, kun je dit beter 's zomers doen als het niet vochtig is.

Nog een tip, als je toch hiermee bezig bent. Draai dan de reflectorstrip van je achterklep af. Tussen de strip en de klep komt nl. uiteindelijk fijn zand e.d. terecht, waardoor de lak kapot schuurt en ook hier roest ontstaat.
Ik heb dit destijds uit voorzorg gedaan, auto pas een paar jaar oud en nog geen roest. Vervolgens op de klep, achter de strip, isolatietape geplakt, om te voorkomen dat de lak doorschuurt. Dit heeft erg effectief gewerkt. Deze auto rijdt nog hier bij mij in de buurt (15 jaar oud) en nog altijd geen roest aan de rand van de klep.

Bovendien had ik ook alle holle delen laten tectyleren, wat waarschijnlijk ook effectief is, op het moment dat zich nog geen roest heeft gevormd. Als je eerst een 33 type 2 hebt gehad waar met 3 jaar oud al wat gaten in vallen :shock: neem je bij de volgende auto voorzorgsmaatregelen! :wink:

Verder veel plezier met je 75, want blijkbaar heb je een goede gevonden. :thumbs:
En verder moet je je realiseren dat hij toch zo'n 12 jaar oud is, dus kleine dingen hou je toch.
Kijk wel naar je cardanas. Dat trillen hoort niet. Als je er zelf niets aan kunt doen, laat er dan alleen iemand aan werken die er echt verstand van heeft. Omdat de as met motortoerental draait, is deze constructie bijzonder gevoelig voor juiste balancering en uitlijning.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 21:51

Wat vinden jullie van een 75 1.6 IE? Vermogen boeit mij persoonlijk niet zo, en over in/ruil/waarde zullen we het al helemaal niet hebben :D Wat verbruikt een 1.6 IE? Is een 1.6 motor een beetje sterk?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

za jan 01, 2005 22:49

Het verbruik van een 1600 zal niet veel minder zijn dan een 1800 of een TS. Daar hoef je het niet voor te doen. Mijn TS verbruikt bj normaal gebruik 1 op 11. Op lange afstanden zelfs 1 op 12,5. Vind ik vrij redelijk.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

za jan 01, 2005 23:19

Bonken van de cardanas kan ook een baksteun zijn.
Zowel de motersteunen als de baksteunen gaan wel eens stuk!

Motersteun kan je eenvoudig zien door aan het blok te trekken, baksteun geeft een rare bonk bij doorgschakelen.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 19:33

Het verbruik van een 1600 zal niet veel minder zijn dan een 1800 of een TS.
Nou, ik zit ook niet echt te fanatiek te zoeken naar een 75 maar je weet maar nooit. Ik heb een zwak voor basis Alfa's, des te minder er op zit, des te minder kan er stuk. Ik heb begrepen dat bij een 1.6 er geen stuurbekrachteging opzit. Bij de 1.6 IE ziten er wel electrische ramen voor maar bij de carb versie ook? Hebben alle 1.6 IE's een kat?

Wat zijn nog meer de verschillen tusse een 1.6 en de andere 75's?

Het valt me op dat 1.6-sen over het algemeen mooier en beter onderhouden zijn dan de versies met groter motoren. Ik heb het idee dat ze over het algemeen ook minder afgetrapt zijn. En de aanschaf prijs is ook fors lager, wie wil er nou een 1.6 ? .... Ik dus... :D

Niemand ooit een 75 1.6 gehad?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

zo jan 02, 2005 20:02

Een 1600 IE heeft een kat. En is meestal rood of donkerblauw, wat nadelen heeft voor de houdbaarheid van de glans.En is ook moeilijker verkrijgbaar omdat er minder van verkocht zijn. En de hoeveelheid onderdelen die er niet opzitten t.o.v een 1800 is te verwaarlozen denk ik. Wat ikzelf wel een prettige accessoire vind is een armsteun tussen de voorstoelen en die ontbreekt bij een 1.6.

MackAlfa

ma jan 03, 2005 00:31

Ik zou toch lekker een, dan maar standaard, TS nemen. Ik heb een 1.8 i.e. gereden, maar vergelekn met m'n TS lijkt die wel dood! Ik vrees dus met grote vrezen voor het "spektakel" van een 1.6!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

ma jan 03, 2005 19:54

IK vermoed dat Rody die kunstof uitbouw niet mooi vind. De 16 IE heeft dat niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 21:14

Nogmaals, vermogen boeit mij niets, ik rij al jaren met veel plezier in alfasuds 1.2's rond. 0-100 in 15.2 seconden :schrik: Ik wil gewoon een auto waar zo min mogelijk spullen op zitten die ook weer stuk kunnen gaan zoals stuurbekrachteging electrische rommel enz enz. heb ook liever draairamen ipv electrische :blue_cool:

Daarnaast worden de 1.6-sen niet bewaard wat mij dan wel weer juist leuk lijkt. Ik vind een TS erg mooi (ook het plastic erop) dus dat is het niet. Nogmaals ben niet actief op zoek naar een Alfa 75 maar als ik er een zou kopen dan werd het een 1.6 of een eventueel 1.8 (liefst eerste type). Ik vind het oude model wel mooier den de later typen.

Heel veel mensen klagen over het vermogen van een 156 1.6 Ik heb daar meerdere malen in gereden en vind het een heel erg fijne auto ! Maar ja het is voor mij vervoer van A naar B en geen race auto... als het loopt en het gaat vooruit, dan vind ik het al best. Bij een 156 is de inruilwaarde en de verkoop positie nu nog van belang. Dat zou het enige punt zijn voor mij om nu nog bij een 156 een grotere motor te kopen, een 1.6 raak je niet kwijt.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

ma jan 03, 2005 21:23

Ik kan het mishebben, maar volgens mij heeft zelfs een 1.6 elektrieke ramen voor en centrale vergrendeling.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 21:53

@ Kas Ja, dat weet ik. Er zullen toch vast nog wel meer verschillen tussen de 1.6 en 1.8 zijn? Andere bekleding misschien?

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

ma jan 03, 2005 22:18

De verschilen zijn echt heel miniem hoor.

De 1.6IE is hetzelfde uitgevoerd als de allerlaatste 1.8's met carburateur. Zoals ik er zelf een gehad heb.
Er zit centrale vergrendeling op en inderdaad ook electrische ramen voor.
Stuurbekrachtiging was niet leverbaar, ook niet als extra.

En geen spoilerwerk. Wat dat betreft kan ik niet eenduidig zeggen wat ik de mooiste 75 vind. Mooi zijn ze allemaal.
Een America, met vette bumpers is heel mooi, vooral in het zwart.
Anderzijds, de eerste serie Turbo ziet er heel "clean" uit en dat heeft ook wel wat. De "wolf in schaapskleren".
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 654
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

di jan 04, 2005 00:40

Ik zit even wat oude 75 folders door te spitten en vind het volgende:

Verschillen tussen 1.6 carbs. en 1.8 carbs.:
koplampsproeiers niet leverbaar en elektrische ramen zijn een extra op de 1.6

Verschillen tussen de 1.6IE en de 1.8IE
geen achterspoiler op de 1.6 (stuurbekrachtiging op zowel 1.6IE als de 1.8IE wel als extra leverbaar)

De 1.6 carbs heeft wat meer vermogen (110pk) en is wat lichter (1060kg) dan de 1.6IE (106pk, 1090kg).

Nooit in een 75 1.6 gereden, maar mijn eerste Alfa was een Giulietta 1.6 (116). Deze was zwaarder dan de 75 1.6 en niet echt snel, maar desondanks goed voor veel rijplezier en een mooi motorgeluid! Qua motorgeluid kun je wat mij betreft beter de carb. versies nemen, maar de keus zal inmiddels wel heel beperkt zijn.

Ik vind persoonlijk qua uitvoering het eerste type 75 2.5v6 het mooist (interieur en exterieur), nog zonder de skirts en spoilers.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Mike
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do dec 30, 2004 17:29

75

di jan 04, 2005 23:12

Kaal is beter!

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

wo jan 05, 2005 00:09

Ik heb een 75 1.6 IE op gas gehad :wink: , das dus echt niet vooruit te schoppen en het verbruik was gewoon hoog, zelfs voor een gasbak. met een fluwelen rechtervoetje haalde ik met moeite net geen 1:9 maar meestal lag het rond de 1:7
verder gewoon hetzelfde als de 1.8IE, alleen zonder de achterspoilerrand
een kortere bak, dus 120km/u is 4000 toeren, dat is vermoeiend op de snelweg, 140 reed lekkerder, alleen duurde dat zo lang voordat je er was

een 75 1.8 IE hebben we ook gehad, en dat beviel al een stuk beter, ook al was dat een zwaardere auto, deze had ook geen stuurbekrachtiging. is ook niet nodig. maar die 1.8IE reed ook weer veel minder lekker dan de 75 1.8 met carbs.

Dus mijn advies is, als je een basis-75 zou zoeken, ga dan voor een 1.8 met carbs, is een veel soepelere motor, ook zuiniger, en heeft ook de platte lijst achterop die ik persoonlijk veel mooier vind dan die spoilerrand.

ik ben dus ook nog op zoek naar zo'n 3-delige platte lijstenset voor op m'n 75 turbo, de vorige eigenaar vond de spoilerrand wel mooier helaas
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”