Alfa Roberto

156 GTA selespeed Bonanza effect

wo okt 29, 2008 15:15

Hallo allemaal,
ik heb sinds een jaar een 156GTA selespeed met een 6-bak, sinds 8 maanden treed het Bonanza effect op (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...).Of te wel schokkerig weg rijden(kijk hem eens ,hij kan niet rijden). Dit effect wordt steeds erger! Weet iemand wat dit kan zijn? Er schijnen meerdere 156GTA met 6bak rond te rijden met dit zelfde probleem. Het vliegwiel is al vervangen evenals diverse andere onderdelen, maar er veranderd niks!
Wie helpt mij/ de garage uit de brand?
Mvg,
Robert

AlfaFever

RE: 156 GTA selespeed Bonanza effect

wo okt 29, 2008 15:20

Is er niet eens een modificatie voor de selespeed geweest? of had die betrekking op wat anders. Je garage is een Alfa Dealer? die zouden dat moeten weten.

Alfa Roberto

wo okt 29, 2008 16:56

Mijn garage is idd de alfa dealer van Friesland.
Er is geen nieuwe versie van de Software.
Ook hebben ze al contact gehad met savali en alfa-nederland.
Maar er is te weinig informatie over de oorzaak....

AlfaFever

wo okt 29, 2008 22:06

Uit: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... odificatie
Als je een Selespeed wil kopen met zulke kilometers, raad ik je de volgende punten toch wel aan:

- Zorg eerst en vooral dat je de auto uitgebreid kunt testrijden. Waarmee ik bedoel dat je alle functies van de versnellingsbak, en alle 'toestanden' kan uittesten. Voel uiteraard of hij mooi schakelt en een goed ontkoppelingsgedrag heeft. Een Selespeed heeft nogal een uitgesproken 'bonanza-effect' bij filerijden (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...), maar dit is normaal. Hiermee moet je leren omgaan. Voor de rest moet de bak vlot en rustig schakelen, zonder schokken (bij koude motor/bak kan dit wel voorkomen, maar dit kan je 'opvangen' door je rijstijl aan te passen), en let op een 'constante schakeltijd' bij de verschillende gangwissels. De bak mag niet kraken of lawaai maken.
Het luide 'geKLAK' bij het schakelen van 1 naar N naar R, of vice versa, is perfect normaal.
Zet tijdens de testrit meermaals de motor af, al dan niet voor langere tijd (zodat 'ie wat afkoelt), en start dan terug. Kwestie van zeker (nouja, écht zeker ben je nooit; zo getuigde onze aankoop...) te zijn dat de elektro-hydraulische pomp van de koppeling nog oké is.
Kijk het oliepeil na van de Selespeed-versnellingsbak, en inspecteer goed op lekjes (hoewel dat normaalgezien niet echt voorkomt...).
Test de City-functie van de bak voldoende uitgebreid.
Wees niet bang om herhaaldelijk de gaspedaal helemaal plat te stampen, en de auto zélf te laten schakelen op maximum toerental. Zo test je ook meteen het 'snelle' schakelprogramma.

.............

Greets, succes, en aarzel niet om meer vragen te stellen. ;)

Matteus
Wellicht kan de schrijver van bovenstaande quote je meer info geven.

b.t.w.: Is de druk wel goed? (al eens gemeten?) kan zijn dat de pomp aan zijn einde is

Alfa Roberto

vr okt 31, 2008 11:02

Ik heb matteus gemaild, maar helaas geen antwoord gekregen.

Welke druk bedoel je?

Alfa Roberto

ma nov 03, 2008 13:50

Ik heb het ff nagevraagd, maar de druk hebben ze idd gemeten en die was goed! Dus dat is het helaas ook niet.

Zijn er nog andere suggesties???? Alles is welkom!!!

Mvg,
Robert

Rob2000

ma nov 03, 2008 14:00

Quote Matteus:

1) Een Selespeed heeft nogal een uitgesproken 'bonanza-effect' bij filerijden (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...), maar dit is normaal.

2) Wees niet bang om herhaaldelijk de gaspedaal helemaal plat te stampen, en de auto zélf te laten schakelen op maximum toerental. Zo test je ook meteen het 'snelle' schakelprogramma.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Komt vaak voor maar zo hoort dat dus niet te zijn!!!
2) Dat werkt bij een TS, en dan idd. alleen bij volgas want anders schakelt hij niet op. En een GTA heeft deze funktie niet, die draai je zo in de toerenbegrenzer.

@Robert:
dat schokkerige wegrijden enz, is dat alleen bij warme motor? Het is iig geen specifiek 6bak probleem want ik had (lange tijd, :cry: ) exact dezelfde ellende...en het werd ook steeds erger. Als je motor stationair loopt, hoor de hem dan ook ont- en koppelen?
Ik heb lang gezocht; alle sensoren vervangen (duur :evil: ), olie vervangen en afgesteld maar het hielp allemaal niks.
Op een gegeven moment wilde hij helemaal niet meer schakelen. Ik heb toen een hele nieuwe selespeed unit gekregen (was nog garantie, maar da's een ander verhaal) en toen was het weg.
Achteraf gezien ben ik er vrijwel zeker van dat er ergens een kontaktprobleem geweest moet zijn. Kabeltje beschadigd, stekker gecorrodeerd...iets in die richting.

Check vooral je 20-polige stekker, en check dat ding errrug goed! Bij mij was die helemaal niet fris meer, alhoewel ik flink aan de gang ben geweest met kontaktspray.

Alfa Roberto

ma nov 03, 2008 14:55

Hallo Rob,
ik ben het er mee eens dat het Bonanza effect niet normaal is.
Ze hebben ook al diverse onderdelen vervangen en heel veel dingen geprobeerd, maar helaas geen verbetering.
Volgens de garage valt er nu helemaal niet meer in te rijden! Een nieuwe selespeed unit zal ook wel genoeg kosten.
Daar zal de garage niet zo happig op zijn om die te vervangen, het is voor mij nl ook nog garantie.
Ik zal het doorgeven dat het ook aan de 20-polige stekker kan liggen.

Bedankt!
Mvg,
Robert

Rob2000

di nov 04, 2008 09:55

Ik kan je vertellen dat mijn sele met een nieuwe unit perfekt schakelde en koppelde. Zeer soepel, en ook een half uur in langzaamrijdend verkeer maakte niets uit...en dat was nog wel op een zeer warme zomerdag.
Vaak wordt de boel namelijk te heet, dan kunnen ze ook gaan schokken. Er zit maar 600cc olie in, vandaar. (vergelijk het tankje van een alfa maar eens met dat van een stilo selespeed :? )

Goed dat je nog garantie hebt, maar de garage zal er idd niet gauw een hele nieuwe unit inzetten (kost een klap geld).
Oliedruk is ok, er zit ook genoeg olie in...(verse olie?!!) Koppeling ontlucht? (2x!)
Kan ook nog aan de LMM liggen. Stekker eraf en even proberen of 'ie nog schokt. Hielp bij mij niets maar misschien bij jou :wink: Gewoon proberen en kost niets, tenzij de LMM kapot is maar dan heb je gelijk de oorzaak. :D

Tja, je kunt je garage zeggen dat ze de koppelingssensor checken cq. doormeten. Deze meet zeg maar de stand van de koppeling. De weerstand moet 1200 Ohm +/- 2 Ohm bij 20°C bedragen. (is een pot meter).
Part Nr. 71716195, kost ca. 95 euri. (Ik heb nog 2 gloednieuwe liggen voor weinig 8) ).
Ok, dit hielp bij mij dus ook niet :lol:

Zo als dit allemaal niet helpt en het ligt ook niet aan de stekkers/verkabeling kan het nog aan een elektroventiel liggen. Dan wordt het wel problematisch want ik denk niet dat je dealer weet hoe je die moet demonteren. Als ik me niet vergis staan die ook niet in de eper, alhoewel je ze wel los kunt bestellen
In dit geval gaat om het ventiel EV0, dat zit helemaal onderin het hydr. blok. Ik heb wel eens gehoord dat zich daar vuil kan verzamelen, wat ik niet kan bevestigen daar demontage+reinigen bij mij ook niet hielp.

Rob2000

di nov 04, 2008 10:16

Nog even een vraagje:
als jouw auto stationair loopt, doet ie dan voortdurend koppelen en ontkoppelen? Dat moet je kunnen horen, maakt een klak-klak geluid.
Je kunt het ook zien als je onder je motorkap kijkt :wink:
Dat deed de mijne namelijk (alleen met warme motor!) en niemand kende het probleem. Op alfisti.net was er ooit iemand met hetzelfde probleem maar zoals ik al zei, de oorzaak is nooit gevonden alleen vermoedens.

Alfa Roberto

di nov 04, 2008 13:14

Nee , hij koppeld en ontkoppeld niet steeds . Het probleem is alleen het wegrijden van nul tot stapvoetsrijden. Het lijkt dan net of je niet kan rijden en nodig rijlessen moet gaan volgen.
Hij rijdt dan heel schokkerig. Maar als je dan eindellijk rijdt dan gaattie als een speer. :lol:

Andretti Molletti

di nov 04, 2008 17:48

FU
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op za dec 13, 2008 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa Roberto

di nov 04, 2008 21:23

De laatste software update zit erin!

Andretti Molletti

di nov 04, 2008 22:33

nog 3 checkpoints over dan!

Terug naar “Algemene Technische vragen”