Juguetes? Wat is dát nou weer dan? Gewoon: 'speelgoed'. Maar dan in het Spaans, net zoals 'giocattoli' in het Italiaans...
Een grappige parallel tussen de grote en de kleine auto industrie in Spanje... zoals Seat lange tijd Fiats in licentie bouwde en Fadisa Romeo-busjes, zo kent ook de industrie van modelauto's een lange traditie van licentie-overeenkomsten, samenwerkingsverbanden en gebruik van oude mallen.
Zoals de Bertone Canguro van Joal, een oude Politoys-mal (M-serie). Ik kende de Joal al in een paar kleuren; blauw, rood, heldergroen en wit-met-rood, komt opeens op eBay deze goudmetallic variant tevoorschijn:
Met kartonnen doosje. Mijn blauwe exemplaar zit in een goedkoop aandoend doosje van wat ik noem zeepdoosjesplastic.
Pilen, zich later helemaal richtend op grondverzetmachientjes, maakte ook veel gebruik van oude mallen van andere fabrikanten. Bij deze Alfetta GTV 2000 Groep IV (Turbo?) weet ik niet wat de basis was. Of toch een eigen ontwikkeling? Het model verschilt nogal van de rest uit de Pilen catalogus door een frictiemotortje. Om dat aan het oog te onttrekken zijn de ruitjes zwart.
Nog een Pilen, een Brabham Alfa Romeo BT48 in ongeveer 1:55 in een 'fantastisch' geel. Het zou een remake van de Polistil RJ66 kunnen zijn, maar dan wel aangepast.
Kort geleden aandacht voor de 1:86
Norev/Anguplas/Minicar(s)/AHM/EKO Giulietta Sprint. Bij deze een 'echte Anguplas, met witte wieltjes. Die staan zo leuk bij z'n Barbie-roze body
Werd voor iets van zes tientjes verkocht, geloof ik.
En dan mijn nieuwste aanwinst: de (1:55?) Alfa 33 van Gisima, ook een Spaans speelgoedmerk. Ja, wat moet je hier nou van zeggen? Ach, luister maar...
(< klik)
Ik heb ze per drie gekocht, de andere twee zijn te koop. Interesse? PB.