Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 18:40

Afgelopen week van m'n 166 JTD de koppeling laten vervangen.
Daarna startte de auto wat moeizaam ==> traag ronddraaien start motor.
Dag erna eerste keer ook nog moeizaam starten. Later op de dag startte de auto helemaal niet meer. Ik hoor nog wel een klik ergens van de startmotor. Maar deze draait helemaal niet meer! Accu is gechecked en is 100% OK

Wat kan dit zijn en zou dit te relateren zijn aan vervangen koppeling???
Ik weet niet of de startmotor daarvoor los moet?

Thanks.

Grtz
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 19:18

Ik denk dat de startmotor versleten is. Ik ga er van uit dat je 100% zeker weet dat de accu goed is (anders lijkt de klacht heel veel op een slechte accu maar als die echt goed is dan zal de startmotor versleten zijn)
Heeft niets met het vervangen van de koppeling te maken.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 19:26

Dank je!
Dat vreesde ik ook wel al.

Kom je hier makkelijk bij? Dus van boven af? Dus, is dit makkelijk zelf te doen??
Wat kost een revisie startmotor ongeveer?

Grtz
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Andretti Molletti

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 20:15

Vergeet de bedrading niet he?!
De massa kabel is ook losgeweest bij de koppelingsreparatie.
Dus meet de spanning over de startmotor tijdens het starten, dan weet je meer.

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 20:21

Zijn deze meetpunten van boven af te bereiken?
Zie zo op eerste zicht, met looplamp, niet veel. :-(
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 20:58

OK heb op 12V aansluiting op start motor gemeten. Hele dikke rode kabel!

Start motor/Accu
Geen contact: 12.2V/12.2V
Contact: 8V
Start: 2V/10.8V

Iemand een clou?
Automateriaal zaak heeft de accu doorgemeten en me verteld dat deze 100% goed is!
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Andretti Molletti

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 21:05

Start nu eens en meet op de polen van je accu... als dat ook 2 v is, is het toch de accu, blijft deze goed (lees 9v) dan ishet de pluskabel....

Maar zo te lezen is het dus niet je startmotor!

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 21:06

Zie m'n update.
Was ik mee bezig terwijl jij antwoordde ;-)
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Andretti Molletti

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 21:09

jeetje dan heb je dus in je pluskabel een heftig probleem!
Zit deze goed vast op de startmotor en zit je accupoolklem goed vast zonder witte oxidatie ertussen??

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 21:24

Accu klemmen opgeschuurd. Zijn dus goed.
Probleem blijft :-(

Zal morgen de garage waar ze de koppeling vervangen hebben maar eens bellen.
Want als het de pluskabel is kan ik hierin toch wel een verband zien. Niet dan?
Zou anders wel erg toevallig zijn.
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 23:09

Zet eens een goede Startkabel tussen blok en chassis (eventueel met minpool erbij.)
Ofwel een paralelle massa.

Levert dat wat op? Want die zit wel in de weg bij koppeling - mogelijk niet goed of kapot bij hermontage?

beetje offtopic - was je (dure) vliegwiel nog in orde?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 23:19

OWKEY nog goede tip idd!!! Ga ik morgen uitproberen.

Ja vliegwiel gelukkig nog goed. Zat wel iets van speling op zeiden ze. Want zou blijkbaar 800 ex btw zijn :-S
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: start problemen 166 JTD

ma nov 10, 2008 23:24

Ja vliegwiel gelukkig nog goed. Zat wel iets van speling op zeiden ze. Want zou blijkbaar 800 ex btw zijn :-S
Yep-s! Als je koppeling nu "licht" gaat qua bediening dan hadden ze gelijk!

Als mijn parallele methode soelaas biedt ga dan naar de sloop en monteer gelijk 2 dikke aardekabels (min kabel van sloper afknippen, met wat mazzel vindt je deze nog met ogen eraan.
Kun je monteren tussen bak en subframe (of het frame zijn montagegaten genoeg te vinden die nu ongebruikt zijn.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
LucianoQV
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:11
Locatie: Eindhoven

RE: start problemen 166 JTD

di nov 11, 2008 17:23

:-) bood soelaas.

Echter na het weghalen van de extra GND startte de auto ook weer.
Ik heb vandaag niet op voorhand geprobeerd te starten zonder deze extra GND........

Kan het ook in overgangs weerstand in het relais van de start motor zitten?
LucianoQV

GT 2.0 JTS
Ducati 900SS i.e.
Cannondale Scalpel

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: start problemen 166 JTD

di nov 11, 2008 17:43

Dus heb je nu de reeds bestaande aardekabel (of montage daarvan) weer tot leven gebracht. Hoe tijdelijk dan ook.

Echter - dringend advies dat niet voor gerepareerd aan te nemen. Slechte massa kan rare dingen teweeg brengen en dat wil je niet met een toch redelijke dosis elektronica aan boord.
(denk aan het warm worden van lopende stroomcircuits - inbranden van contacten - smeltende draden of draadboom en dergelijke nachtmerries)

Dus: echt niet laten versloffen [-X - desnoods een extra noodmassa - voordat er echt iets kapot gaat!
Gebrekkige massa is al een redelijke alfakwaal - dat het niet goed was bleek uit je posting.

Heus: ik heb het meerdere malen gezien - tevens de treurnis van gezichten van eigenaren die daarna aan de beurt waren de beurs te trekken... :evil:


O ja: bij massagebrek heeft de weerstand van de startmotor het aanzienlijk zwaarder en werkt dus minder bij slechte massa - maar lijkt mij duidelijk nu - toch?? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”