za feb 27, 2010 15:18
Ik heb onlangs in een andere thread (SZ gespot) al de nodige info gegeven mbt een aankoopadvies voor de SZ en RZ en toen ik deze net zag leek het me logisch om die info ook hier op te nemen, in iets uitgebreidere vorm.
Als eerste advies zou ik willen geven om zoveel mogelijk info over de auto’s te weten te komen. Als eerste plek hiervoor zou ik de website van het internationale SZ en RZ register van Eduard van de Beek willen noemen. Hier staat heel veel informatie bijeen en staan ook een groot aantal technische tips en wetenswaardigheden over de auto’s, inclusief de nodige foto’s ter illustratie.
Als je interesse hebt in het kopen van een SZ of RZ is een van de eerste vragen die je je zou kunnen stellen: wat wil ik er mee ? Wil je ermee rijden of wil je de auto mn. voor de show hebben. Als je er mee wilt rijden dan is het vaak beter om een auto met een CONTINUE gebruiks geschiedenis te kopen. Auto’s met zeer lage kilometerstanden hebben vaak jaren stilgestaan en het blijkt vaak zeer moeilijk en duur om deze weer tot betrouwbare en goedrijdende auto’s op te bouwen (mn. ophanging, remmen, electronica). Auto’s met lage kilometerstanden zijn vaak 5 tot 15 duizend euro duurder (vraagprijzen) en sommige staan al jaren te koop, mn. enkele RZ’s. De SZ (en RZ) zijn auto’s waar de kilometerstand momenteel nog van belang is voor de prijs alhoewel dit vaak niet evenredig is met de rij kwaliteit van de auto. Let dus op een betrouwbare kilometerstand met onderbouwing via bijv. de onderhoudsboekjes. Ik weet van een aantal (buitenlandse) exemplaren waar de teller is “vernieuwd”, soms met meer dan 100.000 kilometer verschil (ik ontdekte dit omdat ik kilometerstanden bijhoud uit bijv. advertenties en tijdschriftsartikelen). Een eigen categorie zijn de zgn. Trophy auto’s. Deze zijn technisch behoorlijk verschillend. Verder is hier natuurlijk mee geraced en de meeste zullen wel de ene of andere vorm van schade hebben gehad. Een behoorlijk aantal Trophy auto’s zijn naderhand jarenlang ingezet bij de rijvaardigheidsschool van Andrea de Ademich en hebben een zeer zwaar leven gehad, alhoewel zeer goed technisch onderhouden.
Op zich gelden voor de SZ (en RZ) de basis aandachtspunten van een auto die 15 tot 20 jaar oud is. Voor een liefhebbers auto als de Zagato’s is documentatie van het verleden (eigenaren, onderhoud, originaliteit) van groot belang voor de “waarde”. Verder is het van belang om zoveel mogelijk spullen die erbij geleverd zijn te hebben (service boekjes, onderhouds en gebruiks manuals, genummerd onderdelenboek in doos, genummerd testcertificaat in leren hoes, werkplaatshandboek, deken en tas, afdekking of hoes voor een wiel, krik, gereedschapsset met sleephaak). Misschien vind jij het NU niet belangrijk maar als je de auto om wat voor reden ooit weer wilt verkopen dan ga je het zeker in de verkoop (prijs en tijd) merken. In sommige landen zijn ook nog andere items erbij geleverd (in Zwitserland bijv. een zilveren SZ sleutelhanger). Info over vorige eigenaren ed. is ook van belang.
In het algemeen is de techniek afkomstig van de Alfa 75 3 liter en deze is betrouwbaar en ook goed toegankelijk qua onderhoud. De motor is licht aangepast (andere software [meerdere versies], andere nokkenassen en andere zuigers). Dit is later ook geleverd in de 164 QV uitvoering en evt. nog wel te krijgen. Check of de originele motor er nog in ligt. Specifieke verschillen zijn er bij de ophanging (schokbrekers, veren, hydraulisch liftsysteem en de achteras). Daarnaast heeft de SZ een speciale versnellingsbak met oliekoeler. Let ook op de airco. Deze is origineel afgevuld met een nu niet meer toegestaan koelmiddel. Het systeem kan omgebouwd worden naar de nieuwe soorten maar dit kost natuurlijk geld. De wielen achter zijn uniek (8J breed), de voorwielen (7J breed) zijn ook als accessoire op de 164 leverbaar geweest. Let er op of ze opgeknapt zijn. Meestal zitten er dan andere schroeven in en zijn de maataanduidingen weg gepolijst. Op zich geen probleem maar je kunt het niet meer terug restaureren.
Voor wat betreft de carrosserie is met name de algehele staat van belang. Passing van de delen (naden en kieren) verschilt origineel heel erg veel van auto tot auto. De zogenaamde blaasjes onder de lak zijn ook zeer verschillend in aantal. Let op bij een overgespoten auto. Veel auto’s hebben de nodige schade gehad. Zwak punt qua roest zijn de onderkant van de c-stijlen naar de achterkant. De ruitrubbers zijn hoog en dit leidt tot vasthouden van water op de stijl. Van de spoiler zijn verschillende vormen gemaakt. Ik heb geen idee of hier een systeem in zit. De motorkap van vroege nummers (tot ongeveer rond nummer 150) is aan de binnenkant bij de scharnierpunten niet verstevigd. Latere kappen hebben hier verstevigingen, zie ook de foto’s op de register website. Er zijn ook een aantal SZ’s met RZ voorbumpers (kleinere openingen, smaller) en motorkappen (geen “sleuven”). Dit is vaak een teken van schade in het verleden. Naast de tankdop, op het scharnier van het tankklepje staan de laatste 4 cijfers van het chassisnummer van de SZ ingeslagen. Het ontbreken ervan kan op schade duiden. Het dak is van aluminium en is op de stalen carrosserie gepuntlast. Dit kan in sommige gevallen tot kontaktcorrosie leiden. Daarnaast zitten er vaak zgn. spinnen onder de lak van het dak door oxidatie van het aluminium. Op zich allemaal geen probleem ware het niet dat voor een echt goede reparatie de voorruit eruit moet (kans op breuk) en ook nog het dashboard.
Bij het interieur is van belang dat alle knoppen en schakelaars werken en ook de asbak en het deksel aanwezig zijn. Natuurlijk is het zilveren plaatje met het bouwnummer een must. PS het teken naast het nummer is een zilvermerk. Het stuur heeft een specifieke afdekking en was ook leverbaar als optie bij de Alfa 75. Deze worden nog regelmatig te koop aangeboden (50 tot 150 Euro). Een algemeen item is dat de leren hoes van het dashboard krimpt en daardoor bij de voorruit een opening laat zien. De stoelen verschillen heel erg. In sommige kun je een dag zitten, in andere heb je na een half uur een zere rug. De kappen op de scharnierpunten breken snel en ik ken geen leveranciers hiervoor. Let ook op de aanwezigheid van de sleuteltjes voor het dashboard kastje.
Extra aandacht is nodig bij de moeilijk tot zeer moeilijk verkrijgbare unieke onderdelen. Met name de (buitenste) koplampen (let op, de drie koplampen zijn allen verschillend) en de afdekroosters voor de knipperlichten voor en achter zijn bijna niet meer te krijgen. Hetzelfde geldt voor de achterruit. Voorruiten worden nagemaakt maar hebben vaak een slechte passing waardoor specifieke rubbers moeten worden gebruikt of zijn zeer zacht waardoor snel sterretjes en scheuren optreden. Plaatwerk is in vele gevallen nog wel verkrijgbaar in polyester of kan vaak worden gerepareerd. Als je in deze situatie terechtkomt heb je de meeste kans om via de registerleider de onderdelen te vinden maar ze blijven DUUR.
Tuning is meer een persoonlijke kwestie. Er zijn veel SZ’s omgebouwd naar 3,5 liter of naar 24-klepper (164 motor) techniek. Ook zijn ophangingen, schokbrekers en remmen vaak aangepast en vele auto’s hebben RVS uitlaten (vaak zonder katalysator). Uiterlijke tuning en aanpassingen (bumpers, uitlaten, velgen, ….) zijn ook persoonlijk. Zorg dat de originele onderdelen er nog bij zijn zodat je altijd terug kunt bouwen. In Engeland is veel geexperimenteerd met turbo’s en compressoren. Claims over PK’s zijn voor mij dun. Op Assen, Zandvoort en Spa bleken de meeste van deze auto’s niet bij me weg te kunnen rijden op de rechte stukken waar het niet gaat over mijn (gebrek aan) stuurmanskunsten. Het kan dat in Engeland de paarden wat kleiner zijn, net als in Amerika de ponies in de jaren 60 en 70. In het algemeen zijn deze auto’s minder betrouwbaar qua techniek en gaat er wat kapot wordt het duur want het zijn vaak echte one-off systemen die op de auto zijn ontwikkeld. Een bijkomend iets is dat deze auto’s vaak wat harder zijn bereden. Een goede chip is overigens tegen een zeer schappelijke prijs te koop in Nederland (oa. Madeno en Squadra). Verder zijn er de nodige auto’s met carbon delen. Let ook op of er al een alarmsysteem met certificaat aanwezig is. De meeste verzekeringen eisen dit en mn. buitenlandse auto’s hebben deze mogelijk nog niet.
Dit is natuurlijk slechts een beperkt overzicht maar een goed startpunt volgens mij voor een eerste vergelijking. Ten slotte zou ik willen adviseren om verschillende auto’s te gaan bekijken om de nodige onderlinge verschillen te zien en een indruk te krijgen van de grote variatie die tussen de auto’s zit. Mensen met oprechte interesse kunnen altijd langskomen om mijn auto te bekijken en verdere info uit te wisselen (PM).
groeten,
Robin.