Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 - hemeltergend!

zo nov 16, 2008 19:58

Ik ga door :) 't aanbod van 't kratje pils (zie boven) staat trouiwens nog steeds. Stom &^%@-wormwieltje!

Goed... wat wel goed ging: Het dashboard is af... inclusief nieuw contactslot, stuurwielverstelling (tnx Sibering!) etc. Alleen de unit klokje/asbak/aansteker hangt nog los, er klopt iets niet met die draadjes dus ik jheb maar even gewacht met vastschroeven. Hulp is on it's way ;)
En 't lijkt net of de ventilatieslangen (van aanzuigbak onder de motorkap naar de uitblaasdingen links en rechts op dashboard) iets te kort zijn? Hoort dat zo? Mis ik gewoon een stukje? Moet ik daar gewoon een stukje universele meuk tussenstoppen? Kachelbediening werkt weer... warm koud onder boven etc. Sjiek :)
Verder? Eindelijk een goed motorkaprubber (tnx Sibering!) gemonteerd (drukt de kap nog iets teveel omhoog, meer dan de sluiting 't dicht kan trekken. Nieuwigheid? Laat 'm wel een weekje dichtliggen.

Ik heb geen doorvoerrubber voor de leiding van de vacuumbekrachtigerdinges door 't schot in de motorruimte, viel me vandaag ineens op. Vergeten een foto te maken, maar 33/sud eigenaren weten vast wel welke ik bedoel. Iemand die over?

En, last but not least vroeg ik me af hoe je in vredesnaam de chromen dorpellijsten ("skirts") hoort vast te zetten? Paar parkers erdoor is natuurlijk 't makkelijkst (grrr, dat had de vorige eigenaar van mijn sprint gedaan) maar ik heb ook een setje nette zonder gaten, dus..weet iemand hoe dat hoort te zitten?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Restauratie sudsprint '82 - hemeltergend!

ma nov 17, 2008 16:08

Hoi Stof,
Je moet zagato828 (Gerard) even een PB sturen. Die heeft de onderdelen die je zoekt waarschijnlijk wel.
De clips voor de hemelbekleding evt. zoeken bij een autobekleder?

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 - hemeltergend!

zo dec 28, 2008 22:54

Zo, tijd geleden, maar ik meot dit topic toch ook een beetje bijhouden af en toe!

't is niet dat er niks gebeurd is aan de Sprint, maar echt hard gaat 't de laatste paar weken ook niet. Hoe dat komt? Werk, andere verplichtingen, feestdagen, enz ;). En dan vandaag. Had ik eindelijk weer eens tijd! Na een fatsoenlijk stukje uitslapen (was een drukke week geweest) vol goeie moed de garage ingedoken, is 't me daar toch KOUOUD! Wishlist voor volgend huis; aan- of inpandige, grotere garage met vloerverwarming! ;) Zo, dat moest er ff uit :oops:

Wat is er dan wèl gebeurd de laatste paar weken?

- Met dank aan Bassie & Adriaan, sommigen wel bekend, is de elektra grotendeels goedgekeurd. Alleen onder de motorkap zitten nog wat kleine raadsels (bijv de ontsteking) maar dat zal de tijd leren. Ook is het de vraag of de koplampen gaan doen wat ze moeten doen, maar anders, zo werd mij gezegd maken we daar 'gewoon' een klein stukje nieuwe kabelboom voor. Goed nieuws, want dat betekent dat ik de binnenkant kan gaan afmaken.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een bekleder voor een nieuw hemeltje. Zodra ik dat heb (en het erin zit) zal ik de rest van de binnenkant afwerken en dan kunnen in een ruk door de stoelen en de bank (die ik tegen die tijd dan ook hoop terug te krijgen) erin. Dan is dat klaar (hopelijk eind januari ofzo).

- Ik heb, met delen van de remus van sprint88, wat ouwe rommel die ik zelf had liggen, een stukje steigerpijp een einddemper gemaakt. Dit ivm niet-verkrijgbaar zijn van het model dat ik graag wilde hebben.Hetlijkt aardig gelukt te zijn, of het echt 100% past is nog even afwachten. Er liggen een supersprint spruitstuk en middenpijp klaar om de boel af te maken. Alleen... wil ik die uitlaat niet monteren voordat ik eindelijk dat ellendige wormwieltje van de meteropnemer erin gekregen heb! Vandaag weer een paar pogingen gewaagd, vergeefs. denk toch dat de bak er nog een keer onderuit moet en dan hoop ik maar dat daar niks mis mee is. Zonde, zonde, maarja, als je alles van te voren wist...

- Het remsysteem is 'klaar', moet 't alleen nog afvullen en ontluchten maar... ik twijfel alleen over de voorklauwen. Die hebben inmiddels wel heel lang niks gedaan en ook een aanzienlijke tijd drooggestaan. Preventief 'reviseren' of gewoon proberen? Iemand daar tips over? Ik hoor soms verhalen over auto's die 2 jaar stilstaan en die met 2 x hard remmen tijdens een rondje om het blok de apk halen en ik hoor over auto's die één winter stilstaan en al niet meer van hun plek komen... wat is wijsheid? Iemand tips?

- Als dat klaar is zou ik wie weet eens voorzichtig aan een eerste startpoging kunnen gaan denken... als die ontsteking werkt natuurlijk, maar anders heb ik wel een andere unit liggen. Moet nog wel wat kleinigheidjes afronden dan, bijv. een nette bevestiging van de k&n's. Of ik moet gewoon 't originele luchtfilterhuis een beetje afstoffen... maar dat komt allemaal wel.

Aan de ene kant word ik er moedeloos van (dat wormwieltje........) en aan de andere kant denk ik... valt wel mee!

Paar foto's ter opluistering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

zo dec 28, 2008 22:59

Das weer een lekker pijpie geworden Matthijs :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 00:00

Ik wist niet dat de Sud remschijven achter had?Ik rij ook geen Sud maar het trekt mij wel.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 20:43

zeker, alle suds en sprints hebben schijven rondom. Moet wel toegeven dat die op de mijne niet helemaal origineel zijn. Iemand nog suggesties op mijn vraag omtrent de voorremklauwen?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 20:53

Als je toch bezig bent........en je wormwieltje niet meezit.....(sorry) en aldus je je bak gaat demonteren, knal er gelijk een revisiesetje in.....kost echt een drol !!!!

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 21:12

Inderdaad Matthijs als ze niet knalvast zitten revisiset bestellen kost 3 keer niks en reviseren
weet je zeker dat ze de komende jaren weer fatsoenlijk werken :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 21:24

Als je toch bezig bent........en je wormwieltje niet meezit.....(sorry) en aldus je je bak gaat demonteren, knal er gelijk een revisiesetje in.....kost echt een drol !!!!

Grts, Eric
das niet van toepassing op deze sprint :wink:
zit wielophanging en dus remmerij van een 33 onder

if it ain't broken, don't fix it

je kunt makkelijk genoeg bij de remklauwen ook al is de auto al gewoon in rijdende dienst

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 21:30

ok dan kan het altijd nog dat wist ik niet :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma dec 29, 2008 21:49

Mooi dat je weer vorderingen gemaakt hebt Matthijs. En wat betreft de bak, daar moet je je 1x goed kwaad op maken en de boel aanpakken, het lucht op als het afgerond is en elke keer een beetje doen of proberen lost het vaak niet op. Ik spreek uit ervaring..........

Succes!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 steeds een stukje

ma jan 26, 2009 09:36

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het wormwieltje zit erin en werkt! Gelijk kabel aangesloten om nog even de snelheidsmeter zelf te testen: hij komt tot 170 km/u! op de boormachine. Daarna de kabel op de bak geprikt, een kwartiertje gestoeid met de borgveer, maar uiteindelijk zit het allemaal keurig. stof = blij!

Ronnie, bedankt voor het meedenken en de hulp op afstand! Wie had kunnen bedenken dat ik precies een sudbak had gekocht die al eens was omgebouwd naar het 33-systeem... maar het is allemaal gelukt, en uiteindelijk dus toch zonder de bak onder de auto uit te hoeven halen. Nu moet er alleen weer olie in, daar had ik gisterenavond geen tijd meer voor.

Verder: Heb ik een nieuw hemeltje laten maken (montage hopelijk volgend weekend?), ligt het interieur bij te bekleder (terug over een week of 4), is Reijnaje nog even langsgeweest met een doos onderdelen en kan ik dus hopelijk eindelijk (misschien vanavond wel) gaan proberen of m'n eigengebakken uitlaat past!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 170 km/u!

zo feb 08, 2009 22:42

Zo, tijd voor weer een updatetje.

Aan de binnenkant heb ik nog weinig gedaan, maar ik heb nog even voor de stoelen en de bank terugkomen, dus ik zal nog 'even' m'n best doen. Maarrr...

voor het eerst sinds aanschaf heeft de Sprint weer een uitlaat;

(allemaal slechte foto's vandaag, alleen telefoon bij me, sorry)

Afbeelding
Supersprint spruitstuk en middenpijp (was eigenlijk voor een injectietype, maar heb het gat van de lambdasonde gewoon afgedopt)

Afbeelding
Home-brew einddemper. Ben niet ontevreden over het resultaat (hij pàst in ieder geval wel, dat vind ik al heel wat voor een uitlaat die we op afstand in elkaar gelast hebben zonder een sprint bij de hand te hebben waar we op konden passen) maar hij hangt wel iets te laag vind ik. Of eigenlijk hangt hij niet te laat (hangt keurig 1,5-2cm onder de bodem) maar de eindpijp komt iets te laag uit. Kijken of we daar nog wat aan kunnen doen. Maar het is iig iets. Iets mooiers/beters komt hoop ik nog wel!

Beetje gerommeld onder de motorkap, weer eens wat eindjes aan elkaar geknoopt. Op de bedrading voor de ontsteking na (Micheeeeèl!) nu denk ik eigenlijk helemaal 'klaar'. Oja, versnellingsbakolie afgevuld :)

Afbeelding
Verder nog eindelijk de stabilisatorstang op z'n plek gekregen (zo'n ding vecht terug!) dus al met al wel een redelijk productief dagje. En de dag dat ik benzine in de tank kan gooien en kan kijken oftie 't wil doen komt dichterbij....
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
PeterTI
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 20:57
Locatie: Hoogeveen
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 170 km/u!

ma feb 09, 2009 01:50

Lekker bezig :thumbs:
Gehad:
Giulietta 2.0 1983
33 type 2 1.7 QV 1990
75 2.0TS 1992
33 1.7 16V QV-S 1994
155 1.6 16V TS 1997
155 2.0 8v SB 1994
33 1.4i.e. 1993
33 1.7 16V 1992
156 2.0TS 1998
75 1.6i.e. 1988
156 1.8TS SW 2001
Nu:
33 16V QV Sportwagon 1994
33 1.4i.e 1993

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 170 km/u!

di feb 10, 2009 10:09

Goed bezig wordt erg mooi
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Projecten”