Het is niet alles goud wat er blinkt:
In de jaren '70 waren een paar 'features' erg populair op speelgoedautootjes: felle en glimmende kleuren en heel lichtlopende wieltjes (hot wheels, whizz wheels en meer van die mooie benamingen).
Zie hier een
voorbeeld van enkele glimmers (staan enkele P33's en Carabo's bij).
Die lichtlopende wieltjes boden de mogelijkheid de autootjes op hoge snelheid door plastic gootjes te laten rijden, op gang gebracht door zwaartekracht of een katapult.
Hier een leuk filmpje van de
Corgi Rockets baan met 'doorschietkatapults'.
Een andere bekende naam was Darda dat de wagentjes van een
opwindmechanisme ("pullback") voorzag.
Corgi Toys dat zijn Rockets slechts twee jaar produceerde bedacht nog weer wat anders: Electro Rockets. Een paar modelletjes kregen een electrisch motortje, de batterij moest aan een laadstation worden opgeladen. Er is maar weinig over te vinden op het net, ik ken alleen de Bizzarrini Manta en deze Montreal.
Ik gok dat ze behoorlijk zeldzaam zijn, al Googlend op "corgi electro" kom je opvallend vaak op sites terecht van traditionele veilinghuizen zoals Vectis en Christies. En heel af en toe komt er eens een voorbij op die grote internet veilingsite: eBay. Vorige week werd deze verkocht voor net geen € 50.
Dat glimmende wordt als ik het goed heb door middel van electrolyse aangebracht (corrigeer me als ik nonsens verkondig). Zo kan je een modelletje van goud laten lijken.
Onderstaande race 147 is ietsje meer dan dat: écht verguld met 24 karaats goud. Wordt aangeboden voor € 90.
Hm, ik zou het setje een tientje duurder maken en er een fatsoenlijk en bijpassend sokkeltje onder zetten. Dit is als een paar Schoenenreus schoenen onder een Armani kostuum...