Nog een aantal observaties, opmerking, aanmerkingen, waarschuwingen...
In mijn ogen (maar dat is puur mijn mening) dient een register boven alles te registreren. Zoals Ome taas al zei (goh... waar zou ie dat van hebben..
) het registreren van auto's en alles wat er omheen hangt. De individuele auto volgen door de tijd en over grenzen. Vandaar ook de suggestie om het meteen wereldwijd te doen want
mijn interesse in een bepaalde auto gaat niet weg omdat ie geexporteerd wordt. Zie het een beetje als het "hoeden van het erfgoed" en dat is iets dat je moet WILLEN doen want er komt veel bij kijken en kost BERGEN tijd...
Zoals een ander forumlid het aan telefoon zo treffend noemde... een documentatiecentrum vormen... een "leuke auto" verdient dat zeker en in jullie ogen is een 90 dat natuurlijk... verzamel ALLES wat je er over kunt vinden PUBLICEER! Je KUNT het voor je houden maar dan zijn er meestal andere motieven in het spel. Publicieer ook zo snel mogelijk want hoe langer iets door de tijd blootgesteld wordt aan geinteresseerden hoe groter de kans op het verzamelen van kennis die NIET voor het oprapen ligt... en DIE kennis maakt het juist interessant (in mijn ogen tenminste).
Laat een auto niet verloren gaan omdat ie naar het buitenland vertrokken is of omdat ie verkocht is... OOIT duikt ie weer op... al is het bv maar als bevestiging dat ie gesloopt is... ook die gegevens dragen bij aan een register.
Zoals reeds gezegd, een register registreert... ik organiseer ook geen Zaagjes meetings (meer) ten eerste omdat het niet mijn sterkste kant is, ten tweede omdat ik er geen tijd voor heb en ten derde omdat het bijna altijd "lokaal" is... Die Japanners met hun Zaagjes komen toch niet opdagen in Lutjebroek op de 37e Zaag-Meeting...
De keus om het wel of niet aan een club te hangen is natuurlijk vrij. Er zitten voordelen aan.. je hebt makkelijk toegang tot de gegevens van leden en als het register deelneemt aan evenement zal de opkomst hoger zijn. Anderzijds is dat ook maar beperkt tot het gebied waar de club actief is en de wereld is zooooooooooo groot....
De nadelen zijn er ook... je mag niet zonder toestemming de gegevens van de leden of hun auto's publiceren... dat kun je ondervangen door met elk lid contact op te nemen en hem / haar die keuze voor te leggen. Kost weer tijd natuurlijk...
Vergeet niet dat een club... welke dan ook... een club van
mensen is... auto's kunnen geen club vormen... mensen wel... logischerwijs is de primaire focus van een club dus op haar leden en niet direct de auto's die de individuele leden in bezit hebben (gehad) hoewel dat natuurlijk wel het snijpunt der interesses is.
Voor de Zaagjes hanteer ik een vrij simpele set-up mede ingegeven door de software die ik gebruik. 1 x een overzicht van alle bekende auto's per type en vandaar kun je doorklikken naar de individuele history files van de auto's. Waar mogelijk plaats ik zo veel mogelijk foto's want "seeing is believing"...
Onderschat de kosten van het hosten van zo'n website niet en zeker niet de tijd die het kost.
Onderschat ook niet hoeveel shit je over je heen kunt krijgen... want je moet afgaan op wat (ex) eigenaren je vertellen en fouten maken is maar al te menselijk maar wordt je zelden vergeven...
Ik wil best behulpzaam zijn met de eerste opzet van het geheel maar heb niet de tijd of de middelen om het bij te gaan houden. Wil uiteraard wie het dan ook moge zijn die dit gaat opzetten altijd met raad & daad ter zijde staan.
Zo... nu wordt het tijd dat jullie ens even knopen gaan doorhakken en het erfgoed van jullie auto's gaan hoeden want jullie l#llen wel veel... maar DOE eens wat!
Hoedze!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...