Alfa Romeo 1900 Sprint
Gonzalo Alvarez Garcia
Gebonden
Bladzijden: 120
Afmetingen (hxb): 31,5 x 22
Foto's: z/w en een bescheiden kleurensectie
Teksten: Italiaans
Uitgever: Libreria dell' Automobile
Jaar v. uitgifte: 1983
ISBN: -
Het allereerste wat aan dit boek opvalt zijn de titel en subtitel: "Alfa Romeo 1900 Sprint - tutto su tutti i modelli della 1900", ofwel "alles over alle modellen van de 1900". Waarom het boek dan 1900 Sprint heet is me een raadsel.
Het boek is in het Italiaans, dus over de tekst valt (in ieder geval door mij) weinig zinnigs te vermelden. Wat overblijft zijn de foto's. De 1900 is in een periode gemaakt dat vele carrozzeria's zich nog vol overgave op nieuwe Alfa Romeo modellen stortten om er hun eigen koets omheen te zetten. Dat belooft dus wat. We worden in zoverre niet teleurgesteld, dat er inderdaad redelijk wat foto's in het boek zijn terug te vinden van deze bijzondere versies van de 1900. Helaas niet allemaal even uitgebreid. Een aantal (met name de wat bekendere) versies hebben elk hun eigen pagina, maar daarna volgen er nog een paar "oh ja, deze zijn er ook nog" pagina's, waar deze auto's het moeten doen met kleine fotootjes: 2 foto's per model, 4 modellen per pagina. Jammer, wat mij betreft een gemiste kans. Gezien deze aanpak is het ook niet verwonderlijk te noemen dat lang niet alles wat er aan 1900's te vinden is ook in dit boek staat. Tel daarbij op dat de Matta en de Disco Volante het ieder met een dubbele pagina moeten doen en de BAT's zelfs alleen maar terug te vinden zijn op de "oh ja" pagina's (de BAT 9 staat er zelfs helemaal niet in) en je komt vrij makkelijk tot de conclusie dat het boeken eigenlijk dubbel zo dik had moeten zijn om een beetje een compleet beeld te geven van "tutto su tutti i modelli della 1900".
Dat gezegd hebbende, wat er wél in staat is zeker de moeite waard. En aangezien de markt nou niet bepaald overspoeld is met boeken over de 1900 ben ik wel degelijk erg blij dat ik hem in mijn verzameling heb. Maar stiekem blijf ik toch hopen dat er ooit nog eens een ander boek over de 1900 zal verschijnen, waarin men iets grondiger te werk gaat.