WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Tunen van mn 166 JTD

do dec 11, 2008 16:03

Je keuze om het verder zo te laten en vooral naar gewichtsbesparing te gaan kijken is erg logisch, daarmee ben je sneller op vaart en kan je harder de bocht door zonder van de baan te schuiven. Ik vind 330 nm en 190 pk een heel respectabel resultaat en volgens mij moet dat in een 147 koets voldoende zijn om heel hard rondjes te kunnen rijden. Die 1150 kilo is inderdaad wat aan de zware kant, de 147 GTA cup weegt geloof ik ongeveer 1000? Wat mag er allemaal nog uit en af wat je nu nog niet gedaan hebt? Hoe zit je met je gewichtsverdeling? Voor m'n gevoel is een dieselblok zwaarder dan een benzineblok, maar die 2.0 16V twinsparkblokken wegen ook het nodige, dus het verschil kan nog wel eens redelijk meevallen.

Je zegt zelf al dat je aandrijflijn niet meer koppel aan kan. Meer toeren krijg je niet uit een diesel, daar verbrandt het spul niet snel genoeg voor. Kan/mag je een aandrijflijn uit een 2.4 plaatsen?

Andretti Molletti

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

do dec 11, 2008 16:40

, maar meestal is het bij diesels niet zo zeer de hoeveelheid lucht die je binnen krijgt, .
Dat is ALTIJD dé weg naar koppel en peekaa's

2e weg is hoe makkeloijk je ze binnenkrijgt (lees vooral koel).. dus flowen heeft heel veel zin!!!

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Tunen van mn 166 JTD

do dec 11, 2008 18:22

Ik doe niet meer mee met de TDC maar de Honda's zijn 2.2Liters meen ik en er zou een Volvo 2.4 komen had ik gehoord [Rica Engineering]

Dus ik kan zo een 2.4 er in zetten maar ik wil zelf geen blok gaan ontwikkelen en dan krijg je weer meer neus gewicht [zelfde probleem bij de 75 2.0TS en de V6

Doel van de JTD was dat je met een standaard blok hard kunt gaan rijden. Mocht ik m'n blok opblazen dan is een ruil motor relatief goedkoop en kan je veel spul over zetten. Ook is nu alles op de 8-klepper gemaakt, inlaat spuitsut zonder Lucht massa meter en zo, en daar wil ik ook geen ontwikkeling bij een 16-klepper of 2.4JTD vor gaan doen samen met de nieuwe kabel boon en ECU. Kan altijd nog maar eerst maar eens lekker gaan rijden en mezelf verbeteren voordat ik weer geld erin pomp. Ik zou nog m'n Air jacks eruit kunnen halen = veel gewicht, maar ze zijn super handig. Wil nog een Carbon Motor kap [nieuwe neus model] en zoek nog naar een bestaaande mal ervoor. Ook daar wil ik de ontwikkeling er niet voro gaan betalen. Oeps, moeders belt dat ik moet eten, chiao .... :oops:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

do dec 11, 2008 18:23

, maar meestal is het bij diesels niet zo zeer de hoeveelheid lucht die je binnen krijgt, .
Dat is ALTIJD dé weg naar koppel en peekaa's

2e weg is hoe makkeloijk je ze binnenkrijgt (lees vooral koel).. dus flowen heeft heel veel zin!!!
Wat ik probeer te zeggen is dat je bij diesels niet heel veel moeite moet doen om er zoveel mogelijk lucht in te krijgen, niet dat het niet belangrijk is om er genoeg lucht in te krijgen. De grote moeite die je bij turbodiesels hebt is om de boel heel te houden, het vermogen betrouwbaar er uit krijgen is de kunst, niet het vermogen an sich.

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 12:16

De 166 vrijdag laten "massimo-tunen" en ik moet zeggen , het verschil is alomtegenwoordig en ingrijpend.
Heb de wagen de dagen voor de tuning uitgebreid getest (rij er nog maar 14 dagen mee) en na het tunen zijn er markante, aangename verschillen waar te nemen. Vooral in derde en vierde versnelling bij het optrekken voel je veel meer power, het "diesel" -gevoel (wat dat ook moge zijn :roll: ) is minder aanwezig en zelfs in vijfde en zesde trekt hij veel beter. Ik heb er nu een 250tal km mee gereden en ga de wagen nog uitgebreider testen maar het verschil viel mij nu al duidelijk op.

p.s. Leuke mensen ook van Squadra-tuning :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 12:19

De 166 vrijdag laten "massimo-tunen" en ik moet zeggen , het verschil is alomtegenwoordig en ingrijpend.
Heb de wagen de dagen voor de tuning uitgebreid getest (rij er nog maar 14 dagen mee) en na het tunen zijn er markante, aangename verschillen waar te nemen. Vooral in derde en vierde versnelling bij het optrekken voel je veel meer power, het "diesel" -gevoel (wat dat ook moge zijn :roll: ) is minder aanwezig en zelfs in vijfde en zesde trekt hij veel beter. Ik heb er nu een 250tal km mee gereden en ga de wagen nog uitgebreider testen maar het verschil viel mij nu al duidelijk op.

p.s. Leuke mensen ook van Squadra-tuning :wink:
Kijk, dat klinkt positief. :)

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 12:53

Fijn bericht Dave, het verder testen kan alleen maar leuker worden.
Je bent nu al zeer tevreden in elk geval, kan ook niet anders.
Stephan is gewoon een gouwe gozer.
Je verbruik gaat als het goed is ook naar beneden, gezien het feit dat je de 166
nog maar net hebt kun je het verschil nog niet echt merken.
Laatst gewijzigd door Harry Tijssen op zo dec 14, 2008 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 17:00

Dat zijn mooie geluiden Dave :D
Je verbruik gaat goed is ook naar beneden
Die vlieger gaat alleen op als je jezelf zo kunt beheersen dat je hetzelfde blijft rijden als dat je voor de aanpassing gedaan hebt ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 17:01

Harry, het verbruik na het tunen is gemiddeld 6,9 !

Voor het tunen weet ik niet, wist de knop niet staan, Stephan heeft het mij uitgelegd :oops:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 17:15

Voor het tunen weet ik niet, wist de knop niet staan, Stephan heeft het mij uitgelegd :oops:
Das extra service van het huis :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 14, 2008 17:16

Dat zijn mooie geluiden Dave :D
Je verbruik gaat goed is ook naar beneden
Die vlieger gaat alleen op als je jezelf zo kunt beheersen dat je hetzelfde blijft rijden als dat je voor de aanpassing gedaan hebt ;)

Groetjes,
Marc
:lol: :lol: :lol: Ja klopt, de rechtervoet is alles bepalend.

Jammer dat je de waarden voorheen niet weet Dave. Heb ook geen ervaringen met de 2.4 JTD 20v.
Misschien dat je wat wijzer kunt worden op het forum van de 166 club. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Tuning onderwerpen”