Gebruikersavatar
campari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 22:03
Locatie: Amersfoort

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

vr dec 12, 2008 10:18

Een boek waarvan de titel de lading geheel dekt:
Alfa Romeo 6c 2500 van Angelo Tito Anselmi.

Bijna 300 bladzijden en 400 foto's van de 6c 2500 in al haar verschijningsvormen. Veel variaties in grilletjes, koplampen en carrosserieën.

Ooit kostte het 180.000 Lires (altijd leuk zo'n prijssticker achterop), maar soms te vinden voor circa € 50 (dat is mij gelukt tenminste).

Afbeelding
Afbeelding[/img]
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

vr dec 12, 2008 19:19

Een boek waarvan de titel de lading geheel dekt:
Alfa Romeo 6c 2500 van Angelo Tito Anselmi.

Bijna 300 bladzijden en 400 foto's van de 6c 2500 in al haar verschijningsvormen. Veel variaties in grilletjes, koplampen en carrosserieën.

Ooit kostte het 180.000 Lires (altijd leuk zo'n prijssticker achterop), maar soms te vinden voor circa € 50 (dat is mij gelukt tenminste).
€ 50 ??? Da's geen geld voor een boek als dit!

Het is een prachtig boek met heel veel verschillende varianten op de 6C 2500 van allerlei carrozzeria's, maar hoewel je het wel zou verwachten, niet allemaal (en er staan er heel wat in!). Minpuntje van het boek vind ik dat de foto's geen duidelijke bijschriften hebben waar je snel aan kan zien van wie en wanneer de auto is. Om daarachter te komen moet je de (Italiaanse) teksten doorspitten. Vaak staat het wel ergens in het begin, maar niet alijtd, lastig. Gelukkig staan de auto's er wel op alfabetische volgorde van koetsenbouwer in. Verder een schitterend boek dat voor iedereen die van Alfa's uit deze tijd houdt een aanrader is.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

vr dec 12, 2008 22:23

Alfa Romeo Disco Volante (Automobilia reeks)
C.F. Bianchi Anderloni

Gebonden
Bladzijden: 96
Afmetingen (hxb): 28,5 x 25,5
Foto's: z/w met één uitgebreide kleurensectie
Teksten: Italiaans, Engels, Frans
Uitgever: Bruno Alfieri
Jaar v. uitgifte: 1993
ISBN: 88-7960-002-8

Volgende boek uit de Automobilia reeks en eentje van een hele andere orde: alles over de Disco Volante in zijn verschillende verschijningsvormen, met een apart hoofdstuk waarin 6C 3000 CM wordt behandeld. Veel mooie foto's, vooral die in de kleurensectie zijn geweldig.

Zoals te zien is, is mijn exemplaar niet helemaal okselfris, hoewel het op de foto wel veel erger lijkt dan het is... :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

za dec 13, 2008 00:38

Alfa Romeo Legends
David Sparrow & John Tippler

Gebonden
Bladzijden: 128
Afmetingen (hxb): 23,5 x 21
Foto's: kleur
Teksten: Engels
Uitgever: Osprey Automotive
Jaar v. uitgifte: 1992
ISBN: 1-85532-244-7

Alfa Romeo Legends is een klein maar leuk boekwerkje. Het hinkt een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant wordt in de tekst door het boekje heen de Alfa Romeo geschiedenis beknopt beschreven en aan de andere kant wordt er in de foto's en de uitgebreide bijschriften op een aantal specifieke modellen ingegaan, zoals dat ook gebeurt in bijvoorbeeld Fantastic Alfa Romeo. Ook hier zijn de foto's speciaal voor het boek gemaakt, dus geen kans op foto's die je al tientallen keren eerder hebt gezien. Er is bovendien geprobeerd wat bijzonders van de foto's te maken, wat in veel gevallen leuk is gelukt (hoewel je in enkele gevallen daardoor een foto van de complete auto moet ontberen, want dan weer jammer is natuurlijk; het gaat uiteindelijk wél om de Alfa's).

Wat het boekje ook leuk maakt is dat lang niet alle auto's die erin worden behandeld de standaard selectie zijn. Goed, je vindt auto's als de Juul, de TZ1, de Sud en de Spider in het boek (op zich niets mis mee natuurlijk), maar ook modellen als de Delfino, de Quattroruote Zagato en de Ministeriale. Ook bij de vooroorlogse modellen zitten enkele minder bekende creaties van Engelse coach builders.

Het boekje is (gebruikt) voor een redelijk bescheiden bedrag op de kop te tikken en zeer zeker de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

za dec 13, 2008 23:26

Inderdaad is "Alfa Romeo Legends" een heel leuk Alfa boek :!:
Het is uitgegeven in 1992. Toen ik omstreeks 1996-1997 de restauratie van mijn Giulia Super afrondde zag ik dit boekje eens liggen in een Amsterdamse stuntboekenwinkel. Voor een zeer schappelijke prijs, ik heb toen het hele stapeltje van die boeken tegelijk gekocht. Eentje daarvan heb ik zelf gehouden. Alle andere heb ik weggegeven aan mensen die me met hulp of tips & hints van dienst zijn geweest tijdens de restauratie. Niet voor betaling, maar als een extra dankjewel in plaats van een fles wijn of zo. Bij de ontvangers viel dat zeer in de smaak, dus dit boekje is zeker aan te bevelen!


.

Gebruikersavatar
prosper
Full Member
Full Member
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 17:11

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

zo dec 14, 2008 18:13

Carlo Negri - Giulia, Una Storia. Zoals beschreven in Klaverblaadje: leuk boekwerkje, 138 pagina´s Italiaanse tekst. Geschreven door Carlo Negri, waarin Carlo het wel en wee van zijn Giulia Promiscua beschrijft. Leuke foto´s, vaaknet even iets meer dan het gebruikelijke. Geen verplichte kost, maar leuk voor degene die niets wil missen. Als je de Italiaanse taal ook nog eens machtig bent, nog leuker. Uitgegeven in eigen beheer, en beperkt tot 500 stuks. Voor wie er één wil hebben: voor 25 euro stuurt Carlo je een gesigneerd exemplaar toe! Carlo Negri is te bereiken op: bialbero.club@tiscali.it

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
prosper
Full Member
Full Member
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 17:11

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

zo dec 14, 2008 19:43

Nog een hebbeding: Alfissimo, van David Owen, uit 1979. Hardcover, 310 pagina´s Engelse tekst. Met de 1900, Giulietta, Giulia en Alfetta modellen. Op de cover heeft men het ook nog over de "new Giulietta" Oh ja, het is 1979... Liefhebber van de Alfetta GT / GTV? Dan moet je dit boek hebben. Geweldige fotografie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

ma dec 15, 2008 12:24

Afbeelding
Ben ERG nieuwsgierig of het onderschrift enige uitkomst geeft over het "waar & wanneer" van deze foto....

Le Mans 1965?

Is er te achterhalen wat het race nummber van die TZ2 is? 41? 42? 43? Ik kan het niet lezen....

De TZ-1 op de voorgrond zou # 44 moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma dec 15, 2008 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
prosper
Full Member
Full Member
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 17:11

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

ma dec 15, 2008 13:02

Jack; scherp, inderdaad Le Mans 1965! :lol: . Rechts, TZ1, nr 44, links een TZ2, met een net niet te lezen nummer.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

ma dec 15, 2008 13:12

Jack; scherp, inderdaad Le Mans 1965! :lol: . Rechts, TZ1, nr 44, links een TZ2, met een net niet te lezen nummer.
Dit gaat LEUK worden!

Ik had nog geen foto's van "UD105338" maar volgens een "expert" op het gebied van de TZ's (wiens naam met een O begint...) was dat een fiberglass TZ-1 en is die in 1992 (!) omgebouwd naar een TZ-2 replica... en hier zien we hem in 1965 als TZ-2... kuch.... zal wel een vervalste foto zijn natuurlijk.... :twisted: :twisted: :twisted:

Dezelfde expert beweert overigen dat "MI817622" ook toebehoort heeft aan TZ # 041 en dat die wagen dus in de 1965 Le Mans reed... echter deze foto uit 1963 laat dit kenteken zien op # 002, fabrieksfoto's, het "road test" exemplaar van Alfa zelf...
Afbeelding
Nu IS het natuurlijk mogelijk dat er een vintage "identiteitsverwisseling" heeft plaats gevonden... maar volgens mij zijn zelfs Italiaanse kenteken toch uniek? Of werden nummers ook wel gerecycled?
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma dec 15, 2008 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

ma dec 15, 2008 13:34

Hmz... De Le Mans foto wordt steeds leuker...

Voor zo ver ik weet had hoegenaamd elke TZ een "glad" stuk achter de achterwielen... zeg maar in het spatwaterbereik zoals op deze foto (even gespiegeld voor het gemak):
Afbeelding

Op de fabrieksfoto's van # 002 uit 1963 zien we iets dat op een vleugeltje lijkt... iig is het geen mooie gladde bolling:
Afbeelding
Nu valt er door de kleur en de kwaliteit van de foto wat detail weg... maar wat zien ik op de foto van Le Mans 1965?
Afbeelding

Tel hierbij op dat de wagen hetzelfde kenteken hebben... en wat zou dan een conclusie KUNNEN zijn?

Wel valt op dat het "script logo", het "Giulia TZ", op de fabrieksfoto gelijk zit met de onderkant van de nummerplaat en op de Le Mans foto ongeveer halverwege...

Jammer dat ik nog geen "vintage" foto's boven water heb waarvan bevestigd is dat het om # 041 gaat...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

ma dec 15, 2008 14:39

Jack; scherp, inderdaad Le Mans 1965! :lol: . Rechts, TZ1, nr 44, links een TZ2, met een net niet te lezen nummer.
Dit gaat LEUK worden!

Ik had nog geen foto's van "UD105338" maar volgens een "expert" op het gebied van de TZ's (wiens naam met een O begint...) was dat een fiberglass TZ-1 en is die in 1992 (!) omgebouwd naar een TZ-2 replica... en hier zien we hem in 1965 als TZ-2... kuch.... zal wel een vervalste foto zijn natuurlijk.... :twisted: :twisted: :twisted:

Dezelfde expert beweert overigen dat "MI817622" ook toebehoort heeft aan TZ # 041 en dat die wagen dus in de 1965 Le Mans reed... echter deze foto uit 1963 laat dit kenteken zien op # 002, fabrieksfoto's, het "road test" exemplaar van Alfa zelf...

Nu IS het natuurlijk mogelijk dat er een vintage "identiteitsverwisseling" heeft plaats gevonden... maar volgens mij zijn zelfs Italiaanse kenteken toch uniek? Of werden nummers ook wel gerecycled?
Hello,

I found this thread by some chance, and actually the topic should rather be discussed in a TZ thread.

While Mr. O's misleading tales are known worldwide, you took the wrong example here. The two "new" (i.e. fibreglass bodied #41 and 42) TZ2s at LM 1965 are a mistery. They ran on registration plates that had been, only a few weeks earlier, on Fibreglass TZ1s, and issued to the chassis numbers fitting the FG TZ1s identities (108 and 109 - 109 had been destroyed by Rolland at Nürburgring shortly before LM). No clear identification can be traced of those TZ2s after LM 65. Only #43 (750112) with aluminium body can be traced thereafter. Probably did the other two receive new identities.

The TZ2 on the pic here is #41. They had the number of vertical lines on the rear panel fitting their race number: one for 41, 2 for 42 and 3 for 43.

I have pictures with that, but cannot attach them here, nor is it the right place for doing so.

We have to consider that LM 1965 is a high point in Autodelta playing around with reg numbers.

BTW, Alfissimo was the first Alfa book I bought almost 30 years ago. I still recommend it, sometimes one pops up on eBay at decent price.

Gebruikersavatar
campari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 22:03
Locatie: Amersfoort

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

ma dec 15, 2008 15:36

Mooi boeken over mooie Alfa's op dit Forum genoeg, maar er bestaat ook een boek dat helaas een minder mooie kant van ons merk laat zien.

Nieuwsgierig ?? Het boek "Alfa Romeo .... dei nostri sogni" van Davide De Bertolis. Voor zover mijn Italiaans gaat: sogni zijn dromen.

In dit boek van 130 bladzijden met bijna alleen maar foto's zien we de vervallen fabriekshallen, kapotte ruiten, verlaten kantoren en sneeuw bedekt de achtergelaten onderdelen door het kapotte dak. Foto's van een fabriek in verval aangevuld met foto's van vroegere, betere tijden.

Tja, dan droom je maar even weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfist sinds 1982:
2 x Alfa Sud, 1 x Giulietta 2.0, 3 x 33, 1 x 155, 2 x 156 SW, 1 x 159 SW Ti, Giulietta Multi-Air tct en nu weer Giulietta TCT (dagelijks gebruik) en GTV 3L V6 24V (voor de extra Alfa-belevenis).

Gebruikersavatar
Zagato_Olaf
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: vr sep 28, 2007 23:07
Locatie: Bussum

Re: RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collect

ma dec 15, 2008 16:10

Jack; scherp, inderdaad Le Mans 1965! :lol: . Rechts, TZ1, nr 44, links een TZ2, met een net niet te lezen nummer.
Dit gaat LEUK worden!

Ik had nog geen foto's van "UD105338" maar volgens een "expert" op het gebied van de TZ's (wiens naam met een O begint...) was dat een fiberglass TZ-1 en is die in 1992 (!) omgebouwd naar een TZ-2 replica... en hier zien we hem in 1965 als TZ-2... kuch.... zal wel een vervalste foto zijn natuurlijk.... :twisted: :twisted: :twisted:

Dezelfde expert beweert overigen dat "MI817622" ook toebehoort heeft aan TZ # 041 en dat die wagen dus in de 1965 Le Mans reed... echter deze foto uit 1963 laat dit kenteken zien op # 002, fabrieksfoto's, het "road test" exemplaar van Alfa zelf...
Afbeelding
Nu IS het natuurlijk mogelijk dat er een vintage "identiteitsverwisseling" heeft plaats gevonden... maar volgens mij zijn zelfs Italiaanse kenteken toch uniek? Of werden nummers ook wel gerecycled?
Ha Jack,

Wijlen Ben Hendriks schreef in “Het Klaverblaadje” nummer 60, over de TZ-2's. Ik heb de tekst in het engels vertaald t.b.v het www.alfabb.com. Hij zegt ook een en ander over UD-105338 bij chassis #108.

Quote:
Chassis number 750-104

In the archives of Alfa Romeo, this TZ-2 is describes as a “testcar”. The documentation of Carrozzeria Zagato says that this is the first TZ-2 with a glass fibre body and the second example that was built. It is likely that Auto Delta supplied this car with engine AD 106 and that this car had the license plate UD-111645. If this is correct, the extra headlamps on the drawing (in the article; Olaf), are later additions. The history of this car is unknown.

Chassis number 750-106

This car came to Auto Delta on the 6th or 7th of august (1965) with license plate UD-111832. It was fielded for the Targa Florio of 1966 under racenumber 130. It also took part in Monza 1966. On the 6th of November it was sold to Jolly Club (in the name of Pierlorenzo Picolotto) with the new license plate VI-159195. On the 4th of February 1971 it was sold to Richard Pilkington, England and on a not known date to Steve Forristall, Houston, USA. In July 1988 it went via Switzerland to Classic car Associates in Holland and from there to Japan. The originally red car was white during a short period with Jolly Club. Now (1992) it has the original colour again.

Chassis number 750-107

Originally, this was the not produced TZ-1 with chassis number 750-079. The chassis was later modified tot TZ-2 specifications and got chassis number 107. According to the archives of Alfa Romeo, the car was fitted with a glass fibre TZ-1 body of Balzaretti e Modigliani. With engine AD 109, it took part in the 24 hours of Le Mans with license plate UD-100953. Strange enough, this license plate was also on the TZ-2 with chassis number 750-112 in Le Mans in 1965. Ex-owners are amongst others Rosati, Saitti, Guarnieri and trader Giulio Dubbini. The present owner is unknown.

Chassis number 750-108

The TZ-2 was fitted with a glass fibre TZ-1 body of Balzaretti e Modigliani and had engine AD 108. The license plate was UD-105338. This license plate was later used on a “real” TZ-2 in Le Mans. It is likely that the car that later used license plate UD-111833, chassis number 108, which has been in the ownership of Alfonso Torriani for a long time, was recently discovered in Sicily.

Chassis number 750-109

This TZ-2 was also fitted with a glass fibre TZ-1 body of Balzaretti e Modigliani. With license plate UD-105339, it entered the Sebring race of 1965. This license plate was also used in Le Mans 1965 on a “real” TZ-2 with start number 42, chassis number unknown. Not on the car, not on the license plate, are details of a later date known. The car seems to have disappeared.

Chassis number 750-110

Glass fibre TZ-2 with license plate UD-111833, which was raced frequently. It took part in the hillclimb Trento-Bondone in 1965, the Coupe the Paris in 1965, the “rally dei Jolly Hotels” in 1965, Sebring 1966, 1000 kilometres of Monza 1966, Targa Florio 1966, Nurburgring 1966, 1000 kilometres of Monza 1967. The car was sold by Auto Delta to Ottorino Volonterio, who owned it for a long time. The present owner (1992) is Giuseppe Lucchini in Brescia, Italy.

Chassis number 750-111

Glass fibre TZ-2 with license plate UD-119445. Took part in Targa Florio 1966. The license plate was also used on Sebring 1966 but on that occasion the plate was probably on 750-110 which normally used license plate UD-111833. The car was sold to Giorgio Bianchi by Auto Delta. Other owners were Amongst others Cecchi and Schiavon. The car is now (1992) owned by Spinetti, Montecantini, Italy with license plate PT-245115.

Chassis number 750-112

This is the first built TZ-2, which, as the only example, had a aluminium body. According to the present owner, Said Marouf in the USA, the body of this example was used to make the moulds for the glass fibre bodies of the other cars. This car was built, using a modified TZ-1 chassis, that originally had chassis number 750-072, but was never used. The original colour is orange, but for the 24 hours of Le mans, it was painted red. With this car, the TZ-2 made is debut on Monza 1965. It was also fielded for the 24 hours of Le mans 1965, the 1965 Targa Florio and Nurburgring 1965. The license plate was UD-111834, but their seems to be no photograph on which this license plate is visible. The car run at the six hours of Melbourne under the Auto delta banner and was the sold to Max Brunninghausen. After that, the car passed into the hands of the Alec Mildren Team, was painted yellow and competed in Surfers Paradise in Queensland. Eventually, it ended up with Said Marouf in the USA, who had the car restored perfectly and had it painted in the original orange colour.

Chassis number 705-113

TZ-2 with glass fibre body and license plate UD-121002. It had an adventurous life and was amongst others fielded in the Targa Florio of 1966 under racenumber 126. It won its class and finished 4th overall. It was also seen on the Nurburgring on 1966 under racenumber 76. The car was sold by Auto Delta to Shangri-La (Romano Martini) and it was again for sale in march of 1968. This TZ-2 is now in the hands of Vito Witting da Parto in Florence (Firenze), who gave me (Ben Hendriks) a lot of information which made it possible to write this article. The car is to restored shortly (1992).

Chassis number 705-114

The chassis with TZ-2 specification was delivered to Pininfarina who built a special body on it and showed the car on the Salon of Turin in 1965. The car disappeared to the American west coast and was then sold to a mysterious Japanese man with a big car collection. In “Klaverblaadje” nr 22, an article about this car has been published.

Chassis number 705-115

This TZ-2 with glass fibre body has never had a license plate and has had no racehistory. It was probably especially made for the Alfa Romeo museum were it was delivered in February of 1986. It is still part of the collection.

Chassis number 705-116

This TZ-2 also had a glass fibre body and in the beginning had license plate UD-121003. The car has no traceable Italian racehistory. From copies of the technical specifications, which came into my possession trough Rob Shanahan, it turns out that this car was delivered to the Belgian team of count Van der Straaten (VDS) on the 2nd of November 1966. Amongst others, it was fielded for the 1000 kilometres of Monza in 1967, Nurburgring 1967, the 12 hours of Reims in 1967, and Francorchamps 1967. On a not known date, the car was sold to Frenchman Maria Fernand and received lincense plate 51 CG 94. After begin owned by Said Marouf who also owns 750-112 (1992), it was sold to Japan in 1992.

Chassis number 705-117

This TZ-2 also had a glass fibre body on which much was modified. The car was built in 1967 and initially had engine AD 119. After being fitted with an GTAm-engine, it raced in the 2 litre class for a while. After being sold by Auto Delta, it went through the hands of Bardelli, Von Wegner, Colombo and Dubbini. It ended up with Classic Car Associates. The present owner is Peter Kaus (1992) and the car is standing in the Rosso_Bianco museum in Aschaffenburg, Germany.

Unquote

Uiteraard is deze informatie wat ouder en is er intussen weer veel gebeurd. Zo bestaat Rosso Bianco niet meer en zagen we een TZ-2 met chassis nummer 750-104 op Assen afgelopen augustus.
En iedereen die meer wil lezen over de TZ-1 en TZ-2; kijk eens naar dit boek. Dit exemplaar is niet geheel nieuw meer, maar er wordt dan ook een hoop in opgezocht.

Marcello Minerbi
Alfa Romeo-Zagato SZ - TZ
1985, La Mille Miglia Editrice
geen ISBN gevonden

Afbeelding

Ciao, Olaf
Laatst gewijzigd door Zagato_Olaf op di dec 16, 2008 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zagato_Olaf (Olaf Roeten)

SCARB nr.1078 sinds 1984
Register Junior Zagato Holland

GT 1300 Junior Zagato 1972 (#1801112)
GT 1300 Junior 1974
Nuova Super 1600 Lusso 1977
Sud 5M 1980 (gone)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo boeken ** . . . uit onze eigen collecties

ma dec 15, 2008 16:58

@ Olaf,

er is veel "ontdekt", "beweerd" en "ontkracht" in de 16 jaar die verstreken zijn sinds het KB artikel of de 24 jaar sinds het Minerbi boek uitkwam.

Veel is er gezegd en geschreven maar weinig wordt ondersteund door "oud" beeldmateriaal dat toch telkens weer andere inzchten geeft.

@AR110AF
(Ik neem aan dat ik het in het Nederlands kan schrijven :wink: ) Interessant van die verticale strepen op de TZ2's... dat was mij onbekend...

@ iedereen... om het boeketopic niet te laten ontsporen... HIER maar verder gaan over de TZ's?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”