Zo, nu maar eens m'n setje GTA velgen terug verdienen....
Ik heb een gasinjectie installatie gescoord. Het is een wat ouder systeem van Landi Renzo maar prima geschikt voor een oldtimer. In het spruitstuk vlak voor de inlaatklep komen 4 nozzels waar het gas in dampvorm ingespoten wordt.
Inspuiting wordt aangestuurd door een ECU en is afhankelijk van o.a Lambda, gasklepstand (beide sensoren moet ik bijplaatsen) en MAP (sensor ingebouwd in systeem)
Ik zal het systeem zelf inbouwen. Ik heb vanavond een begin gemaakt met het plaatsen van de tank. Ik heb gekozen voor een 55L ufo tank omdat dat het makkelijkst inbouwen is. Je moet dan wel de bolling in de reservewielbak vlak maken.
Dit moet vlak worden...
Te tank steekt er helaas wel ongeveer 5 cm bovenuit...
Zoals gezegd komen de inspuitnozzles in het spruitstuk zo dicht mogelijk bij de inlaatklep. Dit is het best haalbaar aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. Dus het stuk tussen carbs en kop. Na de gasklep. Bijkomend voordeel hiervan is dat je de nozzels uit het zicht kunt monteren. De verdamper komt in de RV wielkast en dus ook uit het zicht. Zo zal je straks de installatie niet direct opmerken bij openen van de motorkap. Ik heb er eerst nog even aan gedacht om carbs er helemaal af te gooien en een mooi gasspruitstuk te maken maar heb er toch voor gekozen ook op benzine te kunnen rijden.
Hieronder zie je de hoofdcomponenten van de set. Met de klok mee van boven achtereenvolgens de verdamper/drukregelaar, regelunit (met 2 stappenmotors en fuel cut off), de verdeelunit (van hieruit gaat het gas naar de 4 nozzles) en de ECU.
Hieronder zie je een nozzle...
Ben benieuwd hoe het straks gaat werken. Wel nog even geduld want ik heb niet zo heel veel tijd om er aan te werken.
PS als iemand al eens een TP sensor gemonteerd heeft op carbs, graag tips welke sensor past.