@zaagauto; ken jij de heer wicky uit zwitserland?
van deze man heb ik vorig jaar de zwarte sz gekocht.
de man beweert dat hij de zagato fabriek kocht omstreeks 1992.
zou een goede vriend zijn van andrea zagato.
heeft nog een, door zagato, omgebouwde zwarte sz met double bubble dak en nog 52 lamborghini's......
André Wicky?
Volgens mij is Zagato rechtsreeks van Elio & Andrea naar Koot & D'ieperen gegaan waarbij Andrea aangebleven is als chairman en Elio het pensionatoschap verkoos boven aanblijven...
Neem me niet kwalijk dat ik niet alle 23 pagina's van dit topic heb doorgespit...
Maar was deze al bekend? TZ1 # 0003 met motornummer # 0002.
Heeft o.a. meegedaan aan de 24 uur van Le Mans in 1964.
Maarten had het goed gezien... die is al redelijk besproken in het "TZ gespot" topic maar aangezien ik ook van de TZ's het register aan het opknappen ben... absoluut geen probleem om ze hier te melden. De algemene opinie is dat deze # 003 een replica is waar de prijs van een echte voor gevraagd wordt... Ja, er zitten "period" foto's bij maar die foto's zeggen weinig... alleen maar hoe # 003 er toen uitzag... en Le Mans documenten? Ach... ik heb nog wel period blanks liggen uit 1967 in de bananenrepubliek... een beetje graven bij de bron waar die vandaan kwamen... en dan komen ze uit 1964 ook wel te voorschijn gok ik zo... is tientjeswerk... invullen... stempeltje drukken et voila! een TZ met race historie... Ik noem deze liever "een TZ met chassisnummer 003"....
Volgens de eigenaar van de "rally" Zagato is deze reeds bekend bij het Zagato register, ben zeer benieuwd naar de historie ervan. Enige wat ik er van weet is dat de originele kleur ooit geel is geweest. Ik geloof oker geel, mocht dat bestaan..
Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke het is (ben deze dagen ook niet thuis) dus als je de eigenaar nog spreekt en het chassisnummer te weten kunt komen, werk ik graag de historie bij.
Wat me altijd onduidelijk is gebleven bij deze 1600, is het feit dat ie was voorzien van electrische ramen vòòr, welke werden bediend dmv exact dezelfde bedieningsknop als de achterklep geplaatst nààst de knop vd achterklep, dat zag er erg origineel uit en zoals sommigen beweerden: de enige met electrische ramen geproduceerd ?
In autovisie nr. 4 van 18 feb 1984 kopt deze 1600 Z de cover en is er een uitgebreid verslag over te lezen; Zagato was door garage houder Jan Jans uit Italië ge:importeerd en had op dat moment blijkbaar 10 stuks JZ', 1600 kostte toen: FL 22.700,= en een 1300: FL 19.950,=. vlgns prijslijst Alfa Romeo ? (Ik heb altijd begrepen dat de 1600 NIET nieuw geleverd werd in Ned ?) Voor wat betrteft de electrische ramen wordt er vermeld: "ook de zijruitbediening is electrisch, standaard" hetgeen absoluut niet waar is want ik heb diverse 1600 gezien en nog nooit had er eentje electrische ramen. Dit zou betekenen dat het een wel zéér uitzonderlijk exemplaar zou betreffen.
Eigenlijk zouden d eportieren een keertje open geschroefd moeten worden om eens te kijken naar het mechaniek...
Hij stond idd op de cover van Autovisie (met dank aan Dink voor de scan):
Het Panhard verhaal volgt nog... (zodra ik weer thuis ben...)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...