Eyoo,
@alfa 1.5 : Ik begrijp wel dat je het veel geld vind. maar ik vat dit op als een mening? toch.. ?
Of wil jij effectief de kostprijzen naar beneden halen?
Want ik kan je vertellen dat garages dezer dagen zwarte sneeuw zien.
maar nu even mijn mening omtrent de riemwissel van de 16v ts blokken:
Je hebt idd garages waar de mecaniekers deze riem vervangen in 2 a 3 uur. MAAR is het goed gedaan?
Daar antwood ik niet op... Ik kan je bijvoorbeeld zeggen dat ik en mijn mekanieker gebruik maken van afstelmateriaal:
Meetklok van Mitotoyo, Calibertjes van Lazer, etcetc .... EN JA, ik weet dat veel mensen dit overbodig vinden, EN ik ga ook niet hier uitleggen waarom ik het wel doe, en waarom je het zou moeten doen. Het zal mss iets in prijs verschillen op het einde van de rit, door het dure materiaal, of die extra minuten werk.....
...Maar soit: Daarbij komt nog eens dat 60d km idd vrij vroeg is, MAAR ik heb er al weten aflopen op 58.000km.!!
EN het afgelopen jaar heb ik 5 16v motoren over de vloer gehad met dit probleem. Dus is het alweer geen geld in de vuilbak als jet vroeger doet..
Alsook het feit dat ik (mijn mening alweer) ALTIJD de waterpomp mee vervang.
De reden hiervoor:
Afhankelijk van de rijstijl en behaalde toerental van de chauffeur in kwestie, kan de lager van de pomp speling beginnen krijgen op om en bij de 90.000km(na vervanging) waaruit je kan concluderen dat dit ergens halverwege je 2de riemwissel is die jullie BASIC noemen... speling op de pomp = bijna garantie op aflopen v.d. riem , vetrouw mij daar maar op !
Uiteindelijk kost die pomp hoeveel in Nederland ... ? hier(Bel) om en bij de 50 euro...
TERWIJL je weet dat als je riem afloopt je een hele hoop meer geld kwijt bent.
Net hetzlefde verhaal voor voor de nokkenasversteller, de balansasriem met zijn spanner ( voor die enkele die hem nog wel hebben
)
Dit voor zover het technisch gedeelte en als ik goed reken kom je al aan ongeveer 300 euro... ? hier in Belgie mss iets goedkoper ...
DAN nu de werkuren. ik ben zelfstandig dus werk zo snel ik zelf wil... maar dat ter zijde zijnde worden we wel gepakt op allerlei taxen...
Taxen voor millieu vervuiling, taxen voor je garageplaten, sociale bijdragen, etc etc etc etc
DAN moet je nog leven: dus in je priveleven word je weer gepakt op allerlei dingen: Grondbelastingen. taxen voor je prive-auto,
taxen voor de lucht die je in ademt, EN ZO KAN IK NOG 100den dingen opnoemen, en dit geld niet alleen in belgie, in Nederland is dat net hetzelfde meende ik al 100den keren gehoord te hebben.
Nog maar zwijgende over de mecanicien die zijn gezin moet onderhouden.... die bij de garage in dienst is dan wel te verstaan...
..... En noem maar op en noem maar op .... ik kan uren verder gaan.....
conclusie: als jij het te veel vind, is dat je recht, en als jij me aan +- 100 euro alle onderdelen kan bezorgen van een ECHTE DB wissel dan wordt jij de nieuwe leverancier van de garage afdeling van mijn bedrijf.
m.v.g. Kristof