Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 430

di dec 30, 2008 02:52

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 430

di dec 30, 2008 16:18

Kun je een register mooier openen dan met de historische woorden "Court Action against Stuart Schaller*" en "2 Cars with same numbers". Zie ook "The Olczyk vs Schaller suit judgment".

Of doublures ook voorkomen in Registro storico Alfa 155 Superturismo? ... I couldn't possibly comment.
Het is triest idd... Ben blij dat ik geen uitspraken doe over de authenticiteit van TZ's... kan alleen naar de gegevens uit het verleden kijken en daar semi-logische conclusies uit trekken...

Die doublures komen er pas als er een boek van een zekere auteur over verschijnt...

Nu vast "place your bets" doen over hoeveel en welke Audi Quattro rally wagens er in het Belgische gaan opduiken zodra het boek over die wagens van een zekere auteur klaar is?
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di dec 30, 2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 430

di dec 30, 2008 17:16

Schrijft mijnheer zijn boeken in het Engels ? Wat ik af en toe van zijn hand voorbij zie komen in die taal sträubt mich das Haar.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 430

di dec 30, 2008 17:21

Schrijft mijnheer zijn boeken in het Engels ? Wat ik af en toe van zijn hand voorbij zie komen in die taal sträubt mich das Haar.
Jawohl, his English is quite petit-nègre...

Intussen nog 2 x een 2600 SZ gevonden via google...

De hele lijst 2600 SZ's

En een spontane aanmelding uit Italie van een 1600 JZ... nog in afwachting van foto's en meer historie...
1600 JZ # 36
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di dec 30, 2008 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 433

di dec 30, 2008 18:47

Jack, ik zie dat jij ook TZ's spaart, van deze kan ik het me voorstellen
Afbeelding

En van die andere in het rijtje snap ik ook wel

Afbeelding
Afbeelding

Maar dan dit gedrocht, de ontwerper hiervan mogen ze ook z'n potloden en schetsboek afnemen en dat ie nooit meer een auto tekent,
als je van zoiets moois als een TZ2 dit ding maakt.............

Afbeelding
Afbeelding

ps foto's genomen in Engeland, Goodwood Revival 2007 en ik heb er meer van alleen geen nummers genoteerd.
Don

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 430

di dec 30, 2008 19:00

Schrijft mijnheer zijn boeken in het Engels ? Wat ik af en toe van zijn hand voorbij zie komen in die taal sträubt mich das Haar.
Mr. "O" heeft een keer zijn beruchte TZ boek in zijn geheel op het Alfa BB board gezet, zodat de lezer zelf een oordeel kon vellen.
Ik heb nooit de moeite genomen het door te nemen.
Dit is de link.
http://www.alfabb.com/bb/forums/limited ... nline.html
Tis even zoeken maar alle hoofdstukken zijn nog te downloaden, euhhh ......ik bedoel in te kijken.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di dec 30, 2008 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 433

di dec 30, 2008 19:18

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 433

di dec 30, 2008 19:29

Dat vond ik net een stap te dichtbij.
Maar vergelijk dat hoofdstuk eens hiermee:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 433

di dec 30, 2008 20:06

Mwah, hij heeft die link zelf verspreid....

En dat er afwijkingen in zitten tov mijn TZ register... tsja...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Een jongetje vindt een Panha

za jan 03, 2009 14:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of deze al bekend is, maar wordt op dit moment klaar gemaakt om rally"s ermee te gaan rijden, d.w.z. 2 liter met 165pk, 2.0 liter remmen, 1300 achteras met 50% sper!!!
Leuk bakkie, weegt minder dan 1000 kilo.....
Chassisnummer is: 1800460

Ik heb al op je site gekeken en is een bekende, wel van eigenaar veranderd.

Groeten

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - De TZ Soap... - 433

di jan 06, 2009 18:32

Chassisnummer is: 1800460
Ik heb al op je site gekeken en is een bekende, wel van eigenaar veranderd.
Als je de eigenaar nog een keer spreekt, zou je willen vragen of ie zich zou kunnen melden (hetzij hier of via de site)? Dan pas ik de gegevens aan.

Don: Ik kom nog terug op je foto's. Ben bezig ze allemaal te identificeren. De TZ-2 is iig # 117

Dan nog een klein verhaaltje volgend uit de updates van vandaag (en dat waren er qua TZ's ERG veel!).

Zoals misschien bekend is, waren de TZ-1's van aluminium en hadden de TZ-2's een fiberglass body. Uiteraard zijn beiden gebouwd op een buizenchassis, vandaar ook de naam "Tubolare"...

Nu was er een "overgang" tussen die beide modellen... De laatste 3 TZ-1's zijn gebouwd met een TZ-1 body uit fiberglass (# 107, # 108 & # 109). De allereerste TZ-2 (# 112) is gebouwd met een alu body (waarvan gedacht wordt dat die als mal gediend heeft voor de verdere fiberglass bodies).

Eigenlijk zijn de fiberglass TZ-1's dus de zeldzaamste versie van de TZ. Alle 3 zijn ze echter behoorlijk intensief geraced in evenementen als de 12 Uren van Sebring, de Targa Florio en de 1000 KM van de Nurburgring... en waar geraced wordt... vallen spaanders... Zo ook bij Jean Rolland tijdens de training / qualificatie voor de 1000 KM van de Nurburgring op 22 Mei 1965... Het ging faliekant mis en zo werd er een TZ afgeschreven... De volgende foto's heb ik van een forum geplukt, geen idee wie ze gemaakt heeft...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rolland overleefde de crash gelukkig... Het is onbekend wat er met de auto gebeurd is maar niemand heeft na deze klapper er nog iets van vernomen... "Men" zegt... "vernietigd" en dat klinkt mij wel aannemelijk in de oren... Autodelta (die de auto in bezit had en inzette in de races) zat toen al volop in de TZ-2's en het is zeer aannemelijk dat deze auto inderdaad vernietigd is omdat opbouwen echt niet meer de moeite waard was. Het gaat hier om # 109...

Nu rotzooide Autodelta in die tijd behoorlijk wat aan met chassisnummers en kentekens en zo werd besloten om het kenteken van deze gecrashde en vernietigde TZ-1 # 109 dan maar te gebruiken op een toen gloednieuwe TZ-2, # 110... en zo kreeg # 110 dus een tweede chassisnummer ingeslagen.... en ging door het leven met het kenteken van # 109... om later in 1965 een eigen kenteken te krijgen...

Voorlopig werd het kenteken dus gekoppeld aan een TZ-2...

De auto (# 110 dus) heeft nog steeds beide nummers en als je het niet weet en niet goed zoekt... vind je alleen maar # 109... of alleen maar # 110... en zo ontstaat er verwarring want zo belandde # 109 dus in de boeken (o.a. het SZ - TZ boek van Marcello Minerbi) als zijnde een TZ-2... er werden zelfs foto's geplaatst die (in TZ-2 vorm) aan # 109 toegeschreven werden... en kwam de eigenaar van # 110 in hetzelfde boek OOK terecht bij # 109...

Om de verwarring compleet te maken... beweert een Belgische auteur van een TZ boek (niet nader bij naam te noemen) dat TZ-2 # 112 OOK het nummer 109 droeg... en vanuit Australie ooit richting Macau gestuurd is voor een race en daar gebleven is om vervolgens in de mist der tijden te verdwijnen...

Nummer 112 (die van aluminium dus) is echter al sinds minstens 1992 in bezit van een Amerikaan... dus zou volgens de Belgische mythe TZ-2 # 109 "verdwenen" zijn na Macau....

Deze Belgische auteur (befaamd om zijn TZ ontdekkingen... vooral wagens die jarenlang vernietigd / verloren gewaand werden te "herontdekken" is zijn specialiteit...) is trouwens de enige die de 109 / 112 verwarring verkondigt... verder niemand...

Kunt U het nog volgen?

# 109: TZ-1 - vernietigd
# 110: TZ-2 - OOK met # 109 & kenteken
# 112: Vermeende verwarring met # 109 en "verdwenen in ZO Azie"...

Voorwaar een buitenkansje voor iemand die gelooft dat # 109 een TZ-2 was en dat die nog steeds ergens in ZO Azie bivakeert...

Nu moet men weten dat een ECHTE TZ-1 momenteel rond de 3 ton Euro's waard is... de waarde van een fiberglass TZ-1 is onbekend omdat ze nooit op de markt komen en een ECHTE TZ-2 gaat voor... 2 miljoen? Zoiets ongeveer...

De "voorlopige waarheid" is echter dat # 109 gewoon al sinds Mei 1965 niet meer bestaat en een fiberglass TZ-1 was...

Wel wist wijlen Ben hendriks reeds in 1992 te melden dat er een replica TZ-2 op dit chassisnummer gebouwd was, iets dat me recentelijk nog een keer ingefluisterd werd...

Als je nu NIET diep genoeg spit... en op de Belgische mythe afgaat... dan ZOU er wel eens onverhoeds DIT kunnen gebeuren...

















KLIKKLAK!

WOOT! :shock: :shock: :shock:

Een TZ-2 met chassisnummer 109... 30 jaar verdwenen geweest en duikt zo maar uit het niets op in Z.O. Azie.... 8)
Afbeelding
Afbeelding

Wat leuk!

Wat zou ie moeten kosten? 2 Miljoen? Ik ga maar niet kijken...

Voor de goede orde: Ik was er niet bij... ik heb het niet gezien...ik beweer niet dat iemand liegt... ik beweer niet dat het een replica is... ik zet gewoon mijn eigen bevindingen op een rijtje.... 8)

De historie van # 109 op een rijtje: KLIKKLAK
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di jan 06, 2009 21:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4249
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

di jan 06, 2009 20:14

@ Zaag,

ken je deze al?

Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar woont nu in warmere streken :P
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

di jan 06, 2009 20:29

(Her)ken hem zo niet....

Ken wel een antraciet grijs/bruine met rode bekleding maar die is volgens mij donkerder....

Is nog te achterhalen welke het is?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4249
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

di jan 06, 2009 20:51

(Her)ken hem zo niet....

Ken wel een antraciet grijs/bruine met rode bekleding maar die is volgens mij donkerder....

Is nog te achterhalen welke het is?
'k Zal het hem vragen :)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8036
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

di jan 06, 2009 20:54

@ Zaag,

ken je deze al?

Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar woont nu in warmere streken :P
:shock: Ik hoop dat de bovenste foto de recentere van de 2 is...?

Grtz,fRank

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”