Ah the famoso batardo Asardo...
Het zal u niet verbazen... maar ergens "along the line" komt hier een niet bij name te noemen Belgisch establissement en een bepaald boek voorbij...
Het is al een beetje laat dus ik ga niet alle namen en exacte data nazoeken... hoop dat het me vergeven is....
De Asardo was een compleet Amerikaans initiatief dat als enige binding met Alfa de motor en delen van de voorwielophanging van een Giulietta gebruikte (en ik meen ook de versnellingsbak), waarschijnlijk omdat die gewoon beschikbaar waren. Wel was het karretje gebouwd op basis van een buizenchassis en had een fiberglass koetsje en daar begint de ellende (of gelegenheid zo u wilt...)
Even uit het hoofd werd het brikje op de New York Motorshow 1959 gepresenteerd maar de nogal avant-garde vormgeving en ongetwijfekd ook andere factoren zorgden voor zeer minimaal animo en er werden dan ook geen investeerders gevonden om een serieproductie op te zetten en zo bleef het bij 1 prototype en die is gaan zwerven... heeft een tijdje in Japan verkeerd, weer een tijdje in de USA, schijnt WEER naar Japan gegaan te zijn en uiteindelijk weer terug naar de USA... Het is een beetje onduidelijk waar ie nu precies gebleven is.... laten we dat gelegenheid nummer 2 noemen....
De in het andere draadje genoemde Vico (Chizolla) waar Don ook al foto's van heeft laten zien is iets jonger. Chizolla zwaaide samen met Carlo Chiti de scepter over Autodelta toen Alfa besloot AD over te nemen en de heren uit te kopen. Chiti was snel om en bleef aan als directeur. Chizolla was het al een beetje oneens met de (technische) gang van zaken en zei AD vaarwel onder medeneming van een TZ-2 chassis. Op basis van dit chassis bouwde hij de Vico, het nogal vreemde gevaarte, te zien op de volgende foto die Don maakte op Goodwood:
De in andere artikelen gebruikte benaming TZ-1,5 is eigenlijk onjuist... het zou eerder een TZ-2,5 zijn... maar doordat het een prive ontwikkeling van Chizolla was, heeft het niks meer met Alfa of AD te maken en is dus net zo min als de Asardo een "TZ prototype"....
Stelt u zich nu eens het volgende scenario voor... je schrijft een boek... dat niet nader genoemd wordt... en daarin verklaar je de Vico / Chizolla tot Autodelta TZ-2 prototype uit 1965 (wat het dus niet was...) en je verklaart dat de eerste TZ's pas in 1963 gebouwd werden... (hetgeen klopt...) en je verklaart dat de Asardo het TZ prototype avant la lettre is uit 1959... 4 jaar voordat de uiteindelijke TZ op de circuits verscheen dus... dan heb je toch een mooi verhaal of niet? Het klinkt in ieder geval goed... En stel je eens voor wat dit prototype dan wel niet waard zou zijn als je hem zou vinden en te koop zou kunnen aanbieden... PFEW!
Hoe zou dit nou NOG mooier kunnen worden?
Even denken hoor...
AH!
Het mooiste zou zijn als de Asardo opeens een miraculeuze wederopstanding zou beleven... "gevonden na 30 jaar verloren gewaand te zijn..." en hij "als nieuw gerestaureerd" te koop zou worden aangeboden via een Belgisch etablissement...
Zou dat niet FANTASTISCH zijn?
And guess what... dat is dus PRECIES wat er gebeurde...
Ik wil nog wel even kwijt dat ik natuurlijk niemand er van beticht onwaarheden te verkondigen of onjuiste vehikels te verkopen etc, noch wil ik wie dan ook aantasten in zijn goede naam.
Misschien moeten we een nieuw topic beginnen over miraculeuze wederopstandingen?
Dan draag ik de volgende exemplaren voor:
1) De Asardo die na 30 jaar verloren gewaand te zijn gevonden werd en via Belgie compleet gerestaureerd verhandeld werd
2) TZ # 003 die na 30 jaar verloren gewaand te zijn gevonden werd en technisch gerestaureerd via Belgie verhandeld werd
3) TZ # 004 waarvan de historie totaal onduidelijk is maar waarvan 25 jaar geleden geschreven werd dat ie MIISCHIEN tot TZ-2 omgebouwd was en na al die tijd verloren gewaand te zijn nu, technisch compleet gerestaureerd, te koop is via een Belgisch etablissement als TZ-2
4) TZ # 109 die reeds in 1965 als TZ-1 het leven liet op de Nurburgring maar nu, na 30 jaar verloren gewaand te zijn, opeens opdook in Hong Kong als TZ-2 waar ie al 30 jaar verkeerde en nu te koop aangeboden wordt
Nu geloof ik ECHT in wonderen dus ook in miraculeuze wederopstandingen en dan verdienen deze wederopstandingen natuurlijk hun eigen plaats in de geschiedenis van ons mooie merk... waar die plaats precies is mag een ieder voor zich zelf bepalen...
@ Gerrit: Ik zal je uit de anonimiteit halen
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...