Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

do jan 08, 2009 03:03

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

do jan 08, 2009 03:15

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

bépé

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

do jan 08, 2009 20:15

de zilvergrijze Zagato was inderdaad van mij tot 1999,tot ik verhuisde naar bonaire
eric thijs heeft er aan gewerkt en er een lekkere rijmachine van gemaakt, met 2 liter techniek en supersnelle nokkenassen, een geweldige job,nogmaals bedankt eric !! ik heb er van genoten en deed me pijn om er afstand van te doen.
ik heb er jarenlang rally's mee gereden in de ardennen, eifel, vogezen, alpen en dolomieten, incl. de snelheidstrajecten en heuvelklimmen. de zagato werd niet gespaard, wel prima onderhouden .de auto is door mij gebruikt waarvoor hij bij alfa en zagato gemaakt is: RIJDEN. ik heb altijd een hekel gehad aan al die "mooie auto's die onder een doek stonden te verpieteren".
als ik in NL op vakantie ben probeer nog altijd een Alfa Romeo te huren bij mijn ex dealer.
"Keep them rollin"
Groet
Bert Poyck
Bonaire, N.A.

bépé

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

do jan 08, 2009 20:44

ik zag de zagato in het 1300 register staan onder nummer 1800035, naam Paul Slangen
Aan Paul heb ik inderdaad de Zagato verkocht toen ik vertrok naar Bonaire.

Ik had in 1999 deze 2Ltr Zagato, een 2Ltr Bertone, een 2Ltr Spider, een 145 en een 164
In 1970 ben ik begonnen met een 1600 Super en vanaf het begin ben ik bij SCARB betrokken geweest, in de tijd van Ben Hendriks. Met enkele Alfa vrienden in het zuiden hebben ik nog het 10 jarig SCARB feest georganiseerd.
Op zaterdag een toertocht, door zuid limburg,en belgie en met in de avond een diner op een rondvaartboot vanuit Maastricht richting Luik Op de zondag de heuvelklim in zuidlimburg. Dat was de laatste heuvelklim waarvoor ooit een vergunning is afgegeven. Natuurfreaks hebben ons rotgescholden toen we die zondag de route door de bossen "geclaimed" hadden!
Ja ja tijden veranderen.

Bert Poyck
Bonaire

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4249
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 433

do jan 08, 2009 21:45

Van harte welkom hier Bert :-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 434

vr jan 09, 2009 16:23

Zo... maar weer eens even updaten voor het weekend...

Dank aan alfaromeocars voor het aanbrengen & Bert Poyck voor de toelichting! # 0035 is uiteraard een hele vroege Zaag maar deze maakte zelfs deel uit van de allereerste productie batch & uitlevering. Een bijzondere auto dus!
KLIKKLAK
Meer foto's & "avonturen" zijn uiteraard ZEER welkom!

De 63-JK-61 heb ik nooit zelf mogen aanschouwen dus ik kan geen zinnig woord over de "modificaties" zeggen... Volgens mij is het een Italie import (door Jan Jans) en Zagato was in ruil voor een paar knuisten Lire's best wel bereid om een klant tegemoet te komen en e.e.a. te "verbeteren". Zou dus heel goed kunnen dat het een door Zagato aangepaste auto is.

Gerrit:
de jouwe lijkt op mysterieuze wijze uit het register verdwenen te zijn... kun je het chassisnummer nog een keertje naar binnen gooien? Dan zet ik hem er weer bij.

Het verhaal van Maggie McNeal was niet in die omvang bij mij bekend. Wist wel dat ze ooit in het bezit was van 1300 # 1061 omdat de huidige eigenaar me het grootste deel van de historie had doen toekomen maar bv het ongeval in Zweden en de verkeerde nummerplaat waren mij onbekend.
KLIKKLAK
De enige verklaring die ik heb voor het verschil in kentekens is dat er in 1972 domweg een foutje gemaakt is bij de dealer / aanmaken van de plaat en dat dat foutje later aan het licht kwam (BV bij de introductie van de APK). Ik heb beide nummers nagetrokken en 94-80-UR is de bewuste Zaag. 94-08-UR bestaat niet (meer).

Don:
Afbeelding
Dit is de TZ met de groene neus op een eerdere foto van je.
KLIKKLAK
Moet jouw foto's nog toevoegen.
Vergelijkt u trouwens eens bovenstaand (origineel!) chassisplaatje met de onderstaande:
Afbeelding
Duidelijke verschillen... niet alleen qua ingeslagen "nummers" (TZ ipv 10511) maar ook qua spatieering van de gedrukte letters en zo... Niet zo heel vreemd want dit laatste plaatje zit op een TZ die door een niet nader te noemen Brussels etablissement aangeboden wordt.... en die auto is nooit in Frankrijk geimporteerd geweest toen "Ste Francaise Alfa-Romeo" of "SOFAR" nog actief was... Maar voor een leek ziet het er toch best authentiek uit? 8)
Trouwens vind je ook niet dat bij de TZ2 er zoveel ruimte tussen het plaatwerk en de wielen? Het lijkt net of je hem nog moet verlagen.
Afbeelding
Yeps, het ziet er niet erg elegant uit... maar zo is ie eigenlijk altijd geweest.

Targa Florio 1969:
Afbeelding
De eerste eigenaar, Aldo Bardelli, heeft de achterste wielkasten laten vergroten en verbreden zodat er Tipo 33 wielen gebruikt konden worden. Dit, samen met de hoog geplaatste deurhandels, maakt het een makkelijk te herkennen TZ-2 en neemt eigenlijk ook de twijfels over de authenticiteit weg die al rond deze auto hangen sinds ie van Peter Kaus was (voormalig eigenaar van het Rosso Bianco Museum). De auto heeft ergens voor Kaus alle documenten verloren en sindsdien twijfelt men aan de authenticiteit maar de "distinctive features" onderscheiden hem duidelijk van andere TZ-2's.
KLIKKLAK
Ene Ettore Maestri in een JZ tijdens een Italiaanse heuvelklim.
Afbeelding
Bron: www.cronoscalate.it.
Deze is opgenomen op de pagina met onbekende auto's... heb nog GEEN idee welke het zou kunnen zijn...
KLIKKLAK
Dank!
Afbeelding
12° esemplare costruito, preserie n. 12, costruita nel 1969 e immatricolata nel 1970, colore "bianco Zagato", totalmente originale con meccanica perfetta! L'auto si trova a Brescia.
Bron: http://zagato.altervista.org/index.html
Deze heb ik opgenomen in het register daar het chassisnummer (# 0012) bekend is. Helaas werkt het email adres op die pagina niet meer dus ik kan niet in contact komen met de eigenaar.
Uiteraard ook een HELE vroege uit de allereerste productie batch en het op 6 na laagste chassisnummer dat ik tot nu toe heb kunnen toevoegen.
KLIKKLAK
Dank!

Dan heb ik nog foto's ontvangen uit Italie van 1300 # 1114, een auto die volgens Fusi dus niet zou bestaan (maar het is niet de enige...). Ik had van de eigenaar (die hem al eerder had aangemeld) begrepen dat er nog het e.e.a. aan moest gebeuren maar ik vind het eigenlijk best wel een juweeltje zoals ie erbij staat:
Afbeelding
KLIKKLAK

Verder nog een ZEER grote foto (29,5 x 24 cm en daarmee groter dan A4 en te groot voor de scanner!) kunnen veroveren van Geoffrey Goddard (zeer befaamd motorsport fotograaf, helaas overleden) van een TZ tijdens de 1000 KM van de Nurburgring 1964.
Afbeelding
Afgaande op de uiterlijke kenmerken (witte driehoekjes op de dorpels, chromen spiegels, witte koplampbakken, Monza-stijl tankdop, ontluchtingssleuven op de achterraampjes, Rudge knock-off wielen, riempjes als motorkapsluiting etc.) ging ik er van uit dat dit # 006 was die in Nederlandse handen is en dit zou de algemene aanname dat de nummer 34 auto in deze race NIET chassis # 028 was overhoop gooien... Nadere bestudering toont echter aan dat het wel degelijk om # 028 gaat... Tot dus ver is dit het enige bekende wapenfeit van # 028 (die verder "verdwenen" is...) en het is uiteraard aangenaam om er beeldmateriaal van te hebben hoewel nu de vraag rijst hoe lang het duurt voordat er een # 028 opduikt bij een Brussels etablissement die aan deze uiterlijke kenmerken voldoet...
KLIKKLAK

Nou... dat was het weer noor nu.... en staat de teller door de toevoeging van de witte # 0012 nu 434... komt de 500 stuks langzaam in zicht? Ik denk het wel! :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...


Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 434

vr jan 09, 2009 17:13

PLOEF !
Laatst gewijzigd door Rudolph op do mei 13, 2010 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Meer TZ Zeep... - 434

vr jan 09, 2009 17:50

Deze vraag gesteld aan "J.B. Fender" (Walter voor vrienden), Italiaans coureur en deskundige op het gebied van de Italiaanse heuvelklim.
Met wederom mijn dank!
... en wordt la mitica 155 Q4 allengs exclusiever :-)
Dat worden ze toch vanzelf ook wel? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Zagato Registers - Veel updates... - 434

vr jan 09, 2009 19:05

http://www.carandclassic.co.uk/classic_ ... ord=zagato
hier staan enkele Zagato's 1300&1600 te koop
groet
bert
Dank!

De meeste staan in het register, de "missende" heb ik net een mailtje gestuurd...

Zag dat Coys ook TZ # 090 er op heeft staan. Hoe mooi ik de TZ-2 wielen ook onder een TZ-2 vind staan... je moet ze gewoon NIET onder een TZ-1 planten... BRRRRRRRRRRRRR!
Afbeelding
De advertentie: http://www.carandclassic.co.uk/car/C63412
De auto in het register: KLIKKLAK
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: Alfa Zagato Registers - Veel updates... - 434

vr jan 09, 2009 19:29

Jack ik heb de 392, de op 10 na laatste 1600. :D

bépé

RE: Alfa Zagato Registers - Veel updates... - 434

vr jan 09, 2009 19:35

ik kwam vanmorgen op een amerikaanse website foto's tegen van de Assardo TZ protype
Is die bekend bij jullie?
bert

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12103
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Veel updates... - 434

za jan 10, 2009 00:06

Hoi Bert, welkom op het forum.

Je bedoelt Asardo (één S). KLIK

Ik heb er een brochure van (groot woord voor een dubbel A5je). KLIK 2

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfa Zagato Registers - Veel updates... - 434

za jan 10, 2009 02:34

Ah the famoso batardo Asardo... 8)

Het zal u niet verbazen... maar ergens "along the line" komt hier een niet bij name te noemen Belgisch establissement en een bepaald boek voorbij...

Het is al een beetje laat dus ik ga niet alle namen en exacte data nazoeken... hoop dat het me vergeven is....

De Asardo was een compleet Amerikaans initiatief dat als enige binding met Alfa de motor en delen van de voorwielophanging van een Giulietta gebruikte (en ik meen ook de versnellingsbak), waarschijnlijk omdat die gewoon beschikbaar waren. Wel was het karretje gebouwd op basis van een buizenchassis en had een fiberglass koetsje en daar begint de ellende (of gelegenheid zo u wilt...)

Even uit het hoofd werd het brikje op de New York Motorshow 1959 gepresenteerd maar de nogal avant-garde vormgeving en ongetwijfekd ook andere factoren zorgden voor zeer minimaal animo en er werden dan ook geen investeerders gevonden om een serieproductie op te zetten en zo bleef het bij 1 prototype en die is gaan zwerven... heeft een tijdje in Japan verkeerd, weer een tijdje in de USA, schijnt WEER naar Japan gegaan te zijn en uiteindelijk weer terug naar de USA... Het is een beetje onduidelijk waar ie nu precies gebleven is.... laten we dat gelegenheid nummer 2 noemen....

De in het andere draadje genoemde Vico (Chizolla) waar Don ook al foto's van heeft laten zien is iets jonger. Chizolla zwaaide samen met Carlo Chiti de scepter over Autodelta toen Alfa besloot AD over te nemen en de heren uit te kopen. Chiti was snel om en bleef aan als directeur. Chizolla was het al een beetje oneens met de (technische) gang van zaken en zei AD vaarwel onder medeneming van een TZ-2 chassis. Op basis van dit chassis bouwde hij de Vico, het nogal vreemde gevaarte, te zien op de volgende foto die Don maakte op Goodwood:
Afbeelding

De in andere artikelen gebruikte benaming TZ-1,5 is eigenlijk onjuist... het zou eerder een TZ-2,5 zijn... maar doordat het een prive ontwikkeling van Chizolla was, heeft het niks meer met Alfa of AD te maken en is dus net zo min als de Asardo een "TZ prototype"....

Stelt u zich nu eens het volgende scenario voor... je schrijft een boek... dat niet nader genoemd wordt... en daarin verklaar je de Vico / Chizolla tot Autodelta TZ-2 prototype uit 1965 (wat het dus niet was...) en je verklaart dat de eerste TZ's pas in 1963 gebouwd werden... (hetgeen klopt...) en je verklaart dat de Asardo het TZ prototype avant la lettre is uit 1959... 4 jaar voordat de uiteindelijke TZ op de circuits verscheen dus... dan heb je toch een mooi verhaal of niet? Het klinkt in ieder geval goed... En stel je eens voor wat dit prototype dan wel niet waard zou zijn als je hem zou vinden en te koop zou kunnen aanbieden... PFEW!

Hoe zou dit nou NOG mooier kunnen worden?

Even denken hoor...

AH!

Het mooiste zou zijn als de Asardo opeens een miraculeuze wederopstanding zou beleven... "gevonden na 30 jaar verloren gewaand te zijn..." en hij "als nieuw gerestaureerd" te koop zou worden aangeboden via een Belgisch etablissement...

Zou dat niet FANTASTISCH zijn?

And guess what... dat is dus PRECIES wat er gebeurde...

Ik wil nog wel even kwijt dat ik natuurlijk niemand er van beticht onwaarheden te verkondigen of onjuiste vehikels te verkopen etc, noch wil ik wie dan ook aantasten in zijn goede naam.

Misschien moeten we een nieuw topic beginnen over miraculeuze wederopstandingen?

Dan draag ik de volgende exemplaren voor:

1) De Asardo die na 30 jaar verloren gewaand te zijn gevonden werd en via Belgie compleet gerestaureerd verhandeld werd
2) TZ # 003 die na 30 jaar verloren gewaand te zijn gevonden werd en technisch gerestaureerd via Belgie verhandeld werd
3) TZ # 004 waarvan de historie totaal onduidelijk is maar waarvan 25 jaar geleden geschreven werd dat ie MIISCHIEN tot TZ-2 omgebouwd was en na al die tijd verloren gewaand te zijn nu, technisch compleet gerestaureerd, te koop is via een Belgisch etablissement als TZ-2
4) TZ # 109 die reeds in 1965 als TZ-1 het leven liet op de Nurburgring maar nu, na 30 jaar verloren gewaand te zijn, opeens opdook in Hong Kong als TZ-2 waar ie al 30 jaar verkeerde en nu te koop aangeboden wordt

Nu geloof ik ECHT in wonderen dus ook in miraculeuze wederopstandingen en dan verdienen deze wederopstandingen natuurlijk hun eigen plaats in de geschiedenis van ons mooie merk... waar die plaats precies is mag een ieder voor zich zelf bepalen...

@ Gerrit: Ik zal je uit de anonimiteit halen :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bépé

RE: Alfa Zagato Registers - Mirakels ! - 434

za jan 10, 2009 15:12

Zoals gezegd zag ik de Asardo op een amerikaanse website en hij werd daar inderdaad te koop aangeboden, de foto's heb ik gedownload in zitten veileg in mijn mapje : Alfa Romeo.
Ik heb nogal wat websites bezocht op die dag ,op zoek naar zagato's, maar ik zal toch proberen de website terug te vinden
Ook vond ik een foto van de Blauwe Zagato 1600, die ooit de voorpagina van AutoVisie sierde met nummer 63-JK-61 ,gefotografeerd in Atlanta !?
Ik ga opzoek, maar ben vanaf morgen een weekje op Aruba, kan dus even duren.
groet
Bert

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”