Dit is 'm dan: eindelijk een goed én betaalbaar model van de 145. Tot nu toe moesten 145 adepten het doen met de weinig overtuigende, prijzige en tegenwoordig moeilijk te vinden Alezan kit met z'n rare snuit of de Bonini/Perfect Miniatures uitgave, ook lastig te vinden, nog duurder en evenmin bevredigend.
Spannend dus toen Pego een jaar geleden zijn 145 en kort daarna 146 aankondigde. Met name spannend omdat de 33 en 90 van Pego, met o.a. de merken Progetto K en OFF43 onder de paraplu, op een aantal punten vies tegenvielen. Enkele maanden geleden zag ik al een paar foto's van enkele voorserie exemplaren (met de afspraak deze niet verder te verspreiden). Het is moeilijk modellen vanaf foto's te beoordelen maar eerlijk gezegd vreesde ik dat het wel eens tegen kon vallen.
Nu hier dan mijn eBay-aankoop is gearriveerd, zonder doosje gekocht bij de enige aanbieder tot nu toe (officieel is het model nog niet eens gepresenteerd door Pego) is het tijd om het model aan een kritisch onderzoek te onderwerpen.
Allereerst de
originaliteit van de modelkeuze:
Een dikke 10! De eerder genoemde Alezan en Bonini waren gewoon te schaars en te duur om aan de vraag te voldoen. Die vraag was er zéker, ik heb in de paar jaar dat ik dit topic bijhoud talloze keren liefhebbers moeten vertellen dat een goed en betaalbaar model er domweg niet was.
Verhoudingen:
Het is onmiskenbaar een 145. Nou zul je bij de meeste modellen wel zien wat het voorstelt, maar bij de Alezan zie je direct dat er een aantal zaken niet kloppen. Bij de Pego moet je even wat langer kijken. De achterzijde klopt niet helemaal. De achterste zijruitjes zijn niet hoog genoeg. Dat ligt voor een deel aan de zwarte rand rondom die te dik is. Misschien slechts een halve millimeter, dat maakt op een 1:43 model wel veel uit, in 1:1 is dat meer dan 2 cm. Recht van achteren lijkt het model te laag of te breed. Ter vergelijking een foto die ik op het 145/146 forum vond:
Heel erg bepalend voor hoe het model smoelt is de hoogte van koplampen en 'hart'. Als die verhouding daartussen niet goed is ziet het er meteen heel anders uit. Pego heeft dat goed voor elkaar.
Detaillering:
Alles zit er op en er aan. In dit specifieke geval ontbreekt helaas wel het stuurtje. Dat is nou eenmaal het risico van eBay aankopen. Voordeliger, maar zonder mogelijkheid om het model op schades en dergelijke te controleren. Portiergrepen en -sloten, knippertjes op de zijschermen, type-aanduiding, dat alles is netjes met tipjes verf weergegeven. Bijzonder geslaagd is de grille onder de bumper. Een fijn rooster waar je tussen de spijltjes door kijkt. Dit deel vormt net als dat onder de achterbumper één geheel met de bumper zelf en is in kleur gespoten. De achterruitenwisser is geen zwarte ribbel maar een los opgezet onderdeeltje. Mooi gedaan. Ik mis wel iets als een kentekenplaat.
De spiegels missen helaas een glimmend plakkertje zodat je tegen een zwart vlak aankijkt. Het interieur is volledig zwart, afgezien van de ietwat merkwaardige witte tellerplaten met rode streepjes.
De onderzijde toont ook de nodige details, eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul of dat allemaal een beetje overeenkomt met de grote 145. Op de kont staat overigen 'boxer', dus dan lopen de voorste lijnen niet helemaal correct lijkt mij.
Constructie/passing:
Veel fabrikanten volstaan niet meer met een enkeldelig ruitje dat in de carrosserie wordt gekieperd en door interieur en bodem op de plaats wordt geklemd. Pego heeft het zeer goed voor elkaar met een goed passende voorruit. Slechts een miniscule kier is langs de bovenkant zichtbaar, het zou flauw zijn om daar over te vallen. De achterst zijruitjes zijn los ingezet, met vier pootjes die door piepkleine gaatjes in de body zijn gestoken en van de binnenzijde vastgesmolten. Prima, hoewel zoals eerder gezegd net niet hoog genoeg, het ziet er gewoon heel erg 145 uit.
De bodemplaat heeft wielkasten waardoor je niet van opzij door het model heenkijkt.
Afwerking
De lakkwaliteit is uitstekend. Mooi glad, de metaalsnippers van het metallic effect redelijk fijn. De laklaag is precies dik genoeg om te voorkomen dat langs de naden lichtere randen ontstaan. De in kleur gespoten bumperdelen tonen een slecht kleine kleurafwijking met de metalen body. Het zwart van de bumpers oogt wel wat erg plastic, hetzelfde geldt voor de witte wieltjes. Moeten dat OZ's voorstellen? Ik stoor me er niet zo aan, voor een ander doet dat wit misschien afbreuk aan het model. Een likje zilvergrijs zou geen kwaad kunnen.
Pego heeft de afwerking meestal goed voor elkaar. Er valt wel iets op aan te merken, zonder dat dat nou zwaarwegende tekortkomingen zijn:
- het linkervoorwiel staat te laag: te veel ruimte in de wielkast en het model wiebelt met slechts drie wieltjes aan de grond. Dremelbeurtje lost dat wel op.
- het eerder genoemde ontbrekende stuurtje
- piepkleine chip onder rechterachterlicht (zag ik pas op de foto).
- sommige plastic deeltjes hebben braampjes waardoor ze niet helemaal goed passen, zoals de verstralers. Valt op te lossen natuurlijk.
Eindoordeel:
Ik schat dat de Pego straks tussen de 25 en 30 euro gaat kosten en dat is hij echt wel waard. Hij is niet perfect (welk model is dat eigenlijk wel?) en toch zet ik hem zometeen met een enorme grijns in de vitrine. Het is echt een leuke 145. Eindelijk!