Ik ben het eens met de stelling. Een auto leasen is al niet echt goedkoop (lees duur), maar een Alfa leasen is echt peperduur, en dat komt door de hoge onderhoudskosten en de enorm lage inruilwaarde.Ik ben het voor een groot deel met je eens. Maar scoorde Alfa dan niet al in de succesperiode van de 156 en 147 slechter qua onderhoudskosten, restwaarde en fiscale aspecten? Op die aspecten scoort Alfa al heel zijn historie minder dan andere merken. Dus ik snap nog steeds niet helemaal waarom dat nu die enorme klap van bijna 40% moet veroorzaken...Natuurlijk verklaart het een deel van de terugval, maar zou het niet meer te maken kunnen hebben met het feit dat Alfa bij een belangrijk model als de 159 geen A of B label kan plakken?Juist. Daarom gaat het dus zo slecht met de verkoopcijfers. En vergeet de onderhoudskosten niet. Dat doen leasemaatschappijen namelijk ook niet als die bovengemiddeld zijn! (De fakturen voor al die gebroken 16V-distributies en uitgelubberde wielophangingen passen niet echt bij 'premium brand'-aspiraties.)Daar heb je wel een punt <.........> Als lease auto zijn er in mijn omgeving ook maar weinig mensen die een Alfa nemen, ofwel omdat ie niet op de lijst staat (te vervuilend) ofwel omdat de restwaarde veel te klein is. Vaak slechts de helft van een duits mormel
Ik schat dat door de belangrijkste doelgroepen van Alfa ongeveer 90% van de auto's geleast wordt. Bij leasewagens is vaak niet de auto en de merkvoorkeur bepalend voor de keuze, maar het leasebudget dat de werkgever beschikbaar stelt. Dat leasebudget is het uitgangspunt en met dat bedrag in zijn achterhoofd gaat de klant uitgebreid rondshoppen wat hij kan krijgen. En elke 3 of 4 jaar opnieuw kiest hij wat hem op dat moment het beste uitkomt. Vandaar ook de kleinere merkentrouw bij leaserijders.
Een paar maanden geleden was ik zelf aan een nieuwe leaseauto toe. Ik ben een groot Alfa Romeo liefhebber en dat zal ik altijd blijven. (Mijn Alfa's houd ik dus!, de leaseauto rijd ik alleen zakelijk.) Maar toch ga je dan vergelijken met auto's en prijzen van andere merken. Dat waren in mijn geval [quote:] 'Duitse mormels' van Audi, BMW en Mercedes en ook wat Zweedse 'mörmels' van Volvo al komen die tegenwoordig ook uit België. En sorry dat ik het zeg, maar over het algemeen heb je nu bij die vreemde merken toch wel meer auto voor je geld (lees: het maandelijkse leasebedrag).
Alfa Romeo heeft altijd verkoopcijfers gehad met grote ups en downs. Belangstelling en liefhebbers genoeg. Daar ligt het niet aan, dat blijkt wel als er aantrekkelijke modellen worden uitgebracht. Denk maar eens terug aan de grote verkoopsuccessen in -grofweg- de jaren 1989-1993 (vanwege Alfa 164 met kwaliteitsimpuls voor het merk, Alfa 75 was winnaar in onze nationale autosport, Larini werd DTM-kampioen met de 155, Alfa 33 serie 3 met geslaagde facelift die lekker meeprofiteerde). En zo'n succesperiode was er nogmaals in de jaren 1998-2003 (Alfa 156 en 147; beide heel aantrekkelijke auto's en zelfs Auto van het jaar, ook prima diesels die belangrijker werden in het zakelijk segment, 156 SW was mooi op tijd toen stationcars evolueerden van lompe pakezels naar mooie lifestyle-auto's).
Maar toch: telkens na 4-5 jaar succes zakten de verkoopcijfers weer als een plumpudding in elkaar. Dat komt niet alleen door crisistijden zoals nu. De verkoopcijfers dalen veel harder dan bij andere merken. Natuurlijk worden er minder auto's verkocht, maar na afloop van de leasetermijn stappen veel klanten ook over naar een ander merk. Vanwege de centen. En dat heeft weer alles te maken met onderhoudskosten, restwaarde en (tegenwoordig) fiscale en milieuaspecten. En daar scoort Alfa nou eenmaal minder dus zien we dat gelijk terug in de cijfers.
.
Verder ben ik van mening dat er nog één echt groot probleem is wat nog niet vernoemd is, en dat is de kwaliteit. Ik heb al een aantal nieuwe Alfa's achter elkaar gekocht, en de kwaliteit werd stilletjes aan iets beter, maar toen zijn ze wat mij betreft blijven steken, of erger nog, zelfs afgezakt. Ik ken zakelijk een heel aantal mensen die de 156 en 159 hebben gekozen omdat ze het een mooie auto vonden (en geef ze eens ongelijk), maar blij waren dat het contract afliep. Dit soort lui zul je nooit meer in een Alfa krijgen.
Wat mij betreft: Ik heb altijd Alfa gereden en heb de nadelen maar op de koop toe genomen (je noemt dat dan karakter). Maar ik moet zeggen dat dit wel steeds moeilijker wordt, de mantel der liefde is bijna te klein om alle technische problemen die ik heb te bedekken.