Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 00:04

maak de stuurhuishoezen eens los,en kijk daar eens of je olie niet tegemoet komt :shock:

Andretti Molletti

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 00:25

Zit die compressor ook in het smeersysteem???
En Hoeveel benzine spuit je nu extra in ... in verband met evt benzine dat langs de zuigerveren naar de olie stroomt??? Verdunnen dus...

En dat tikken zie ander topic!

Enne WEL AAN BEGINNEN!!!

Held!
Je bent de eerste en je leert hier onwijs veel van!!
Achteraf als i loopt etc dan ben je apetrots op je eigenste ombouw!!!

:thumbs:

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 10:00

De kompressor heeft geen externe smering nodig.
Dat lekken moet haast wel een slang van de struubekrachtiging zijn.
Er loopt er ook een (een dunnen metalen) onder langs het chassis.
Die wil wel eens heel erg roesten. Misschien bij het andersom aansluiten net een beetje verdraaid of zo zo dat ie is gaan lekken.
Dat is in ieder geval niet ernstig.

Als dat getik begint een paar seconden na het starten zou je denken dat het iets met oliedruk te maken heeft. Immers is die er pas even na het starten.
Het zou de distributieriem(ont)spanner kunnen zijn als deze nog origineel hydraulisch is.
Zoals Dre al melde: Goed luisteren.

Ik zie niet in waarom er opeens kleppen verlopen tgv een beetje extra druk.
Je hebt niet perongeluk druk op de carter gezet met een of ander slangetje ?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 14:04

Hoe ruikt de gelekte vloeistof ??

Gebruikersavatar
Giulia1300ti
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:01
Locatie: Illby, Finland

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 14:30

Is het misschien de pomp van de stuurbekrachtiging? Ik heb namelijk een soort gelijk geval meegemaakt (nee geen compressor op m'n alfa gebouwd :roll: ,wat dat betreft was het niet eens een alfa maar een p**geot) anyhoe: wat was bij mij het geval. bij de peugeout 405 loopt een lange dunne pijp onder de bestuurders kant. deze was bij mij op 2 plaatsen door geroest en op een gegeven moment merk ik dus dat ik zo goed als alle bekrachigings vloeistof ben kwijtgeraakt.

Zaakje gefixed door de pijp te vervangen door een slang, afgevuld en ontlucht.

Toen ik de volgende dag weer naar m'n werk reed, hoorde ik ook wat getik. Ik ben bang dat het systeem net iets te leeg is gelopen en dat nu de pomp wat problemen heeft. Moet wel zeggen dat het niet constant was maar alleen tijdens het scherpere bochten werk. Ach het is maar een P**goet en zolang hij me van A naar B kan brengen maak ik me er niet zo druk meer om.
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

Andretti Molletti

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 18:12

Das idd een goeie! Gooi anders je stbkrachtigingspomp een even los???

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 20:02

Nou ik ben erachter dat het stuurbekrachtigings olie is. Had gisterenavond nog een wit laken onder de auto gelegd en vanmiddag zat daar een grote olievlek op, het is duidelijk str.bkr.olie.. gelukkig. Ik denk idd zoals oa Kai al aangaf dat er een leiding iets verdraaid is en ik gaan lekken. Niet fijn natuurlijk, maar niet extreem erg gelukkig.

Mijn D-riem spanner is nog origineel (hydraulisch dus), dat zou kunnen dus. Is dit aan de spanner zelf te zien of deze is overleden? En zo ja.. riem kan makkelijk verspringen zo?
Heb geen druk op het carter gezet iig.

Ik zal morgen eens een stetoscoop (heet en schrijf je dit zo :?: :D ) meenemen van mn werk, dan kan ik eens goed luisteren waar het getik vandaan komt.

Ander ding wat mij is opgevallen is dat hij ,sinds alle spullen erop zitten, enorm veel zuipt en dan bedoel ik ook echt VEEL.. je zit de benzine bij koude start en volgas er bij de uitlaat uitkomen.. dit heb ik ook aan Greg Gordon gemeld en dit kreeg ik terug:

"I am concerned about fuel comming out of the tail pipe. This could be a cam timing issue. I mention this because it's easy to rotate the engine backwards when working on it and causing the right side cam to skip. A cam being off can cause fuel to come out the tail pipe and obviously high consumption. This will also reduce power quite a bit. "

Wat denken jullie hiervan?

@Dré: Vandaag kijk ik er alweer wat frisser tegenaan. En ik leer er idd een hoop van! En als tie ooit nog eens perfect loopt dan ben ik vast heel trots op mezelf ja :D
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jun 01, 2005 21:31

Gelukkig niets ernstigs of kostbaars!!

Nu natuurlijk eerst de timing controleren.

En dan : Te veel benzine.
Je hebt andere injectoren en de benzinedrukregelaar is waarschijnlijk op een andere ingenieuze manier met de inlaat verbonden.
Als je nu eens begint met de benzine druk te meten bij boost en desnoods het slangetje naar de drukregelaar afknijpen of afdoppen.
Eventueel kun je de klep in de Luchtmeter strakker zetten. Maar dat is als je niet precies kunt zien hoeveel je het mengsel verandert gevaarlijk.
Zo heb je een aantal mogelijkheden om het benzine mengsel bij te regelen.
Nu aan de mengsel meetkast op t werk en bij verschillende belastingen een goede afstelling zoeken.
(Dat is toch altijd een nadeel met Jetronic)

jan bert

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 08:46

Mijn D-riem spanner is nog origineel (hydraulisch dus), dat zou kunnen dus. Is dit aan de spanner zelf te zien of deze is overleden? En zo ja.. riem kan makkelijk verspringen zo?
Heb geen druk op het carter gezet iig.
heb ik ook een topicje over gestart, toen het nog winters koud was in NL. als ik de motor startte, en heeeeeeel langzaam het gas opende, dan kon je de D-riem tegen die plastic kap die eromheen zit voelen slaan! :? bleek inderdaad te maken te hebben met de spanner. die deed zijn werk wel goed, maar bij enorme kou was de riem gewoon slapjes. eerst paar minuutjes stationair laten draaien en dan werd het klappen steeds minder.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 16:07

Volgens mij staat de spanner dan te los. :o :idea:
Ik heb nog nooit geklapper gehoord! :D
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 20:56

Ik heb hetzelfde. Als de auto koud staat en wordt gestart dan hoor je de d-riem de plastic kap raken. Na een paar minuten stationair draaien is het over. De spanrol is 2 jaar geleden nog vervangen, dus deze is vrij nieuw.

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 21:04

Nou vanavond maar eens geluisterd met een stethoscoop. Als de motor koud is hoorde je bijna niets van het getik, maar zodra hij eenmaal op temp. kwam begon het weer.
Distributiekap eraf gehaald

Kleppendeksel: niks vreemd
Cilinderkop: duidelijker te horen (schrok al ! )
Spanner: TIK TIK TIK TIK, je ziet de veer ook heen en weer schudden (veer is nog vrij nieuw) op het ritme van het getik.

Het lijkt dus duidelijk hier vandaan te komen, hij lekt ook iets.

Wat is er nu defect?
Ik denk dat het verstandig is om er maar niet meer mee te rijden.

Is ombouwen naar een mechanische spanner beter?
Zo ja hoe? Zijn er bedrijven bij die dit vaker doen (en dan hopelijk in de buurt van Roosendaal) ??

Trouwens ook nog een klein luchtlek gevonden, maar eerst dit maar oplossen.
Heb trouwens nog wel een kort onduidelijk filmpje gemaakt, dus als iemand dit hier kan plaatsen???
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 21:55

Heb trouwens nog wel een kort onduidelijk filmpje gemaakt, dus als iemand dit hier kan plaatsen???
mag je sturen naar mij als je wil ! (als 't ie niet te groot is)
Laatst gewijzigd door Michel op di okt 04, 2005 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 22:04

Heb net ff gezocht en kwam dit topic tegen: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... ht=spanner

Beter dus geen mechanische spanner, maar hoe kan ik de hydraulische weer 100% krijgen?

Michel: het is bijna 8mb groot...
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

do jun 02, 2005 22:06

Met goede hoop en doorzetten kom je nog ns ergens !!!

Ik heb mn spanner "vastgezet".
Dat wil zeggen, het oliekanaal in de as waarop de spanner zit dichtlassen en het olie retour kanaaltje van de spanner naar het blok dichtgemaakt door er schroefdraad in te tappen en er een afgezaagde bout in te draaien (met locktite). Boven in die bout had ik een sneetje geslepen zodat je m gewoon met een schroevendraaier kunt draaien.
De spanner niet te vast zetten tegen de riem want dan gaat ie zoemen en zijn de lagers snel versleten. Afstellen is dus een beetje uitproberen. Maar het ding lekt nooit weer !
En er is nog nooit een riem gesprongen of een paar tandjes geslipt.

Mechanische spanners.
Er bestaan verschillende meningen over. De een haat ze de ander looft ze. Ik heb er nog nooit een geplaatst.
Reviseren van de hydraulische spanner is naar mijn idee weggegooid geld. Ze lekken na een half jaar weer.

Als je me je filmpje even mailt zet ik m dr wel op. Plek zat.

Terug naar “Projecten”