Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

do jan 15, 2009 00:34

De roest schade valt best mee, er zijn natuurlijk betere maar ook heel veel slechtere te vinden.

Als je meteen met restauratie was begonnen voor dat je die 13k had uigegegeven had je wss wel door gegaan.
Zelfs de oude schade is te maken.
Maarja na al dat geld en dan zo'n koets aantreffen is echt zuur :(

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

do jan 15, 2009 17:22

Ja die les heb ik geleerd. Na aankoop eerst koets kaaltrekken en dan besluiten wat te doen. Scheelt een hele hoop geld.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

do jan 15, 2009 18:52

tja, oude auto's kopen bllijft spannend.
maar een beetje kennis en met z'n 2-en kijken kan vaak een hoop ellende schelen, de een ziet dit de ander dat :wink:

heb het met mijn 75 TS aardig getroffen, hard en goed, heeft met 2 1/2 jaar rijden niet meer dan 2500,- gekost, nou kwam deze wel van 1e eigenaar en had 12 jaar in zijn magazijn gestaan, en 2 jaar ervoor nog een zomer gereden en uitgebreid onderhoud gehad. 8)

het kan dus wel, maar velen zijn gewoon oude auto's en ook zodanig behandeld :oops:
al wordt het al meer een liefhebbers auto.

sterkte met deze moeilijke beslissing
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

do jan 15, 2009 21:07

Laat duidelijk zijn dat ik niet eens echt schrok van de roest. Dat hebben ze allemaal.

Waar ik wel van schrok is de manier waarop de wielkastranden ooit zijn aangepakt. De beun-manier waarop oude schades zijn hersteld. De bergen achterstallig onderhoud. Dat de auto flink krom is, en de kokerbalk rot is.

Het is echt klaar. En nee, ik voel me helemaal niet schuldig dat ik de auto richting sloop doe. Ik weet gewoon dat ik er alles aan heb gedaan, maar nu mijn verstand moet gebruiken.

En ja, het is zonde. Achteraf had ik er mee door moeten blijven rijden net zolang tot de motor plofte en de auto van ellende uit elkaar viel. Dan was ik nog goedkoper uit geweest dan met wat ik nu doe (de auto weggooien). Maar weet alles maar eens van tevoren.
Ieder zijn keuze, maar ik snap niks van de redenering.

Want de roest an sich was niet de reden waarom je er een punt achter zet. Het beunwerk om de roest te maskeren was dat deels wel. Stel nou dat het beunwerk er niet was geweest, had dat dan de totale restauratiekosten significant verminderd? Nee. Was het probleem dan meteen zichtbaar geweest en was je er überhaupt niet aan begonnen en had je 13K in je zak gehouden? Misschien wel.

Maar gedane zaken nemen geen keer en je hebt er al 13K in zitten. Er is meer aan de auto gesleuteld dan dat je er mee hebt gereden. Nu blijkt er nóg meer werk in te zitten. Kost een hoop geld. Da's balen. Misschien héb je wel geen geld nu. Maar hoe je het ook wendt of keert: die 13K krijg je niet terug. Niet voor de auto in zijn geheel en niet in onderdelen. Nog niet de helft. Je zit dus, optimistisch geschat, met een strop van 6,5K en zonder 75. In de echte wereld zit je pas over een jaar met die strop (als het mee zit) en zit je gedurende dat jaar met de onderdelen van de auto te leuren.

Ja, 21K voor een 75 is achterlijk veel geld als je het zo stelt. Maar zoals KAS al terecht zegt, een semi-klassieke Alfa is geen kwestie van verstand. Akkoord, er is een punt waarop het te gek wordt maar als je al 60% van de totale kosten hebt gemaakt is het point of no return eigenlijk al bereikt in mijn ogen.

De keus is dus eigenlijk: wil je 6,5K leergeld betalen en er niks tastbaars aan overhouden of 21K leergeld betalen en afsluiten met een diploma? Want bedenk: ook die perfecte 75 die jij misschien ergens voor 10K koopt is niet perfect. Het is en blijft namelijk een 75.

Nogmaals, ik respecteer je keuze, maar ik begrijp er geen snars van.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

do jan 15, 2009 21:22

Het is simpel: het wordt financieel te risicovol om door te gaan.

Een strop van 6,5K? =; Maak er maar 10K van. :wink:
Laatst gewijzigd door GT 75V6 op do jan 22, 2009 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

vr jan 16, 2009 00:12

Hoi,

het is klote om te lezen dat al dat geld geen langdurige glimlach op je gezicht heeft kunnen brengen. Maar 10 k om de auto op orde te krijgen? misschien moet ik het inderdaad met eigen ogen zien maar dat kan ik vanaf hier niet geloven, helemaal omdat er volgens mij wel een goede v6 op dit forum te krijgen is voor plus minus 5,5k, dit bv hier heb ik geen belang bij, maar lijkt mij een goede optie. of gewoon je ogen open houden en op zoek gaan naar een redelijk rechte koets en overbouwen

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

vr jan 16, 2009 00:22

Op het moment dat ik de stekker eruit trok zat er incl. aanschaf (€ 1.750) ergens tussen de € 12K en € 13K in het ding.

Tussendoor ben ik nog wel, voor mijn gevoel, geflest bij een zekere Alfaspecialist [MOD-EDIT: naam verwijderd. Omdat er op het forum geen sprake is van hoor en wederhoor noemen we geen namen. Conflicten probeer je privé op te lossen] Een rekening van € 1.233 ontvangen voor het 1 en ander, maar tijdens de reparatiewerkzaamheden lopen prutsen wat o.a. een afgescheurde achterste motorsteun als gevolg had (staartstuk losgehaald -voor loshalen cardanas om tussenlagersteun te vervangen- maar vervolgens niet meer goed vastgezet). Had ik niet in de gaten en heb er gewoon mee rondgereden. Was niets speciaals aan te merken. Maar ja, motor moest eruit om het op te kunnen lossen. Heeft me heel veel geld gekost dat ik naar dat grafbedrijf ben gegaan. :? Zeg maar gerust € 2K weggegooid daar, als het niet meer is.

1500 km. nadat ze de cardanas wel 2x los hadden gehaald bij dat bedrijf en in hun handen hadden gehad vlogen de stukken rubber van de hardyschijven achter m'n auto langs toen ik in Zwolle over de rondweg reed. Direct de cardanas eronder vandaan getrokken; uit zowel de voorste als achterste hardyschijf waren hele happen rubber weg. Die waren echt heeeel ver heen. Tuurlijk, is vast in die 1500 km. tijd gebeurd waarin ik niet heb lopen driften o.i.d. :evil:

Daarnaast hadden ze de uitlaat (die verwijderd moest worden om bij de cardanas te kunnen) te laag opgehangen waardoor ik m'n voorpijpen aan gort heb gereden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. :shock:

Maar ze hebben ook nog iets wel goed gedaan hoor: mijn rechterachterband is keurig vervangen, geen klachten over. Daarnaast kwam de auto er door de APK.


@wouter75: er komt geen 75 V6 meer terug. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 09:52

Op het moment dat ik de stekker eruit trok zat er incl. aanschaf (€ 1.750) ergens tussen de € 12K en € 13K in het ding.

En wat heb je hieruit geleerd?

Goedkoop is vaak duurkoop.

Maar dan is 11k uitgeven aan alleen onderhoud op 5000 km bizar veel om dan nog een wrak over te houden.
(of zit daar de belasting verzekering en benzine ook bij?)

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 11:46



@wouter75: er komt geen 75 V6 meer terug. :wink:
Een tb, ts of een 1.8ie dan maar? :wink:

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 13:32

Op het moment dat ik de stekker eruit trok zat er incl. aanschaf (€ 1.750) ergens tussen de € 12K en € 13K in het ding.
En wat heb je hieruit geleerd?
Goedkoop is vaak duurkoop.
Maar dan is 11k uitgeven aan alleen onderhoud op 5000 km bizar veel om dan nog een wrak over te houden.
(of zit daar de belasting verzekering en benzine ook bij?)
En nog een les: alleen echte experts aan je auto laten werken, die deze auto's echt van binnen en van buiten kennen en die jou ook wat gunnen.
Bij veel garage(dealer)bedrijven (ook Alfa) lopen ook een hoop leerling monteurs rond die dan op jouw auto hun eerste fouten gaan maken.

Die schade bijv hadden ze bij de eerste keer nalopen van je auto echt wel kunnen zien (deze is echt overduidelijk, als je neus is gewokkeld is vaak daar!) en je mede kunnen delen.
Dan had je op dat moment kunnen beslissen of je er mee door wil.

De aanschafprijs is trouwens nog wel een soort van fair voor wat je gekocht hebt.
Achteraf (gaan we weer ;-)) had je met een iets grotere investering in de aanschaf de kans op ellende kunnen laten afnemen.
Maar een 75 blijft per definitie een oude auto, die altijd veel onderhoud nodig heeft.

.... Maar geen reden om niet op termijn er weer 1 te gaan kopen :D

Gr, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8240
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 15:09

Maar een 75 blijft per definitie een oude auto, die altijd veel onderhoud nodig heeft.
Gr, Pieter
Achterstallig onderhoud brengt altijd meer kosten met zich mee, dat wel!!
Maar dat een 75 VEEL onderhoud nodig heeft wellicht wat overtrokken :wink:

Bij normaal stevig rijgedrag heb je ook normale slijtage!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 15:19

Maar een 75 blijft per definitie een oude auto, die altijd veel onderhoud nodig heeft.
Gr, Pieter
Achterstallig onderhoud brengt altijd meer kosten met zich mee, dat wel!!
Maar dat een 75 VEEL onderhoud nodig heeft wellicht wat overtrokken :wink:
Bij normaal stevig rijgedrag heb je ook normale slijtage!
Niet zozeer een 75, maar bij zo ongeveer alle auto's van 20 jaar oud is alles wat van rubber is aardig op zijn retour aan het gaan.
Ook is je bak meestal wel aan revisie toe (zeker met stevig rijgedrag :wink: )
Zo is bij de V6 kleppen stellen elke 20k weer een uitgave.
Wel zijn er wat dure 75 specifieke grappen, mn alles van rubber op en rond de cardanas.

Maarja, als eenmaal alles op orde is, dan :driving: !!! :D

Gr, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8240
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

vr jan 16, 2009 19:05

Dat noem ik normaal onderhoud gezien de leeftijd en niets iets wat " altijd veel onderhoud nodig heeft" :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6

vr jan 16, 2009 19:50

Zo is bij de V6 kleppen stellen elke 20k weer een uitgave.
:?: Kan ik niet onderschrijven hoor......... 1 keer in de 50k kleppenstellen is wel de max hoor. En dan nog praten we eerder over controleren, dan over stellen :wink: (no offence)

Je kunt natuurlijk de pech hebben, dat je een keer een stoterbusje of wat moet vervangen en als je te lang daarmee wacht ook een nokkenas.... :oops: [steekt hand in eigen boezem]
Maar als ik lees in bijv. klokje rond in autoweek o.i.d., dan kan ik niet zeggen, dat een alfa 75V6 duurder is in onderhoud...... (okee, ik doe alles zelf en lach me in het vuisje, maar dat is het andere uiterste)

Als ik in 10 jaar tijd -en okee, slechts 50k km's- all-inn 1500 aan onderdelen t.b.v. onderhoud en reparatie heb uitgegeven is dat veel en dat is dan incl. stuurhuisrevisie. :o (velgen en dikke torsies e.d. zijn geen onderhoudskosten ;) ) Nu komen daar voor niet doe-het-zelvers de nodige manuren à veel euro bij, maar dat maakt nog steeds geen 13k. Ik kan echt niet begrijpen, waar al dat geld in zo'n korte tijd/ weinig km's gebleven is......... :? :?

:idea: Zeker tegenwoordig met internet en een beetje geduld, is het lekker 2ehands goodies shoppen. :P

Natuurlijk gaan in een restauratie veel uren zitten en ook alle kleine onderdeeltjes tikken dan aan...... maar als het niet in eigen beheer kan, dan moet je niet aan een dergelijke restauratie van een dergelijke alfa beginnen. (de 75 van mijn zus heeft wel belachelijk veel uren gekost, maar ja, da's de hobby he? :oops: )

Ik zou willen zeggen: probeer de goede herinneringen te bewaren en de slechte te verdringen.... je hebt maar één keer je eerste Alfa! :D

Noot: dit is geen kritiek, maar mijn persoonlijke ervaring/ visie :wink:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6973
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Ik baal heel erg --> einde verhaal voor het 75 V6-pro

za jan 17, 2009 23:19

Jammer dat je het nu opgeeft... :(

Roestschade valt nog wel te herstellen en ook de schade-overblijfselen zijn te maken. DezeOpel was er veel erger aan toe... :shock:

Laat je niet kennen en ga er gewoon mee door, de voldoening als de auto klaar is zal je alle leed doen vergeten. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”