Ik heb ze inderdaad allemaal nog, ik doe hoogst zelden iets weg. Ook al zou ik een aantal daarvan nu niet meer willen kopen, ooit wilde ik ze wel graag hebben en dat voegt voor mij toch nog altijd wat toe aan het model. Als ik ze uit de vitrine pak voel ik nog steeds hetzelfde als toen. Omgekeerd zijn er modellen die ik toen maar niks vond en die ik nu graag op mijn plankje zou willen zetten. En soms krijg je eindelijk te pakken wat toen onbereikbaar was (te duur, nooit gevonden).
1600 verschillende modellen? De lijst telt inmiddels ruim meer dan 6000. Als je ooit het Museo Storico bezoekt,
vergeet dan zeker de modellen afdeling niet!. Dat is een forse collectie. Mijn eigen collectie is inmiddels meer dan een paar salontafeltjes vol. Overlap met Arese: hooguit 15 modellen...
Gijs ken ik inmiddels al een hele tijd. Heb met hem nog voordat ik SCARB lid werd (dacht ik) ooit eens gecorrespondeerd over een miniatuur-aangelegenheid, weet niet meer wat. Heb nog ergens zijn 'MARC' (Miniatuur Alfa Romeo Club) visitekaartje.
En zo heeft ieder zijn stijl van verzamelen. Ik heb al twee keer een "opruimronde" gemaakt. De eerste keer toen ik me ervan bewust werd dat ik toch wel heel veel warmer liep voor serieuze, mooi gedetailleerde schaalmodellen ipv de nostalgische die-casts, de tweede keer toen ik (min of meer noodgedwongen, de ruimte is niet oneindig) ben terug gegaan naar bijna strikt 1/43.
Enkele jaren geleden heb ik Rodger M. geholpen bij het opruimen van zijn verzameling. Dat was weer een heel ander soort verzameling. Hij had niet bijzonder veel (zo tussen de 250 en 300 staat me bij), maar de verzameling zat wel boordevol bijzondere modellen, zowel handbouw zoals zeldzame ABC Brianza's, Idea3, Provence Moulage, John Day, Eco Design als diecast als Edil, Mebetoys, Dinky's. Zelfs een prachtig model van een merk waar ik nog nooit van had gehoord en dat ik ook nadien nooit meer ben tegengekomen: Pericle. Komt ook in geen enkele lijst voor die ik heb.
Het was het resultaat van jarenlang beurzen afstruinen naar de krenten in de pap. Kwam hij een bijzonderder versie tegen van een model dat hij al had, dan kocht hij het en ging de "oude" eruit.
De Pericle:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos