davadi
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 20:22

Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het circuit

vr jan 16, 2009 21:13

Hallo Alfisti,

Ik ben bezig om de Dion-as van mijn TS op negatief camber te zetten. Omdat ik de remmen (zoals voor) opbouw aan de wielen en alles gedemonteerd heb, leek dit het moment om dit te realiseren. Graag zou ik van een paar rijders die hier circuitervaring mee hebben, willen weten met hoeveel graden negatief ze rijden op de achteras en wat hiermee hun ervaring is. Als er ook nog aanbevelingen zijn t.a.v. het laswerk of andere technische aspecten, dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie. Alvast mijn dank voor jullie reactie's en tot op Assen dit jaar tijdens Viva Italia 2009.

Ciao

Davadi
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 00:42

Volgens mij slijpen de meesten hem juist aan de bovenkant in... :? en dan naar binnen buigen. is makkelijker dicht te lassen op die manier. :wink:

Het makkelijkste lijkt mij om dit op een uitlijnbrug te doen, kun je meteen controleren en eventueel herstellen als het fout gaat.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het

za jan 17, 2009 10:38

Volgens mij slijpen de meesten hem juist aan de bovenkant in... :? en dan naar binnen buigen. is makkelijker dicht te lassen op die manier. :wink:

Het makkelijkste lijkt mij om dit op een uitlijnbrug te doen, kun je meteen controleren en eventueel herstellen als het fout gaat.
Nope onderzijde inslijpen en uitbuigen. Alleen de plek waar deze as is doorgeslepen is niet de meest handige :oops:
Een centimeter of 5 verder naar binnen is makkelijker. Nu is het "fuseestuk" ingeslepen ipv. de dion zelf welke gewoon een dikwandige pijp is. Uit mijn hoofd heb ik 3 graden camber en een graad toespoor.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 12:18

Dan heb ik het verkeerd onthouden denk ik... :(

Maar toch lijkt het mij makkelijker om het aan de bovenkant te doen omdat je dan geen spleet hoeft dicht te lassen. Uiteraard kun je er aan de onderkant wel veel beter bij.... :roll: Om aan de bovenkant te moeten slijpen moet minstens de aandrijfas aan de kant.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8880
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 14:10

Onderzijde openslijpen geeft meteen wat extra spoorbreedte.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1788
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 15:15

zou dit voor een straat/trackday auto interessant zijn , en zo ja welke waarden dan +/-:?: of is dat overdone.
heb nog wel een Ts achteras liggen, en zou deze klaar kunnen maken met TS bak &nw.rubbers e.d voor de Alfetta TS zodat ik volgende winter de 1.6 misschien kan ombouwen met TS diff
of huidige as onder de auto aanpassen en de TS achteras voor reserve, of als het niet bevalt :roll:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
VW T5 L2H2 camper 2006
scarb 5082

Andretti Molletti

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 18:17

Die as kun je wel weggooien....

Doorslijpen moet naast de prop die erin zit, wat je nu krijgt is dat je het gietwerk half doorslijpt en dan gaat buigen...best een risico dus.

Doorslijpen aan de boven of onderzijde... tja sterkte technisch zou ik de bovenzijde kiezen en als ik meer spoorbreedte wil dan gaat dat niet om 2 mm.
Als je spoorbreedte bij wilt dan las je er een nw middenstuk tussen ve andere as wat langer is..heb je zo 10cm meer spbreedte.
De meeste racers rijden op 2,5-3 graden camber en 1,5 graad toespoor, er zijn wel richtlijnen voor maar dat is afhankelijk van het gebruik. Voor op straat denk ik dat je camber 1-1,5 graad en toespoor 0,5 - 0,75 graad moet houden.

Als je je as nu volgende keer inslijpt aan de bovenzijde en dat ongeveer 10cm naar binnen (midden tussen originele lasnaad en T-verbinding), dan zetten en lassen (stukje voor stukje en blijven meten)en dan netjes spuiten dan kom je er wel mee door de APK. Ook is het zo dat als je de 10cm aanhoud je nog wegkomt met je homokineet, door jouw "vouw" lukt dat waarschijnlijk niet eens meer... In principe mag je voor de APK niet lassen aan die draagarm, maar niemand die weet hoe het origineel is he.

Al doende leert men ;)

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 18:56

Ik heb 2,5gr Camber en 0,5 too maar hou er even rekening mee of je de sporing per wiel bedoeld of totale too-spoor. Ik heb hem op een mal laten uitlijnen, dat in de lucht een beetje doen geeft mij de kriebels. Maak je ook direct je watt stangen instelbaar, kan je het geheel nog met je voorkan uitlijnen! :wink:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

za jan 17, 2009 20:41

Als je nu een andere triangel zoekt van een TS heb ik er wel eentje voor je staan... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

zo jan 18, 2009 11:38

Ergens in Amerika [Amerikaanse web site] was er een instelbaar setje voor de achteras. Nooit in NL op een 75 gezien trouwens!
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

zo jan 18, 2009 11:38

Is inderdaad niet de meest handige plek nu zit je ook nog met de krimp van het laswerk waardoor hoek bepalen beetje een gok word,over de sterkte van de las zou ik me geen zorgen maken mits goed en correct gelast,ik zou opteren voor tig lassen van de grondnaad mengd het materiaal ook een beetje op wat sterkte weer tegoed komt.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het

zo jan 18, 2009 14:25

Ergens in Amerika [Amerikaanse web site] was er een instelbaar setje voor de achteras. Nooit in NL op een 75 gezien trouwens!
Zoiets?
Afbeelding
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

zo jan 18, 2009 14:49

Afbeelding

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1165
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

ma jan 19, 2009 09:07

kijk maar eens op autodelta.de daar verkopen ze die assen.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

ma jan 19, 2009 09:47

Krijg jeuk om het ook op m'n 75 te zetten maar had me voorgenomen daar niets meer aan te doen ivm de aandacht naat de 147JTDCup.! Ik zie trouwens nooit dat de aansluiting van de Watt-stangen verlaagd word om het rolpunt te verlagen! Met de extreme rijhoogte verlagingen zou je die mee willen verlagen. Vind trouwens nogsteeds dat die zwaren remmen achter overbodig zijn, tenzij je met IMSA achtige vermogens gaat rijden. 8)
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Terug naar “Racen - Technisch”