Andretti Molletti

RE: Diagnose software

zo jan 04, 2009 19:33

Hoi Sander,
wordt er in codes nog onderscheid gemaakt in "leerprogramma kan niet werken" en "leerprogramma buiten bereik gestuurd"??
Fuel adation rate doet nl het laatste vermoeden en het maakt nogal verschil bij het storingzoeken.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

zo jan 04, 2009 19:40

Hoi Sander,
wordt er in codes nog onderscheid gemaakt in "leerprogramma kan niet werken" en "leerprogramma buiten bereik gestuurd"??
Fuel adation rate doet nl het laatste vermoeden en het maakt nogal verschil bij het storingzoeken.
Alvast bedankt!
Thanks voor je input! Waar zit je aan te denken?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma jan 05, 2009 22:55

Vandaag opnieuw gekeken, kreeg dezelfde 4 foutmeldingen weer, dr is dus echt iets mis. Was alleen vergeten te kijken of er in de DEF files de juiste omschrijvingen bij stonden. Komend weekend ga ik naar de werkplaats, kijken of ik iets kan vinden.
Volgens de examiner gegevens betekenen de foutcodes:
0130 : Lambda sensor
0170 : Lambda sensor integrator
1171 : Self-adaptive DTV parameter / Mixture 1 strength (additive)
1172 : Self-adaptive TRA parameter / Mixture 1 strength (multiplicative)
1173 : Self-adaptive FRA parameter / Mixture 1 strength (additive)
Overigens liet KWP2000 meerdere keren mn laptop vast lopen toen ik probeerde realtime te lezen. Gebeurde na een bepaalde tijd, alsof mn laptop niet meer wist wat die moest doen met de informatie. Ding reageerde nergens meer op trouwens.
Wat voor een soort interface gebruik je en als het een USB variant is, welke driver versie? Misschien kun je een andere proberen. Ik heb het probleem van compleet vastgelopen PC weleens gezien bij een bepaalde FTDI driver versie in combinatie met een dualcore processor.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

ma jan 05, 2009 23:13

Vandaag opnieuw gekeken, kreeg dezelfde 4 foutmeldingen weer, dr is dus echt iets mis. Was alleen vergeten te kijken of er in de DEF files de juiste omschrijvingen bij stonden. Komend weekend ga ik naar de werkplaats, kijken of ik iets kan vinden.
Volgens de examiner gegevens betekenen de foutcodes:
0130 : Lambda sensor
0170 : Lambda sensor integrator
1171 : Self-adaptive DTV parameter / Mixture 1 strength (additive)
1172 : Self-adaptive TRA parameter / Mixture 1 strength (multiplicative)
1173 : Self-adaptive FRA parameter / Mixture 1 strength (additive)
Overigens liet KWP2000 meerdere keren mn laptop vast lopen toen ik probeerde realtime te lezen. Gebeurde na een bepaalde tijd, alsof mn laptop niet meer wist wat die moest doen met de informatie. Ding reageerde nergens meer op trouwens.
Wat voor een soort interface gebruik je en als het een USB variant is, welke driver versie? Misschien kun je een andere proberen. Ik heb het probleem van compleet vastgelopen PC weleens gezien bij een bepaalde FTDI driver versie in combinatie met een dualcore processor.

Groeten, Sander.
Oei, ik heb de laatste drivers gedownload, maar weet niet peer precies welke en waar :? Ik zal komend weekend even zoeken en wat proberen.

Die DTV/TRA/FRA zeggen mij ook nog niet veel, zal misschien aan mij liggen, maar heb jij (of iemand anders) daar meer uitleg over?

Als ik zo kijk trouwens, dan zou of de lambda sensor kapot kunnen zijn of t mengsel is gewoon verkeerd. Zou dit door het LPG/G3 kunnen komen?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma jan 05, 2009 23:27

Hoi Sander,
wordt er in codes nog onderscheid gemaakt in "leerprogramma kan niet werken" en "leerprogramma buiten bereik gestuurd"??
Fuel adation rate doet nl het laatste vermoeden en het maakt nogal verschil bij het storingzoeken.
Alvast bedankt!
Hoi Dré,
De ECU zou onderscheid tussen beide gevallen moeten maken. De codes 0170, 1171,1172,1173 zou ik alleen verwachten als het leerprogramma buiten bereik gestuurd wordt. Foutcode 0130 juist als de gemeten waarden van de lambda sensor niet plausibel lijken en dus het leerprogramma niet zou mogen werken.
Dat deze beide soorten foutcodes voorkomen is wel een beetje vreemd, maar ik geloof niet dat de ECU het leerprogramma laat werken als de gemeten waarden echt niet kloppen. Er zal alleen altijd een overgangs gebied zijn en het duurt ook even voordat een bepaalde conclusie is getrokken. In die tijd kan het leerprogramma natuurlijk al een flink stuk in een bepaalde (verkeerde) richting geleerd hebben.
Ik denk dus aan iets waarbij het lambda signaal, zich een beetje vreemd gedraagt en af en toe wel en soms niet als plausibel beschouwd wordt en ondertussen dus wel het leerprogramma in de war schopt als het signaal net goed genoeg is. Zou dit eventueel iets met het LPG systeem te maken kunnen hebben?

@robkg
In dit geval is het misschien interessant om eens de realtime waarden te lezen en dan met name:
-Lambda sensor voltage
-Lambda sensor integrator
-Self-adaptive TRA parameter
-FRA factor (high loads)
-FRA factor (low loads)
-Self-adaptive DTV parameter

Dan kun je zelf zien of en wanneer de lambda spanning plausibel lijkt en welke bewegingen de andere parameters maken.

Groeten, Sander.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma jan 05, 2009 23:39

Die DTV/TRA/FRA zeggen mij ook nog niet veel, zal misschien aan mij liggen, maar heb jij (of iemand anders) daar meer uitleg over?

Als ik zo kijk trouwens, dan zou of de lambda sensor kapot kunnen zijn of t mengsel is gewoon verkeerd. Zou dit door het LPG/G3 kunnen komen?
Die DTV/TRA/FRA zijn correctie parameters in verschillende belastingsgebieden. Hiermee is het mogelijk voor de ECU om voor verschillende soorten fouten te compenseren (lucht lek, foute LMM, ...). Waar de afkortingen precies voor staan zou ik zo niet kunnen zeggen...
Het zou inderdaad de lambda sensor zelf kunnen zijn, of iets anders (maar dat kan heel veel zijn) wat voor een verkeerd mengsel zorgt. Het LPG systeem is inderdaad nog een extra systeem in de lus waar ook weer iets mis kan zijn.

Groeten, Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di jan 06, 2009 01:30

Die DTV/TRA/FRA zeggen mij ook nog niet veel, zal misschien aan mij liggen, maar heb jij (of iemand anders) daar meer uitleg over?

Als ik zo kijk trouwens, dan zou of de lambda sensor kapot kunnen zijn of t mengsel is gewoon verkeerd. Zou dit door het LPG/G3 kunnen komen?
Die DTV/TRA/FRA zijn correctie parameters in verschillende belastingsgebieden. Hiermee is het mogelijk voor de ECU om voor verschillende soorten fouten te compenseren (lucht lek, foute LMM, ...). Waar de afkortingen precies voor staan zou ik zo niet kunnen zeggen...
Het zou inderdaad de lambda sensor zelf kunnen zijn, of iets anders (maar dat kan heel veel zijn) wat voor een verkeerd mengsel zorgt. Het LPG systeem is inderdaad nog een extra systeem in de lus waar ook weer iets mis kan zijn.

Groeten, Sander.
De LPi-installatie die er bij Rob in hangt leest ook de lambdasonde uit. Die doet dat parallel aan de ECU. In theorie zou het kunnen dat de bekabeling van de lambda storingen van de LPE-4 kast van de gasinstallatie krijgt. Wat me logischer lijkt is dat de afregeling van de LPG en die van de benzine door een slechte lambdasonde of slecht contact in de bedrading van die lambdasonde elkaar in de war maken.

nickske

RE: Diagnose software

vr jan 23, 2009 18:29

ik heb een alfa gt 19jtd maar dit is edc 16 waarvan nog geen updates zijn, kan ook nog geen realtime waarde uitlezen, maar wel foutcode en verbinding maken is geen probleem
nu krijg ik foutcode 0*0683
kan iemand mij helpen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

vr jan 23, 2009 19:33

ik heb een alfa gt 19jtd maar dit is edc 16 waarvan nog geen updates zijn, kan ook nog geen realtime waarde uitlezen, maar wel foutcode en verbinding maken is geen probleem
nu krijg ik foutcode 0*0683
kan iemand mij helpen?
In mjin "generieke" lijstje staat P0683 als een fout met de module die de gloeipluggen uitleest/aanstuurt. heb je toevallig een probleem met koud starten en/of voorgloeien?

nickske

RE: Diagnose software

za jan 24, 2009 19:07

ik heb geen problemen met starten, maar hij vermeld wel dat er een probleem mee is, er was 1 gloeibougi stuk
maar deze is ondertussen vervangen en blijft dit zeggen, maar de fout omschrijft: de aansturing van de ....
dus is het de aansturing,wat zou dit dan kunne zijn

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

zo jan 25, 2009 06:24

ik heb geen problemen met starten, maar hij vermeld wel dat er een probleem mee is, er was 1 gloeibougi stuk
maar deze is ondertussen vervangen en blijft dit zeggen, maar de fout omschrijft: de aansturing van de ....
dus is het de aansturing,wat zou dit dan kunne zijn
Heb je de fout wel gewist?

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

do feb 12, 2009 19:23

Gisteren de interface via Sander ontvangen, communiceren lukt me al. Weliswaar met vallen en opstaan.
Sommige zaken zijn me nog niet zo duidelijk, zijn er zaken waar je zowieso best afblijft?
Hoe krijg je ten ander dat scherm afgedrukt?
Anderzijds lees ik hierboven het bericht van Robkg en zie ik dat ook hij LPG rijder is.
Wel nu ben er nog niet zo zeker van dat de LPG computer de zaak niet in de war stuurt want ook ik krijg DTC 1773,PO130, PO170 en rij eveneens op LPG
Dus ik krijg één foutmelding die Robkg krijgt niet.
Zeker wat P0170 Lambda sonde aangaat, deze is pas één jaar of 35000 km nieuw. Tevens geeft het LPG inlees programma geen lamda fout en kan je daar door middel van een ledbalk het goed verloop/regelen perfect volgen
Rob heb jij ondertussen herstellingen uitgevoerd en zijn de foutcodes weg?
Italian cars = something else

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 00:31

die P0170 is wel verklaarbaar, alleen niet voor computernerds 8)
Als jullie mij uitleggen waarom computers nooit functioneren dan leg ik uit waarom die p0170 gezet wordt :twisted:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 07:47

Gisteren de interface via Sander ontvangen, communiceren lukt me al. Weliswaar met vallen en opstaan.
Sommige zaken zijn me nog niet zo duidelijk, zijn er zaken waar je zowieso best afblijft?
Hoe krijg je ten ander dat scherm afgedrukt?
Anderzijds lees ik hierboven het bericht van Robkg en zie ik dat ook hij LPG rijder is.
Wel nu ben er nog niet zo zeker van dat de LPG computer de zaak niet in de war stuurt want ook ik krijg DTC 1773,PO130, PO170 en rij eveneens op LPG
Dus ik krijg één foutmelding die Robkg krijgt niet.
Zeker wat P0170 Lambda sonde aangaat, deze is pas één jaar of 35000 km nieuw. Tevens geeft het LPG inlees programma geen lamda fout en kan je daar door middel van een ledbalk het goed verloop/regelen perfect volgen
Rob heb jij ondertussen herstellingen uitgevoerd en zijn de foutcodes weg?
Scherm afdrukken doe je met "printscreen" drukken, "paint" opstarten, nieuw bestand aanmaken en "plakken". Dan plak je de schermafdruk van je hele scherm in paint. Daar knip je vervolgens het stukje uit wat je wilt hebben en bewaart dat weer in een nieuw bestand.

De diagnose van de LPicomputer geeft volgens mij alleen maar aan of er een signaal van de lambdasonde gelezen wordt. Of dit signaal ook plausibel is kan de LPi computer weinig over zeggen aangezien het aanpassen van het mengsel door de ECU gedaan wordt. De LPi computer is "slaaf" van de ECU en houdt zich daar gewoon niet mee bezig.

De codes die je krijgt geven toch wel aan dat er iets mis is met het bijregelen van je mengsel of het uitlezen van je uitlaatgassen. Ik zou de bekabeling van je lambdasonde eens goed nalopen. Ook de aansluiting van de LPi computer op je lambdasonde zou van invloed kunnen zijn.

Het is in theorie mogelijk dat je LPi computer zelf aan het inleren is op het moment dat je ECU bezig is om te controleren of je lambdasensor wel goed werkt. Dan verarmt je ECU het mengsel en kijkt of je lambdasonde daar goed op reageert, terwijl je LPicomputer juist op dat moment bezig is om zichzelf in te leren. De LPi computer zal dan denken dat hij het mengsel weer moet verrijken, waardoor de ECU denkt dat de aanpassing niet werkt en een foutmelding logged. Ik verwacht niet dat dit de oorzaak is, ik zou eerder verwachten dat het verwarmingsdeel van je lambdasonde niet goed werkt of dat er vuil op de sensor zit waardoor deze te traag reageert. De foutmelding "lambda sensor integrator" wordt volgens mij gelogged als de lambda sonde niet, onvoldoende of niet snel genoeg reageert op verandering van het mengsel. Leeftijd of aantal kilometers van je lambdasonde is niet zo belangrijk als je een probleem hebt met de electrische aansluitingen of vervuiling, dat kan ook met een nieuwe sensor gebeuren.

Ik zou als ik jou was proberen om te kijken of je ergens een zeker-weten-goede MAF sensor kan lenen om uit te sluiten dat die het probleem is. Uiteraard eerst even alle kabels en stekkerverbindingen van de lambda, MAF en temperatuursensor van de KVS nalopen voordat je spulletjes gaat wisselen. Lees ook even uit of je KVStemperatuursensor een geloofwaardige waarde geeft, bij draaiende fan moet je rond de 90 graden uitlezen. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan wordt het wellicht toch tijd om de lambda los te maken en te kijken of die vuil is en hem toch maar te vervangen als je alle andere oorzaken uitgesloten hebt. Een lambdasonde wisselen is een rotklusje en de sondes zijn kwetsbaar, vandaar dat ik zelf die sonde pas zou gaan loshalen als de andere dingen die makkelijker zijn om te doen geen resultaat bieden.

Omdat de LPi in je auto redelijk ver ontwikkeld is voordat hij in de TS 16V gezet is en ik genoeg voorbeelden ken waarbij dit soort storingen niet voorkomen, verwacht ik niet dat je door een conflict tussen de LPi en je ECU deze storingen krijgt. Mocht je zeker willen weten dat dit niet de oorzaak is, vraag je LPi dealer of je de laatste versie van de software in je LPi computer hebt, misschien dat er toch ergens een bugje in zit wat ze opgelost hebben in de laatste versie.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

vr feb 13, 2009 08:26

die P0170 is wel verklaarbaar, alleen niet voor computernerds 8)
Als jullie mij uitleggen waarom computers nooit functioneren dan leg ik uit waarom die p0170 gezet wordt :twisted:
Bill Gates!

zo, kom nu maar met de uitleg :wink:

Terug naar “Projecten”