Toch heb ik Alfa als toevoeging aan een bestaande dealer zelden echt goed zien werken... Omgekeerd wel...
Alfa is en blijft, denk ik, een te specialistisch merk om er maar even bij te kunnen doen... de auto's ademen een andere atmosfeer uit, spreken een andere clientele aan, vragen om passie als het gaat om de techniek etc. Als je gewend bent om Benzen te verkopen kun je niet zo makkelijk de connectie maken met het Alfa publiek.
Ik denk dat je daar haarfijn de vinger op de zere plek legt waarom het onder Kroymans maar niet wil lukken in ons land met Alfa Romeo: teveel diversiteit, zonder inzicht te hebben in het toch wel speciale 'Alfa-publiek'. Ik denk dat Kroymans oprecht van mening was dat hij Alfa Romeo 'er wel eventjes bij zou kunnen doen'. Want auto's zijn auto's, nietwaar? Dus hoe moeilijk kan het zijn? Even los van het modellen-pallet van ons merk (dat in het huidige tijdsgewricht met huiveringwekkende trefzekerheid de plank weet mis te slaan), moet gesteld worden dat Kroymans het zichzelf ook bepaald niet makkelijk maakt.
Toen de 159 net uit was, haalde ik bij Kroymans een testauto op. Na een week kwam ik hem weer inleveren en werd ik ontvangen door de PR-dame, die mij vroeg naar mijn ervaringen. Babbeltje hier, praatje daar, kopje koffie zus en koekje zo, en na een kwartier was het onderwerp '159' wel behandeld (tja, hoeveel woorden moet je vuilmaken aan een Opel?). We kwamen daarna te praten over 'het Alfa Romeo-publiek' en de PR-dame moest bekennen dat ze er toch wel erg aan had moeten wennen. Toen Kroymans de import had overgenomen van FAN, was deze dame in beeld gekomen. Tot op dat moment werkte ze als PR-mevrouw bij een Koreaans merk en Alfa Romeo leek haar 'wel leuk'. Zonder enige voorbereiding werd ze in het diepe gegooid en al struikelend, vallend en opkrabbelend kwam ze tot de ontdekking dat Alfa Romeo-kopers toch wel héél anders zijn dan mensen die geïnteresseerd zijn in, roep eens wat, een Hyundai. En daar was heel Kroymans nogal verbaasd over, zo verklapte de dame mij. Ik heb haar vervolgens een half uur onderhouden over hoe - naar mijn mening - een Alfist denkt over 'zijn' merk en de mevrouw tegenover mij keek daarbij alsof ze water zag branden: 'Werkelijk? Meen je dat nou? Goh...'
Toegegeven, de dame waar ik het over heb, werkt inmiddels niet meer bij Kroymans. Maar het tekent wel een beetje hoe het bedrijf het Alfa-avontuur benaderde: gewoon een leuk merk voor erbij, waar je weinig of geen moeite voor hoeft te doen.
En dan heb ik het nog niet over de Alfa-dealers, die steen en been klagen over het feit dat Kroymans onvoorstelbaar moeilijk doet over garantieclaims en coulance-regelingen. En dat moeten die dealers dus dan maar weer zien te verkopen aan hun (ontevreden) klanten.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.