Ik heb inderdaad een disclaimer staan op elke pagina die een specifieke auto betreft:
No warranties, express or implied are given to any information provided herein, as this information is based on what we have found in literature, the internet and other public sources and submissions from previous and current owners.
By no means do we claim this information to be absolutely correct or complete.
We also don't mean to violate any privacy rights or copyrights.
Should any information or images violate such rights, please let us know and we will swiftly remove any infringing material.
If you feel that the information listed is incorrect or have something to add to the history of the vehicle, please let us know.
We can be contacted at
jack@zagato-cars.com
Die is nagekeken (en opgesteld) door juristen maar toch wil ik niet... hoe zeg je dat... iemand zo maar betichten van vervalsing want het is nou eenmaal geen exacte wetenschap.
Als er een definitieve breuk in de historie zit (zoals bij 750109 die "terugkwam" als een TZ-2 of bij 750073) wil ik dat wel aangeven in het rood. MAAR... voortschreidende tijd brengt ook voortschreidend inzicht en ik kan het natuurlijk fout hebben... Zie ook het verhaal hier onder.
Ik ga er nog wel even over prakkedenken...
MMhh... In my files, I have 750073 as Pittard's car, thus not crashed, and subsequently sold to O'Hanlon (sp?) and Steve Forristal before the auctions you quote.
The crashed Hegbourne's car would be 750044... "being rebuilt" in UK in 1983 according to an article in Thoroughbred and Classic Cars, november 1983
Voor de liefhebbers zal ik hier wat uitleg bij geven...
De twee auto's waar het hier om gaat zijn de zogenaamde "Walker Day" TZ's.
Het Walker Day race team was van Ian Walker en Alan Day in de UK.
In 1965 kocht het team twee gloednieuwe TZ's (waarschijnlijk van Alfa Romeo UK) die door Bristol-Siddeley Engines voor het racen geprepareerd werden.
De datum van levering die ik heb is 26 Maart 1965.
De wagens waren bedoeld voor, en werden gereden door, Boley Pittard en Tony Hegbourne.
De eerste race van de wagens was de Easter Monday Meeting op Goodwood (UK), 19 April 1965.
Daarna gingen de wagens naar het vaste land van Europa om deel te nemen aan de 500 KM van Spa op 16 Mei 1965 en het weekend daarop de 1000 KM van de Nurburgring.
Van de race op Spa had ik al een paar foto's gepost maar ik zal ze even herhalen:
Net na de start, het zijn de twee rode TZ's
Iets later in de race (ik meen nog steeds de eerste ronde) in de "Burnenville" bocht.
Het gaat om de de nummer 52 & 53, de donkere TZ's met de 3 koelopeningen boven de grill (er zitten erin totaal 5 maar op de foto zijn er maar 3 zichtbaar).
Tony Hegbourne kwam in deze race nogal akelig om het leven toen hij zwaar in gevecht zijnd met teamgenoot Pittard van de baan vloog en in een veld belande. De oorzaak is nog altijd onbekend maar er wordt gedacht aan of een klapband of iets in de ophanging dat afbrak. In ieder geval reed de wagen op topsnelheid want het gebeurde net na Malmedy op het rechte eind van Masta, een zeer snelle sectie destijds op Spa.
Hegbourn was zwaar gewond en ik heb verhalen gelezen dat het een half tot een heel uur duurde voordat er eindelijk een ambulance ter plekke was... Hegbourne werd met iig een gebroken rug (en ik meen ook een schedelbreuk) naar het ziekenhuis van Verviers gebracht om later naar een ziekenhuis in Engeland gebracht te worden waar hij 6 weken na het ongeluk alsnog aan zijn verwondingen bezweek...
Blijkbaar is het team nog wel het weekend daarop naar de Nurburgring gegaan want ik heb een vermelding dat er aan de training meegedaan is maar aangezien Pittard en Hegbourne voor deze lange race een auto zouden delen, is er aan de race zelf uiteraard niet deelgenomen.
De twee wagens waren hoegenaamd identiek (afgezien van de gele strepen op de neus van die van Hegbourne) maar weken qua motorkap duidelijk af van alle andere TZ's:
Dit is de # 53 TZ van Pittard op Spa tijdens de voorgenoemde race.
Wat opvalt is het ontbreken van de "chromen" snor boven de grote luchtinlaat, de 3 extra luchinlaten daarboven en de twee extra daaronder. Verder ontbreken de knipperlichtjes schuin onder de koplampen en de gaten die dat zou achterlaten zijn dichtgemaakt.
Over de identiteit van deze twee auto's bestaat (iig bij mij) nogal wat onduidelijkheid...
Ik heb # 750073 gehoord als zijnde de Hegbourne auto maar ook als die van Pittard, # 750053 als zijnde de Pittard auto, # 750044 als zijn de Hegbourne auto etc, etc.
Een leuk puzzel dus weer!
Van 750073 heb ik dat ie geleverd is via AR UK wat logisch zou zijn als het een Walker Day auto is en Marcello Minerbi heeft in 1984 niks te melden over dit chassisnummer. In 1999 is een auto met dat chassisnummer geveild in Duitsland (maar niet verkocht) en momenteel rijdt er in Spanje een auto rond met dat chassisnummer die echter totaal niks gemeen lijkt te hebben met de WD wagen. Als het inderdaad de Hegbourne auto is, klopt de recente geschiedenis uiteraard niet. AR110AF voegt hier aan toe dat volgens zijn gegevens dit de Pittard wagen was (waardoor de wagen uiteraard nog wel kan bestaan) en O'Hanlon (UK) en Steve Forristall (USA) als bezitter tussen WD en de veiling in Duitsland.
Volgens mijn verzamelde bronnen (ik heb helaas niet altijd de specifieke bron genoteerd...) was # 750053 de wagen van Pittard. Echter die wagen zou nieuw geleverd zijn aan AR Zwitserland wat het wat onlogischer (maar niet totaal onmogelijk...) maakt dat de wagen uiteindelijk via AR UK naar WD gegaan is. Marcello Minerbi noemt in zijn boek 1984 "Walker" als de eerste eigenaar en in 1984 zou de wagen in het bezit zijn van O'Hanlon (UK) die ook genoemd wordt bij 750073. Een zekere SaintO weet te melden dat deze wagen origineel blauw van kleur was...
Over 750044 heb ik eigenlijk weinig meer dan Marcello Minerbi in 1984 schrijft: in 1965 een crash (Hegbourne?) - gerestaureerd - Anderson en uiteindelijk in 1984 wederom de reeds genoemde O'Hanlon in de UK. Wederom meldt SaintO dat ook deze wagen origineel blauw was.
Behalve van 750073 heb ik van geen van de andere auto's veel fotomateriaal en dat maakt het er niet makkelijker op.
We puzzelen gewoon verder!
Wie is trouwens die O'Hanlon? Iemand enig idee? Ik ken hem niet...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...