Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

zo feb 01, 2009 17:05

Zeg Pieter, heb jij dan zoveel verstand van alarmsystemen? en zo ja, aan welke kant van de wet? :wink: :D

Ik zal komende week eens kijken of de hendels aan de stuurkolom aangesloten zijn of niet.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

zo feb 01, 2009 17:21

ben geen guru maar heb al meerdere malen gevochte met de systemen.... :whistle:

maar asl het goed is werkt alles zoals het hoort en liggen deze stekkers alleen maar te liggen. wat je ook doet ga er niet in lopen knippen of klooien!!!! dan krijg je storingen waar de honden geen brood van lusten de zwarte draden zijn allemaal zwart omdat je dan niet kan zeggen van die gaat daarheen en die daarheen en als deze met die verbind omloop ik het systeem. daarom zijn ze zwart.... bij inbouw zitten er nummers aan die in je schema kan terugvinden en de nummers moet je dus naderhand verwijderen vandaar :wink:

als je dit er echt uit wilt hebben zal je het schema moeten hebben of iemand die er verstand van heeft. mijn tip is aftape en gewoon weg leggen.

8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

zo feb 01, 2009 17:22

probeer anders via de oude eigenaren te achterhalen welk systeem er in heeft gezeten misschien is het nog te koop en heb je gelijk alarm in je wagen :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

ma feb 23, 2009 22:43

We wachten nog steeds in spanning af :roll:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

ma feb 23, 2009 22:59

Helaas heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad voor de P4. Komend weekend ga ik weer grote slagen maken, nu was de 147 even aan de beurt (trekhaak gemonteerd), zondag staat de opbouw van het motorblok voor de P4 op het programma, evenals diverse kleine klusjes, incl. de check op de stekkerverbindingen. Ik hou jullie op de hoogte.

Update:
Gisteren een poging gedaan om onderdelen voor de opbouw van het motorblok te bestellen, maar veel onderdelen worden moeilijk verkrijgbaar. Ik had al te maken gehad met moeilijker verkrijgbare onderdelen voor het onderstel (voor mijn Q4 SW) maar inmiddels zijn er meer onderdelen slecht verkrijgbaar, gelukkig is er nog imitatie verkrijgbaar, oa voor:
- pakkingen uitlaatspruitstuk 16v
- pakking tussen uitlaatspruitstuk en middendemper/kat
- hulpkoppelingscylinder
- slang naar hulpkoppelingescylinder
- pakking inlaat koelvloeistof op blok

Langzaamaan wordt de onderdeelvoorziening problematischer...
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - De remmerij

ma mar 02, 2009 22:18

Zondag was het weer P4 klusdag. Deze dag zou ik hulp krijgen van 2 mede-alfisti (de 2-J's, Joost en Jorik) dus lekker aanpakken is dan geen probleem.
Op het programma stonden deze keer het monteren van het interieur en het opbouwen van het motorblok.
Wat betreft het motorblok had ik een onderblok met gemonteerde koppen klaarliggen, maar de gehele opbouw moest er nog op. Deze opbouw had ik in de afgelopen week overal uit mijn stalling opgeduikeld, zover als het kon. Bij dit soort klussen blijken er uiteindelijk altijd nog een paar onderdeeltjes te missen maar de basis was aanwezig.
We zijn begonnen met het vervangen van de distributieriemen en waterpomp en vervolgens de montage van de gehele opbouw, waarbij echt alles er nog opgeschroefd moest worden, zelfs de montagesteuntjes voor oa dynamo en stuurbekrachtigingpomp. De verkrijgbaarheid van onderdelen zoals pakkinkjes begint inmiddels al slechter te worden, reden waarom wij ook vloeibare pakking gebruikt hebben.
Qua onderdelen bleek ik uiteindelijk nog 1 inlaatrubber (tussen luchtinlaat en gasklephuis), 1 oliedrukzender (bij oliefilter) en 2 gasstangetjes (tussen gasstang en gaskleppen) te missen, dus als iemand dit nog heeft hoor ik het graag.

Deze klus ging redelijk voorspoedig, maar de versnellingsbak werkte iets tegen. Voor montage moest ik van deze versnellingsbak nog de uitgaande cardanas verwijderen, dit omdat 2 steuntjes voor de visco-koppeling op de bodemplaat afgebroken zijn en die pas op een later moment (nadat de auto rijdend is) er weer op gelast zullen worden (ik heb geen fatsoenlijk lasapparaat). Deze klus was echter makkelijker gezegd dan gedaan... De as zit aan de bak gemonteerd met 4 imbus-bouten, 3 daarvan gingen uiteraard relatief eenvoudig los, maar van de vierde draaide al snel de kpp dol. Balen. Met een beitel en grote hamer is deze er uiteindelijk met geweld uit gekomen...
Met verse koppeling hebben wij vervolgens bak en blok samengevoegd (eerst nog 1 tapeind opnieuw in het blok gedraaid).

Jorik, de über-interieur-knutselaar, had zich inmiddels op de montage van het interieur gestort. Eerst anti-dreunplaten onder de vloermatten, vervolgens de vloermat goed vast leggen en daarna de stoelen erin, bakjes onder het dashboard gemonteerd en een zijpaneel van de middenconsole opnieuw vastgeplakt.
Ook stortte Jorik zich op de remmerij aan de voorkant. hier moesten nog 2 nieuwe remslangen geplaatst worden. Links ging makkelijk, rechts bleek ik een linker remklauw gemonteerd te hebben (...) dus de onderdelendoos moest er bij komen. Een rechter klauw had ik voor het zuiger-gedeelte liggen, maar het klauwtje niet meer, deze moesten we dus overzetten. Helaas, die vlieger ging niet op.Waar alle klauwen die ik tot dan toe gezien had met een bout vastzaten, bleek deze met imbussen vast te zitten, maat 7, en die had ik net niet in mijn gereeedschapsset, klus dus gestrand..... Volgende keer beter.

We haalden het helaas niet meer om het motorblok in de P4 te takelen, dat wordt de volgende klus, maar de voorbereiding is er geweest.

Hieronder de paar plaatjes die ik wel gemaakt heb (ben heel veel vergeten te fotograferen) in GSM kwaliteit (was ook mijn fototoestel vergeten...).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
PeterTI
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 20:57
Locatie: Hoogeveen
Contacteer: Website

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

ma mar 02, 2009 22:38

Mooi om te zien en te lezen :)
Gehad:
Giulietta 2.0 1983
33 type 2 1.7 QV 1990
75 2.0TS 1992
33 1.7 16V QV-S 1994
155 1.6 16V TS 1997
155 2.0 8v SB 1994
33 1.4i.e. 1993
33 1.7 16V 1992
156 2.0TS 1998
75 1.6i.e. 1988
156 1.8TS SW 2001
Nu:
33 16V QV Sportwagon 1994
33 1.4i.e 1993

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

zo apr 12, 2009 23:13

Het is ruim een maand stil geweest rond de P4, maar vandaag is er weer werk verzet, de motor moest erin!
Voor deze klus had ik extra handjes nodig dus mede-forummer en 33 rijder Joost kwam mij helpen. Al met al een forse klus. We moesten het zonder motortakel uitvoeren dus het blok ging met de krik stapje voor stapje omhoog.
Wederom hadden we een aantal verrassingen bij het blok en zijn er een paar vragen gerezen.....
De probleempjes bij het blok: A; de verloopplug voor montage van de oliedruksensor (bij het oliefilter) zat er niet in, deze heb ik gelukkig van mede-fprummer Martinos gekregen waarna de plug er in kon. B; de vacuumslang die naar de rembekrachtiger loopt was afgesneden C. De BDP sensor zat niet op het blok D; de montageplaat voor de massapunten bij de startmotor zat niet op het blok.
Al deze laatste dingen (behalve de vacuumsslang) had ik gelukkig op een reserveblok, deze heeft dus als donor gediend.

Bij het monteren van het blok kwamen we helaas nog een paar verrassingen tegen. Bij de voorwielophanging bleken nog enkele bouten en moeren te ontbreken, gelukig ontdekte Joost het, de twee ontbrekende moerten had ik anders waarschijnlijk over het hoofd gezien. De moertjeskist kwam er dus bij en hopsakee, probleem opgelost!

Uiteindelijk, na veel geduw en getrek, zat het blok erin en kon alles aangesloten gaan sorden. Stekkertjes, de (afgesneden) benzineleidingen, aandrijfassen, subframe, koelslangen, etcetc. maar natuurlijk waren de verrassingen nog niet op,,,, De slang van hoofd- naar hulpkoppelingscylinder moest nog aan de zijde van de hoofdkoppelingscylinder aangesloten worden. Joost ging dit doen maar riep mij er al snel bij, het was hem onduidelijk waar de slang aangesloten moest worden. Nouja, gewoon daar bij de hoofdremcylinder toch????? Niet dus, de gehele hoofdkoppelingscylinder bleek gedemonteerd te zijn, er restte alleen een gat..... Vloeken, tieren, niets hielp, hij zat er echt niet. Dus weer de dozen in de schuur ingedoken en een hoofdkoppelingscylinder gezocht (ik ben zooo blij dat ik zoveel zooi bewaar...), maar om deze te kunnen monteren moest de hele ABS unit eruit, schroeven dus maar weer, en daarvoor moest de wielkap links eruit, het wiel er af (om fatsoenlijk te kunnen werken). Wat een rotklus... Maar het klusje werd geklaard. Op zn kop in de voetenbak om het koppelingspedaal weer aan te sluiten en het wekte weer.

Toen kwam het moment van starten. Beetje benzine in de tank en eerst zonder vonk maar eens kijken wat er gebeurde, we hadden nl twijfels over een paar punten; 1. welke leiding is de benzinetoevoerleiding en welke de retourleiding (zwart en wit, wie weet het???), 2. wat is de exacte ontstekingsvolgorde (die weten we inmiddels, maar waar begin je met de eerste bougiekabel. Tenslotte hadden we alleen een slechte accu staan..... Al met al startte de P4 dus niet. We hadden geen tijd meer over om daar in te duiken, maar de benzinepomp werkte wel (gecheckt omdat de auto ook een alarmsysteem heeft gehad...) en er is een vonk.
Binnenkort ga ik daar dus verder in duiken, maar als iemand mij alvast kan uitleggen hoe ik precies de bougiekabels aansluit (en de rotor moet in BDP toch naar cylinder 1 wijzen? Welke cylinder is dit, rechtsvoor?) en welke leiding de benzinetoevoerleiding en welke de retourleiding is, dan ben ik een stap verder.

Daarnast zoek ik nog wat onderdelen, deze staan in mijn GEZOCHT TOPIC!

Enkele plaatjes:

Afbeelding
Blok onder de P4

Afbeelding

Afbeelding
Staartstuk vastzetten

Afbeelding
Het blok hangt erin!

Afbeelding

Afbeelding
ABS blok los om de hoofdkoppelingscylinder te monteren

Afbeelding
De hoofdkoppelingscylinder

Afbeelding
En de P4 weer met de wieltjes op de grond en het blok erin!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

ma apr 13, 2009 11:22

Binnenkort ga ik daar dus verder in duiken, maar als iemand mij alvast kan uitleggen hoe ik precies de bougiekabels aansluit (en de rotor moet in BDP toch naar cylinder 1 wijzen? Welke cylinder is dit, rechtsvoor?) en welke leiding de benzinetoevoerleiding en welke de retourleiding is, dan ben ik een stap verder.
De rotor moet inderdaad naar cilinder 1 wijzen, dit betekent naar de bijrijderskant van de auto, haaks op de rijrichting. Tellen doe je altijd vanaf de distributie, dus rechtsvoor is inderdaad cilinder 1. Dan linksvoor, rechtsachter en linksachter. Alleen sommige franse merken zijn eigenwijs en tellen vanaf het vliegwiel maar alfa's zijn gelukkig niet frans dus daar heb je geen last van.

Voor het opzoeken van bdp moet je wel de nokkenassen op op de merktekens zetten. Als je alleen op het vliegwiel of de krukaspoelie kijkt kan de rotor ook naar de ander kant wijzen omdat de verdeler met halve krukassnelheid draait.

De kleuren van de brandstofleidingen weet ik zo niet uit m'n hoofd maar dit is toch eenvoudig na te gaan door even onder de auto te duiken en te zien welke bij de pomp vandaan komt?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

ma apr 13, 2009 22:11

De rotor moet inderdaad naar cilinder 1 wijzen, dit betekent naar de bijrijderskant van de auto, haaks op de rijrichting. Tellen doe je altijd vanaf de distributie, dus rechtsvoor is inderdaad cilinder 1. Dan linksvoor, rechtsachter en linksachter. Alleen sommige franse merken zijn eigenwijs en tellen vanaf het vliegwiel maar alfa's zijn gelukkig niet frans dus daar heb je geen last van.

Voor het opzoeken van bdp moet je wel de nokkenassen op op de merktekens zetten. Als je alleen op het vliegwiel of de krukaspoelie kijkt kan de rotor ook naar de ander kant wijzen omdat de verdeler met halve krukassnelheid draait.

De kleuren van de brandstofleidingen weet ik zo niet uit m'n hoofd maar dit is toch eenvoudig na te gaan door even onder de auto te duiken en te zien welke bij de pomp vandaan komt?
Dank je wel Huib. de volgorde 1-3-2-4 had ik teruggevonden, maar als de rotor naar rechts wijst, moet dan cylinder 1 op het eerstvolgende punt op de verdeelkap komen waar de rotor langs draait? Ik ben sowiezo in de war geweest met 'naar cylinder 1 wijzen', ik dacht dat de rotor schuin naar rechtsvoren moest wijzen en ben toen gaan twijfelen.

De benzineleiding is onder de auto na te kijken, maar we hadden het een beetje gehad voor die dag en zijn niet meer onder de wagen gekropen... :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

di apr 14, 2009 08:41

met 'naar cilinder 1 wijzen' wordt inderdaad niet bedoeld naar de desbetreffende cilinder maar naar de aansluiting voor cilinder 1 op de verdelerkap. Een plaatje is misschien duidelijker:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Huib op za apr 18, 2009 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

di apr 14, 2009 09:16

Huib, ik begrijp hem helemaal, thx! (dat is ook de denkfout die ik ooit bij mijn Q4 gemaakt heb, bedenk ik mij nu :? .
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

di apr 14, 2009 21:44

Goed bezig Sergio en Joost! Kan niet wachten tot deze 33 weer snort als een tevreden boxer!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

do apr 16, 2009 23:00

En de motor loopt! De brandstofleiding en de retourleiding zaten verwisseld, plus de bougiekabels zaten verkeerd. Reijnaje kwam toevallig langs en samen hebben wij de ontsteking even doorgelopen en daarna, na opbouw van de benzinedruk, liep het motortje! Nog niet als een zonnetje maar we zijn op de goede weg en waarschijlijk lost dat zichzelf op als hij wat langer gelopen heeft (vuile bougies).

En een filmpje, de herrie komt uit de uitlaat, er zit eigenlijk alleen een uitlaatspruitstuk aan het motorblok....
Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

vr apr 17, 2009 07:15

Ja je hebt er een heel bijzonder side-pipe van gemaakt :wink:

Succes met de opbouw verder, gaat vast goedkomen, je bent er bijna!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Projecten”