Andretti Molletti

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 22:12

iets zegt mij dat mijn acount gaat verdwijnen... zo ook mijn topics dan....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 20, 2009 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 23:10

@ andretti Het is gegarandeerd een olieprobleem, daarover zijn we het denk ik wel eens.
Als ik met een klein lampje via het bougiegat naar binnen ga en kijk zie ik dat de hele bovenkant van de zuiger "nat' is.
ik ga morgenochtend even wat jij voorsteld even kijken wat ik zie als ik de inlaatnokkenas en de klepbeker verwijder
Jij denkt toch dat het met de klepgeleider te maken heeft? en dat hij pas olie gaat lekken als hij warm is?

Oja, toen ik de klepseals vernieuwde heb ik ook de inlaatklep van de 1'e cilinder voor alle zekerheid ook vernieuwd. Dit omdat de bovenkant (dat gedeelte wat heen en weer in de klepseal) beschadigd was. Maar aan de geleider was op het eerste oog niks te zien.
Ik meld me morgen weer met wat ik ontdekt heb als ik de inlaatnokkenas verwijderd heb.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr okt 10, 2008 09:35

Oja, toen ik de klepseals vernieuwde heb ik ook de inlaatklep van de 1'e cilinder voor alle zekerheid ook vernieuwd. Dit omdat de bovenkant (dat gedeelte wat heen en weer in de klepseal) beschadigd was. Maar aan de geleider was op het eerste oog niks te zien.l
Aan een geleider zie je ook zo 1-2-3 niet veel - maar ik zet in op een geleiderprobleem: deze zit of iewat getordeerd of gaat los in het pasvlak van de kop als deze op bedrijfstemperatuur komt.
(met koude motor zal je daar dus weinig tot niets van merken en zal dus ook een bougie niet "dichtkoolen")

Als het een geleiderprobleem is dan heb je in ieder geval een ECHTE nord....Dat dan weer wel :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr okt 10, 2008 11:02

Zit ik heel erg verkeerd te denken als ik terug ga naar het pingelen... en dat dat toch op de een of andere manier schade heeft aangericht? Aan kleppen / geleiders / zuigerbodem (onrond geworden misschien?)?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr okt 10, 2008 14:18

ik begon even over die cylinder 4, omdat ik ook wel eens heb meegemaakt dat ie door iemand cylinder 1 genoemd werd, wat dus behoorlijke verwarring gaf over het probleem. In dat geval was het lekkende remvloeistof (lekke hoofdremcyl dus) , de remvloeistof kwam in de bekrachtiger, en werd dus via de vacuumslang naar binnen gezogen. Is dus niet hier het probleem, maar het kan dus wel .
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr okt 10, 2008 21:34

Ben vandaag niet veel wijzer geworden. kleppendeksel gedemonteerd, nokkenas en klepbeker gedemonteerd. De nokkenas liep gewoon in de olie (ong. 1 cm onder de rand, als je de nokkenas verwijderd loopt de olie meteen weg via de afvoerkanalen die in de kop zitten, terug het carter in.
Ook nog een lampje via het bougiegat laten zakken. Als de motor koud is is de zuiger droog bij warme motor is hij echt vettig, en er zit inmiddels ook weer koolaanslag op.Wat ik dus 4500 km geleden toen de kop eraf lag netjes verwijderd had.

Het probleem is er komt ergens olie in de cilinderruimte, Of via de klepgeleider, of langs de zuiger/cilinder. meer kan het niet zijn.
Ik gok toch ook op idd een klepgeleider en heb besloten tot het volgende. Van de winter gaat de kop er (weer) af en laat alle 4 de inlaatgeleiders vernieuwen ( iemand een goed adres omg. Almere/amsterdam?. Vroeger toen ik nog bij een Alfagarage werkte heb ik dit vaak zelf gedaan maar ik heb het speciaal gereedschap nu dus niet moet het daarom nu uitbesteden). Ook gaan er nieuwe inlaatkleppen in. Ik weet dan dat de kop dan verder goed is.

Als ik geluk heb is het probleem opgelost. Als ik pech heb en het probleem doet zich nog steeds voor gaat het blok weer open en vernieuw ik 4 zuigers met bussen en de drijfstanglagers.

Het kost me dus in het ergste geval een extra koppakking, inlaatpakking en 4 uitlaatpakkingen Ik ga voor deze optie in de hoop dat de kop er maar 1 keer afhoeft. Afijn heb weer wat de doen en het houdt me van de straat :?

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag, compressieverlies!!

za jan 31, 2009 21:46

Oja, nog een kleine aanvulling, een compressie test gaf geen uitsluitsel want op alle 4 de cilinders was de compressie perfect en gelijk.

Mvg. Richard www.berlina.nl
En hier is er dus iets fout gegaan, ik heb de compressie door iemand anders laten meten en heb niet zelf meegekeken :? Hij gaf aan dat de compressie goed was en dat nam ik aan.
Vorige week de Berlina uit de stalling gehaald en stationair loopt de motor niet lekker, wat ik ook probeer ik krijg met de mengselschroef van de carburateur van de 1e cilinder die cilinder niet echt goed lopend, hij reageert er nauwelijks op. Ik heb zelf een kwikkolom en de carburateurs staan wel synchroon.
na een tijdje "stoeien" heb ik toch zelf weer compressie gemeten omdat ik het niet vertrouwde. resultaat; cil. een 9 bar, cil. twee 16,5 bar, cil. drie 16 bar, en cil. vier 16 bar.
Da's dus niet goed.
Tweede keer compressie test, nu met olie op dezuiger van de 1e cilinder, resultaat het zelfde 9,5 bar. Het is dus een klepkwestie.
Vraag, is die compressie van de 2e, 3e en 4e cilinder niet te hoog?
Zuigers zijn standaard ( dus geen hoge compressie) maar de kop is wel wat extra gevlakt.
Kan het komen door de lagere compressie van de 1e cilinder dat ie daardoor vet slaat en een hoog olie verbruik heeft? Zuigerveren lijken me goed omdat de compressietest met olie op de zuiger geen verschil geeft.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 00:12

16 bar en hoger? dat kan niet...

9,5 bar is een nette waarde. Met HC zuigers zul je pakweg 11.5 bar hebben.
Probeer eens een andere compressiemeter?

In ieder geval heb je nu aangetoont dat er een wezenlijk verschil is. je kunt nog proberen om je 1e in/uitlaatkanaal onder druk te zetten en kijken of er een lek is.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 09:39

16 bar is wel hoog maar 9,5 is m.i. te laag. Ik zou 9.5 eerder verwachten bij een gesleten blok.
Een goede waarde vind ik zo rond de 12 bar op je compressiemeter bij koude motor met std zuigers.
Ik heb nu op de gereviseerde V6 ook 12.5 met std. zuigers.

Ik kan mij niet voorstellen dat door de 9,5 Bar op cilinder 1 de boel vet slaat. Ik heb wel eens een 1.8 gehad met 7 bar compressie en die sloeg niet vet.
Denk dat het je kleppen idd zijn.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 09:53

Standaard compressie ratio bij 2 liter nord is 9:1

Van een 1.8 turbo 7,5:1
van jouw 3.0 is dat 9,5:1

Misschien heb je een heel bijzonder blok Rav! :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 11:41

Standaard compressie ratio bij 2 liter nord is 9:1

Van een 1.8 turbo 7,5:1
van jouw 3.0 is dat 9,5:1

Misschien heb je een heel bijzonder blok Rav! :lol:
heb altijd begrepen dat het getal wat je op de compressiemeter afleest anders is als de compressie ratio wat voor het blok is afgegeven.
De V6 heeft trouwens wel gevlakte koppen dus dat zal ook wel iets verhoging geven maar vast geen 3 bar.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 15:07

De absolute waarde is niet zo boeiend (die geeft inderdaad niet de compressieverhouding aan), maar het verschil tussen de cylinders geeft aan dat er iets niet goed is. Voor een te hoge compressie hoef je niet bang te zijn, dat lukt niet eens met kop vlakken zonder dat je kleppen de zuigers gaan raken. Er is een minimum kophoogte te vinden in het werkplaatshandboek, b.v. 134.5mm voor een TS kop.

---
Eric

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 18:31

16 bar en hoger? dat kan niet...

9,5 bar is een nette waarde. Met HC zuigers zul je pakweg 11.5 bar hebben.
Probeer eens een andere compressiemeter?
Ik heb idd, even de zelfde test gedaan met een nieuwe compressiemeter en deze geeft een lagere waarde.
Cilinder een is nu 7,5 bar en de andere drie zitten rond de 14, deze meter vertrouw ik eerder dan die andere.
Ericj dank voor de link met de tabellen :D is Handig,

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 19:40


Oja, toen ik de klepseals vernieuwde heb ik ook de inlaatklep van de 1'e cilinder voor alle zekerheid ook vernieuwd. Dit omdat de bovenkant (dat gedeelte wat heen en weer in de klepseal) beschadigd was. Maar aan de geleider was op het eerste oog niks te zien.
Ik meld me morgen weer met wat ik ontdekt heb als ik de inlaatnokkenas verwijderd heb.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe erg die beschadiging was maar kan die beschadiging ook niet de klepgeleider beschadigd hebben met montage en/of demontage.

Met de bus en zuiger demonteren heb je toen ook de cilinder en zuiger gemeten?

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

ma feb 02, 2009 20:17


Oja, toen ik de klepseals vernieuwde heb ik ook de inlaatklep van de 1'e cilinder voor alle zekerheid ook vernieuwd. Dit omdat de bovenkant (dat gedeelte wat heen en weer in de klepseal) beschadigd was. Maar aan de geleider was op het eerste oog niks te zien.
Ik meld me morgen weer met wat ik ontdekt heb als ik de inlaatnokkenas verwijderd heb.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe erg die beschadiging was maar kan die beschadiging ook niet de klepgeleider beschadigd hebben met montage en/of demontage.

Met de bus en zuiger demonteren heb je toen ook de cilinder en zuiger gemeten?
Goeie vraag, Nee, eerlijk gezegd heb ik niks opgemeten. Heb de inlaatklep vernieuwd, aan de binnenzijde van de geleider was niks bijzonders te zien, ook de speling was nihiel. Zuiger en bus alleen op het oog gecontroleerd, zuiger zag er perfect uit, geen krassen en/of beschadigingen en ook decilinderbus was onbeschadigd en zonder stootrand.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”