Okee, gaan we weer,
Kop ligt nu uit elkaar. nadat ik het inlaatspruitstuk en de uitlaatspruitstukken heb losgehaald en VOORDAT de cilinderkop losging heb ik nog even een cilinder druktest uitgevoerd. hierbij hoorde je duidelijk lucht ontsnappen via de uitlaatklep van de 1e cilinder. Ook van de uitlaatklep (maar minder) van de 2e cilinder terwijl de conpressietest van die cilinder goed was.
Ook hoorde je bij cilinder 1 en 4 wat lucht via het carter ontsnappen (zuigerveren dus.)
Ik heb inmiddels de kop helemaal "kaal" dus kleppen en klepgeleiders gedemonteerd. Aan de uitlaatkleppen is niks te zien ook niet van 1e en 2e cilinder
Zuiger van cilinder 1 was weer vettig en aangekoekt met koolaanslag. De geleider en inlaatklep van de 1e cilinder heb ik extra goed bekeken, en er is echt niks aan te zien!. ook nauwelijks speling. wel was het zo dat de klepseals van de 2e 3e en 4e cilinder te kleppen als je de kop optilde "vasthielden" . De klepseal van de 1e cilinder liet de klep meteen los, dus die sloot niet meer op de klepsteel af
Vreemd ik had ze vorig jaar alle 4 gelijktijdig vernieuwd, het is elke keer weer die 1e cilinder.
Morgen ga ik nieuwe geleiders monteren, klepzittingen opnieuw invrezen en de nieuwe kleppen inschuren.
Volgende week gaat het onderblok open en ook hier komen dan nieuwe zuigers/bussen, lagers, kettingen, keerringen en verder nieuw spul in wat bij een totale revisie hoort.
Dan maar rigoreus, maar dan ben ik wel van dit zoekplaatje verlost
Mvg. Richard
www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.